Μάρθα Καραγιάννη

Η Μάρθα Καραγιάννη με τον Νίκο Ρίζο στο έργο του Γιώργου Κατσαμπή «Δρόμο παίρνω... δρόμο αφήνω»

Η Μάρθα Καραγιάννη γεννήθηκε το 1939 και αποτέλεσε μια από τις πιο ταλαντούχες και όμορφες γυναίκες που πέρασαν ποτέ από το θέατρο και τον κινηματογράφο. Σπούδασε μπαλέτο σε παιδική ηλικία κάτι που της φάνηκε εξαιρετικά χρήσιμο για τα μιούζικαλ που αργότερα έπαιξε και στο θέατρο αλλά και στον κινηματογράφο. Στην συνέχεια πήγε στην λυρική σκηνή, που εκείνη την εποχή είχε σκοπό να δημιουργήσει ένα παιδικό μπαλέτο και ίσως αυτά τα παιδιά να γινόντουσαν επαγγελματίες χορευτές στην ενήλικη ζωή τους όταν θα συνεργάζονταν με την λυρική σκηνή. Δασκάλα της ήταν η Λουκία Σακελλαρίου. Έμεινε εκεί για δύο χρόνια. Στην συνέχεια διαλύθηκε το μπαλέτο αλλά η Λουκία Σακελλαρίου, που αγάπησε όλο αυτό που είχε δημιουργήσει σε αυτά τα δύο χρόνια και λυπημένη για το τέλος αυτής της συνεργασίας, παίρνει την μεγάλη απόφαση να δημιουργήσει μια σχολή δική της και να πάρει τους αγαπημένους της μαθητές. Δεν θα μπορούσε να λείψει η μικρή Μάρθα Καραγιάννη από το νέο της ξεκίνημα. Υπήρξε από τις αγαπημένες της μαθήτριες και την ξεχώριζε για το ταλέντο της και το πάθος της για τον χορό. Αυτό κράτησε έξι χρόνια και εκτός από την Καραγιάννη, μαθήτριες της Λουκίας υπήρξαν επίσης κι άλλες ταλαντούχες και λαμπερές γυναίκες που θα απασχολούσαν τον χώρο του θεάματος, οι Μίρκα Καλαντζοπούλου, Ελένη Προκοπίου, Μαρίνα Πεφάνη και Άννα Πέτροβα.

Η Μάρθα Καραγιάννη στην παράσταση «Οι άντρες προτιμούν τις ξανθές»

Στο θέατρο πραγματοποίησε την πρώτη της θεατρική εμφάνιση το 1957, αφού απέκτησε την άδεια εξάσκησης επαγγέλματος ηθοποιού (τότε υπήρχε) με την επιθεώρηση Ελέφαντες και ψύλλοι των Νικολαΐδη, Λυμπερόπουλου κι Ελευθερίου. Η παράσταση ανέβηκε στο θέατρο Περοκέ.

Τι ταλέντο της στο μπαλέτο μαζί με τις σπουδές της την κάναν να μπορεί να καλύπτει τις ανάγκες στις επιθεωρήσεις. Συνεχίζει στο θέατρο Μπουρνέλλη με τις επιθεωρήσεις Τέντι μπόις, των Γιαλαμά, Θηβαίου, Πρετεντέρη, Κόσμος και κοσμάκης του Μίμη Τραϊφόρου και του Δημήτρη Βασιλειάδη και Ηλιοβασιλέματα των Ασημακόπουλου, Σπυρόπουλου και Παπαδούκα.

Στις πρώτες της επιθεωρήσεις μοιράζεται την σκηνή με κάποια από τα μεγαλύτερα ονόματα του μουσικού θεάτρου, όπως ο Κώστας Χατζηχρήστος, η Καίτη Ντιριντάουα, η Μαρίκα Νέζερ, ο Τάκης Μηλιάδης και άλλους λαμπερούς πρωταγωνιστές.

Η Μάρθα Καραγιάννη με τον Κώστα Ρηγόπουλο στο έργο του Πιραντέλο «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε»

Συνεχίζει με μεγάλη επιτυχία στο μουσικό θέατρο. Θέατρο Μπουρνέλλη, θέατρο Μετροπόλιταν, θέατρο Ακροπόλ. Στο θέατρο Παρκ θα πάρει μέρος στην ιστορική παράσταση Όμορφη πόλη το καλοκαίρι του 1962. Τα κείμενα στο πρώτο μέρος ήταν του Μποστ και στο δεύτερο μέρος του μεγάλου Μίκη Θεοδωράκη. Και η σκηνοθεσία του Μιχάλη Κακογιάννη.

