Σπουδαίος ηθοποιός που ειδικεύτηκε σε ρόλους μάγκα, τίμιου και ντόμπρου ανθρώπου. Αυθόρμητος, λαϊκός με γήινη υποκριτική τέχνη, κατάφερε να ξεχωρίσει και να αναδειχθεί ως ένας από τους σημαντικότερους ηθοποιούς που κράτησε επάξια δεύτερους ρόλους.
Γεννήθηκε στην Μυτιλήνη το 1905 και το πραγματικό του όνομα ήταν Νίκος Χατζηανδρέου. Σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Ελληνικού Ωδείου και πραγματοποίησε την πρώτη του θεατρική εμφάνιση στον γενέθλιο τόπο του και σε περιοδεία στην Αθήνα, ακολουθώντας τον περιοδεύοντα θίασο Βερώνη.
Το 1925 και μόλις είκοσι ετών, συνεργάστηκε με τον θεατρικό συγγραφέα και αργότερα ακαδημαϊκό Σπύρο Μελά στο Θέατρο Τέχνης –που είχε ιδρύσει– παρουσιάζοντας την αισχύλια τραγωδία Επτά επί Θήβας όπου κράτησε τον ρόλο του Κήρυκα. Η συνεργασία του με τον ίδιο θίασο τον έκανε να λάβει μέρος και στα έργα: Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα, Το δίλημμα του γιατρού, Ρομπότ, και Αμφιτρύων.
Εν συνεχεία εμφανίστηκε με πολλούς θιάσους πρόζας, επιθεωρήσεις και μουσικής κωμωδίας.
Η δημιουργία του μάγκα
Το 1930 είναι μια σημαντική χρονιά για τον σπουδαίο ηθοποιό, αφού από το Βαριετέ Όασις του Ζαππείου, αρχίζει να λανσάρει τον τύπο που τον καθιέρωσε και του χάρισε την καθολική αναγνώριση και επιτυχία. Εκτός από αυτή του την επιτυχία, εκείνη τη χρονιά, βρίσκει και τη γυναίκα της ζωής του που έμειναν μαζί για τα σαράντα δύο χρόνια. Επρόκειτο για την Άννα Παντζίκα, γεννημένη το 1912, που άρχισε την καριέρα της στο Βαριετέ Όασις του Ζαππείου (το 1930). Ξεκίνησε ως χορεύτρια και ως ακροβάτης και στα μετέπειτα χρόνια ως ηθοποιός, που υπηρέτησε όλα σχεδόν τα είδη του θεάτρου: πρόζα, επιθεώρηση και μουσική κωμωδία. Ακολούθησε τον σύζυγό της σε πολλούς περιοδεύοντες θιάσους.
Οι πρώτοι θίασοι
Ο Φέρμας άρχισε μαζί με την Άννα Παντζίκα να συγκροτούν μικρούς περιοδεύοντες θιάσους και να δίνουν παραστάσεις σε όλη την Ελλάδα. Το 1938 εμφανίστηκε με δικό του Βαριετέ σε πολλές πόλεις της επαρχίας. Στα δύσκολα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής (1941-1944) πήγε με τη σύζυγό του σε ορεινές περιοχές.
Επιστροφή στην Αθήνα
Αργότερα, και αφού επέστρεψε στην Αθήνα, άρχισε να συνεργάζεται με θιάσους όπως του κορυφαίου ηθοποιού Βασίλη Λογοθετίδη ενώ άρχισε ξανά να συγκροτεί και πάλι δικούς του θιάσους περιοδεύοντας στα μεγάλα επαρχιακά κέντρα.
Το 1959, ανήκοντας στον θίασο του Κώστα Χατζηχρήστου, πήρε μέρος στο έργο των Μ. Τραϊφόρου και Γ. Γιαννακόπουλου Λήσταρχος Νταβέλης καθώς και στο Σκάνδαλο στο Μουλέν Ρουζ του Στέφ. Φωτιάδη καθώς και στα Φώτα του Φώτη του Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου.
