Ο Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι είναι σε όλους μας γνωστός ως ένας από τους μεγαλύτερους συγγραφείς της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Τα έργα του μεταφράστηκαν σε όλες τις γλώσσες, έγιναν ταινίες και θεατρικές παραστάσεις. Ο Τάσος Προύσαλης με αφορμή τα 20 χρόνια της παρουσίας του ιδιαίτερου Εσωθεάτρου, με τις ενδιαφέρουσες παραστάσεις, επέλεξε τον μεγάλο Ρώσο συγγραφέα σε ένα έργο του που δεν είναι από τα πιο γνωστά αλλά είναι βεβαίως εξίσου καλό. Το βιβλίο του Ντοστογιέφσκι το ανακάλυψε τυχαία, όπως μου περιέγραψε, σε έναν πάγκο στο Μοναστηράκι και εμπνεύστηκε από εκεί για αυτή την νέα του δημιουργία.
Το σύγγραμμα έχει τον τίτλο Μπομπόκ και ο Τάσος Προύσαλης σκηνοθετεί και διασκευάζει το έργο με τον τίτλο Η πολύβουη μοναξιά του Ιβάν Ιβάνοβιτς κρατώντας τον κεντρικό ρόλο, του συγγραφέα. Μαζί του τρεις νέες ηθοποιοί, με μεγάλα όνειρα και την σωστή καθοδήγηση από τον έμπειρο Προύσαλη πραγματοποιούν πολύ καλές ερμηνείες σε αυτή την κωμωδία που δημιούργησε από την αρχή ο ίδιος σεβόμενος την ιστορία του Ντοστογιέφσκι αλλά παρουσιάζοντας και αλλά πρόσωπα όπως και τη δική του γραφή που το κάνει πιο προσιτό και σίγουρα περισσότερο πικάντικο.
Το όμορφο θέατρο που δημιούργησε από το μηδέν με πολύ κόπο και χρήμα ο ηθοποιός έχει παρουσιάσει εξαιρετικές παραστάσεις όλα αυτά τα χρόνια και η προτίμηση στους Ρώσους συγγραφείς φαίνεται από τα έργα που, κατά καιρούς, ανέβηκαν στην σκηνή του.
Ο Τάσος Προύσαλης είναι αυτό που λέμε θεατράνθρωπος. Όσοι τον παρακολουθήσουν μπορούν εύκολα να το διαπιστώσουν βλέποντας την εξαιρετική κι αβίαστη ερμηνεία του στον ρόλο του μοναχικού συγγραφέα Ιβάν Ιβάνοβιτς που σαν άλλος Σκρουτζ βλέπει φαντάσματα με διαφορετικές όμως ιδιότητες και όχι μια Παραμονή Πρωτοχρονιάς. Θα τον επισκεφτούν η εναλλακτική του επιθυμία σε μορφή γυναίκας, που συμβολίζει την αμαρτία, και η εγκράτεια, επίσης σε γυναικεία μορφή.
Η Ζωή Θεοδωροπούλου, μια πανέμορφη νέα ηθοποιός που παίζει την μυστηριώδης αμαρτία προσπαθώντας να ξυπνήσει τα κρυφά πάθη του Ιβάνοβιτς, είναι πολύ καλή κι εκφραστική, όπως και η Φλωρεντία Νταή σε ρόλο που ανέλαβε τελευταία στιγμή αλλά και όμως τον έφερε εκεί που έπρεπε με την πολύ καλή ερμηνεία της. Η εγκράτεια και ο σκαφτιάς είναι οι δυο ρόλοι της Βασιλικής Γιασεμί. Πολύ σωστή ερμηνευτικά διαθέτοντας και την εμπειρία που έχει κερδίσει από ιδιαίτερες παραστάσεις που έχει συμμετάσχει.
Δίνονται νοήματα μέσα από αυτή την ιδιαίτερη κωμωδία για την πάλη του Ιβάνοβιτς με τις επιθυμίες του που κοντράρονται μέσα του για το ποια θα επικρατήσει. Όπως και η νοσηρή του επίσκεψη στο νεκροταφείο, που του έχει γίνει εμμονή, ακούγοντας τους ψιθύρους των νεκρών που δεν έχουν κάτι να κρύψουν. Ο τραγικότητα ενός μοναχικού ανθρώπου, που ονειρεύεται ξύπνιος, παρουσιάζεται με έναν κωμικό τρόπο.
Πανέξυπνη πινελιά η συνομιλία του με δύο αλλοπρόσαλλους εργάτες που θάβουν τους νεκρούς αλλά και η σουρεαλιστική τους διαμάχη για το ποιος είναι καλύτερος.
Απολαυστική κωμωδία καταστάσεων που είναι όμορφα αλλόκοτη και έχει σκηνοθετηθεί με μαεστρία και πείρα ετών.
Ο Τάσος Προύσαλης εκτός από εξαιρετικός ηθοποιός είναι και άνθρωπος του πνεύματος που το διαπίστωσα ο ίδιος καθήμενος μαζί του για αρκετή ώρα, κερνώντας με ένα κρασάκι με μια διάθεση απλού ανθρώπου που έχει ξεκαθαρίσει τι αποζητά από τη ζωή του. Ένα πνεύμα ανήσυχο κι ένας άνθρωπος προσιτός και πρόσχαρος που έχει πολλά να πει. Είμαι σίγουρος ότι τον αγαπούν πολύ οι ηθοποιοί που έχουν μαθητεύσει μαζί του και έχει πολλά να δώσει ακόμα. Ένας άνθρωπος που δίνει την ψυχή του για αυτό που αγαπά περισσότερο, τον ερωτά της ζωή του: το θέατρο. Τον ευχαριστώ πολύ για τις προσκλήσεις που μου διέθεσε αλλά και για τη φιλοξενία του.
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου
Συντελεστές:
Παίζουν: Τάσος Προύσαλης, Ζωή Θεοδωροπούλου, Φλωρεντία Νταή και η Βασιλική ΓιασεμίΔιασκευή, σκηνοθεσία: Τάσος Προύσαλης
Σκηνικό: Γιάννης Λουδάρος
Φωτισμοί, βίντεο: Τάκης Ποδαρόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Φλωρεντία Νταή