Συνεχίζει με μεγάλη επιτυχία ως πρωταγωνίστρια πια στην κωμωδία του Σωτήρη Πατατζή Κάτω οι γυναίκες με πρωταγωνιστές τον Κώστα Χατζηχρήστο και την Γεωργία Βασιλειάδου. Ακολουθεί το θεατρικό Της κακομοίρας των Γιώργου και Χρήστου Γιαννακόπουλου, Οι νεόπλουτοι των Τσιφόρου και Βασιλειάδη, Η γυναικούλα μας των ίδιων δημιουργών, η κωμωδία του Γεωργίου Ρούσου Ο εραστής έρχεται με σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον Βασίλη Αυλωνίτη. Στη συνέχεια στο Ρετιρέ της Εύας, μιούζικαλ των Ιμπροχώρη, Βροντάκη με τον Γιώργο Πάντζα κ.α.

Συνεχίζει την συνεργασία της με εκλεκτούς θιάσους και το 1967 συγκροτεί δικό της μουσικό θίασο και πραγματοποιεί περιοδεία σε πολλές επαρχιακές πόλεις. Γίνεται συνθιασάρχης στο θέατρο Ακροπόλ, στο θέατρο Εθνικού κήπου, ενώ συνεχίζει τις εμφανίσεις της στα θέατρα Καλουτά και Μινώα, ενώ δεν λείπουν και οι μεγάλες περιοδείες στην Γερμανία, την Αυστραλία και την Αφρική.

Το 1972, με δικό της θίασο, θα ανεβάσει στο θέατρο Καλουτά το περίφημο μιούζικαλ Καμπαρέ.

Η Μάρθα Καραγιάννη με τον Βασίλη Ζονώρο στην επιθεώρηση «Φάγατε, λιανήσατε, τελειώσατε»

Ακολουθούν οι παραστάσεις:
Οδός ευκαιρία του Γιώργου Λαζαρίδη,
Πού έριξες την ψήφο σου του Κώστα Πρετεντέρη,
Ο Θεός έπλασε τη γυναίκα πάλι του Πρετεντέρη,
Οι διάβολοι του Τσάρλι του Γιώργου Κωνσταντίνου,
Ξύπνα κορόιδο άντρα μου και Νέα με προίκα των Τσιφόρου - Βασιλειάδη,
Οι άντρες προτιμούν τις ξανθές της Μαρίας και Ελένης Παξινού,
Παγωτό μες στον χειμώνα και Πόδια στον αέρα (1984),
Ησαΐα χόρευε των Τσιφόρου - Βασιλειάδη,
Απόψε αυτοσχεδιάζουμε του Λουίτζι Πιραντέλο (Σύμπραξη με τον Κώστα Ρηγόπουλο),
Μου δανείζεις τον άντρα σου; του Ν. Καμπάνη και του Βυρ. Μακρίδη (1993),
Φωνάζει ο κλέφτης του Δημήτρη Ψαθά (θέατρο Μπροντγουέι),
Χαμάμ γυναικών της Νελ Νταν,
Όταν οι γυναίκες γλεντούν του Κ. Γκολντόνι,
Όλοι στο κόλπο Μ. Στόουν,
Αρσενικό και παλιά δαντέλα του Τζόζεφ Κέσελρινγκ (1999-2000),
Το κορίτσι της γειτονιάς, η οπερέτα του Νίκου Χατζηαποστόλου (θέατρο Ακροπόλ),
Εκκλησιάζουσες του Αριστοφάνη (2004),
Νου Δου φαν παρκ θέατρο Βέμπο (2007-2008) κ.α.

Μεγάλη ήταν και η παρουσία της στον κινηματογράφο: Η άγνωστος, Ζητείται ψεύτης, Κάτι να καίει, Ο παράς και ο φουκαράς, Οι θαλάσσιες οι χάντρες, Γοργόνες και μάγκες, Το ανθρωπάκι, Πεθαίνω κάθε ξημέρωμα, Η ωραία του κουρέα, Μαριχουάνα στοπ, Ο μάγκας με το τρίκυκλο, Ο ποδόγυρος, Πεθαίνω για σένα κ.α.

Η Μάρθα Καραγιάννη έφυγε από τη ζωή το 2022.



Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου
Οι πληροφορίες καθώς και οι φωτογραφίες αντλήθηκαν από την εγκυκλοπαίδεια του Θεόδωρου Έξαρχου Έλληνες ηθοποιοί: Η γενιά μας, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Δωδώνη καθώς επίσης και από το βιβλίο του Μάκη Δελαπόρτα Κορίτσι για μιούζικαλ, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ορφέας.