Στενός συνεργάτης για χρόνια του Κώστα Χατζηχρήστου συνεργάστηκε μαζί του στο θέατρό του, στο θέατρο Παρκ, αλλά και στις μεγάλες περιοδείες του στην Ευρώπη και στην Αυστραλία.
Τη χειμερινή περίοδο 1966-1967 τον βρίσκουμε στο θέατρο Ακροπόλ, στην μουσική κωμωδία των Σακελλάριου - Γιαννακόπουλου Τον άρτον ημών τον επιούσιον.
Με δικό του μουσικό θίασο περιόδευσε το 1968-1969 σε όλη την Ελλάδα, παρουσιάζοντας διάφορες επιθεωρήσεις.
Τελευταία του θεατρική εμφάνιση, με τον στενό και αγαπημένο του συνεργάτη Κώστα Χατζηχρήστο, ήταν σε περιοδεία που έγινε στο εξωτερικό.
Στον κινηματογράφο, ο Νίκος Φέρμας, γνώρισε επίσης μεγάλη αποδοχή και επιτυχία με τον τύπο που δημιούργησε.
Οι Γερμανοί ξανάρχονται, Χαμένοι άγγελοι, Ο γρουσούζης, Οι ουρανοί είναι δικοί μας, Ξυπόλητο τάγμα, Ιστορία μίας κάλπικης λίρας, Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο, Το κορίτσι με τα μαύρα, Λατέρνα, φτώχεια και γαρίφαλο, Τα μαναβάκια, Αλλού το όνειρο και αλλού το θαύμα, Η κυρά μας η μαμή, Το τελευταίο ψέμα, Ένας ήρωας με παντούφλες, Στουρνάρα 288, Ανθισμένη αμυγδαλιά, Ένας βλάκας και μισός, Ο Θύμιος τα έκανε θάλασσα, Δράκουλας και Σία, Το κοροϊδάκι της δεσποινίδος, Ποτέ την Κυριακή, Τα ντερβισόπαιδα, Ο Θύμιος τα 'χει τετρακόσια, Η κυρία δήμαρχος, Αλίμονο στους νέους, Το παιδί της πιάτσας, Γαμπρός για κλάματα, Ο Μιχαλιός του 14ου συντάγματος, Ο ταξιτζής, Της κακομοίρας, Πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης, Ο ανιψιός μου ο Μανώλης, Ζητείται τίμιος, Ο κύριος πτέραρχος, Ο καζανόβας, Ο ταυρομάχος προχωρεί, Ένας βλάκας με πατέντα, Λόλα, Το δόλωμα, Ο παράς και ο φουκαράς, Ζητιάνος μιας αγάπης, Ρημαγμένο σπίτι, Το βλακόμουτρο, Ο παπατρέχας, Ο μπαμπάς μου ο τέντι μπόι, Ο εξυπνάκιας, Φως, νερό, τηλέφωνο, οικόπεδα με δόσεις, Κούνια που σε κούναγε, Ο Μελέτης στην Άμεσο Δράση, Ούτε μιλάει ούτε λαλάει, Βοήθεια! Ο Βέγγος φανερός πράκτορ 000, Οι θαλάσσιες οι χάντρες, Καλώς ήρθε το δολάριο, Ο κόσμος τρελάθηκε, Ο πουλημένος άνθρωπος, Σήκω χόρεψε συρτάκι, Ο μεθύστακας του λιμανιού, Ο παλιάτσος, Ο πεθερόπληκτος, Ο Μανωλιός στην Ευρώπη, Αεροσυνοδός.
Η αμεσότητα του Φέρμα τον έκανε αγαπητό στο ευρύ κοινό και όποιος κι αν ήταν ο κεντρικός πρωταγωνιστής ή οι πρωταγωνιστές, είτε στο θέατρο είτε στον κινηματογράφο, κατάφερνε πάντα να μείνει στη μνήμη του θεατή και να ξεχωρίσει.
Ο Νίκος Φέρμας έφυγε από τη ζωή το 1972.
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου
Οι πληροφορίες καθώς και η φωτογραφία αντλήθηκαν από την εγκυκλοπαίδεια του Θεόδωρου Έξαρχου Έλληνες ηθοποιοί: Αναζητώντας τις ρίζες, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Δωδώνη.