Κατά φαντασίαν ασθενής

Κατά φαντασίαν ασθενής σε σκηνοθεσία Αιμ. Χειλάκη και Μ. Δούνια

Το θέατρο Δάσους, στη Θεσσαλονίκη, αποδείχτηκε ένας από τους αγαπημένους μου προορισμούς για το καλοκαίρι, μιας και σ' αυτό παρακολούθησα αρκετές παραστάσεις το τελευταίο διάστημα. (Και για όσους επισκέπτονται το μέρος το βράδυ, γνωρίζουν πόσο όμορφη θέα έχει τη νύχτα!)

Μία από τις τελευταίες μου επισκέψεις εκεί ήταν και για το Κατά φαντασίαν ασθενής του Μολιέρου. Ένα έργο το οποίο διασκευάστηκε και σκηνοθετήθηκε από τους Αιμίλιο Χειλάκη και Μανώλη Δούνια. Μάλιστα, ο Αιμίλιος Χειλάκης πρωταγωνιστεί στην παράσταση μαζί με τους ηθοποιούς Αθηνά Μαξίμου, Μυρτώ Αλικάκη, Θοδωρή Ρωμανίδη, Νίκο Γκέλια, Παναγιώτη Γαβρέλα, Βίκυ Διαμαντοπούλου, Γιώργο Ζυγούρη και Δημήτρη Φιλιππίδη.

Πρόκειται για το τελευταίο έργο που έγραψε ο Μολιέρος (του οποίου και το πραγματικό όνομα ήταν Ζαν-Μπατίστ Ποκλέν). Παίχτηκε στις 10 Φεβρουαρίου του 1673 στο Παλέ Ρουαγιάλ, το Βασιλικό Παλάτι. Ένα πρώην βασιλικό ανάκτορο του Παρισιού το οποίο βρίσκεται ακριβώς απέναντι από το Λούβρο. Μάλιστα, κατά τραγική ειρωνεία, το διάστημα εκείνο η υγεία του Γάλλου θεατρικού συγγραφέα και ηθοποιού ήταν επιβαρυμένη. Έβηχε και αιμορραγούσε. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα κατά τη διάρκεια της τέταρτης παράστασης του έργου να καταρρεύσει επί σκηνής και να πεθάνει λίγες ώρες αργότερα στο σπίτι του. (Να αναφέρω εδώ και μια περίεργη υποσημείωση για το συγκεκριμένο γεγονός: πως πέθανε φορώντας πράσινα ρούχα. Έτσι, από τότε θεωρούν ότι το συγκεκριμένο χρώμα φέρνει κακοτυχία στους ηθοποιούς και γι' αυτό το αποφεύγουν.)

Σχετικά με την πλοκή της ιστορίας, έχει ως εξής: Βρισκόμαστε στο Παρίσι και κεντρικός μας ήρωας είναι ο Αργκάν. Ένας ευκατάστατος τσιγγούνης ηλικιωμένος, που λέει ότι αισθάνεται συνεχώς άρρωστος, μα που στην πραγματικότητα δεν έχει τίποτε. Ωστόσο, επειδή τα χρήματα που ξοδεύει για τον προσωπικό του γιατρό, τα φάρμακα και τις θεραπείες είναι πολλά, σκοπεύει να παντρέψει την κόρη του Αγγελική με έναν γιατρό για ευνόητους λόγους: να απαλλαγεί απ' τα ιατρικά έξοδα!
Στον αντίποδα, η κόρη του είναι ερωτευμένη με τον Κλεάνθη, κάτι σαφώς και περιπλέκει τα πράγματα. Παράλληλα, μέσ' από τις αστείες καταστάσεις, που διαδραματίζονται, παρακολουθούμε τις δολοπλοκίες της δεύτερης γυναίκας του Αργκάν, της Μπελίνα. Όντας μητριά της Αγγελικής, το μόνο που την νοιάζει είναι το προσωπικό της συμφέρον. Γι' αυτό θα κάνει ό,τι περνά από το χέρι της ώστε να καταφέρει ν' αποκτήσει την περιουσία του.
Με βάση λοιπόν όλα τα παραπάνω, γίνεται κατανοητό ότι ο συγγραφέας ήθελε πρωτίστως να διακωμωδήσει τους κομπογιαννίτες γιατρούς που εκμεταλλεύονται τον απλό λαό κι έπειτα, την πονηριά των ανθρώπων που εκμεταλλεύονται καταστάσεις για το δικό τους όφελος.

Μα πάμε τώρα και σε όλα όσα συνέβησαν επί σκηνής στο θέατρο Δάσους. Το γαλάζιο σκηνικό διέθετε στη μια του πλευρά μια μπανιέρα και στην άλλη ένα κρεββάτι, ενώ πίσω τους ξεχώριζαν μερικές πόρτες.
Όλα ξεκινούν με την είσοδο της οικονόμου του σπιτιού –της Τουανέτα, με τα χαρακτηριστικά ξανθά, φουντωτά της μαλλιά– η οποία κουβαλά στο καροτσάκι τον Αργκάν. Μετρούν μαζί όλα τα χρήματα που πρέπει να δώσει στον φαρμακοποιό για τα φάρμακα, τα οποία στο τέλος αποδεικνύονται αρκετά. Αυτό το γεγονός την κάνει να σχολιάσει πως: «Με τέτοιες τιμές καλύτερα να πεθάνεις!». Στη συνέχεια την βλέπουμε να ψεκάζει κάθε επισκέπτη του Αργκάν, καθώς της έχει δώσει εντολή να απολυμάνει κάθε έναν που έρχεται στο σπίτι τους.
Παράλληλα, γνωρίζουμε και τον γιατρό του, ο οποίος λέγεται ότι είναι ο καλύτερος στο Παρίσι. Στο πλαίσιο αυτό τον υποβάλει σε διαφόρων ειδών θεραπείες (όπως φωτοθεραπεία, φυσικοθεραπεία κ.α.) ώστε να απαλλαγεί απ' τις υποτιθέμενες ασθένειές του.
Στη συνέχεια συμμετέχουν σε όσα διαδραματίζονται και η δεύτερη γυναίκα του, η κόρη του, ο αγαπητικός της, ο υποψήφιος γαμπρός με τον πατέρα του και ο αδερφός του Αργκάν.

Ο χαρακτήρας που λάτρεψα επί σκηνής ήταν αυτός της οικονόμου! Αυτή, μαζί με τον αδερφό τού Αργκάν, τον Βεράλδο, προσπαθούν να του «ανοίξουν τα μάτια» κάνοντάς τον να καταλάβει το παιχνίδι που παίζεται πίσω απ' τη πλάτη του.

Οι ερμηνείες των ηθοποιών ήταν πραγματικά απολαυστικές, μια και ζούσαν με πάθος τον ρόλο τους, σκορπώντας μας αβίαστα γέλιο!
Σας αναφέρω ενδεικτικά μερικές απ' αυτές τις στιγμές: Όταν ο υποψήφιος γαμπρός πάει να γνωρίσει την κόρη τού Αργκάν και απαγγέλει για τον καθένα κι από ένα ατελείωτο ποίημα-χαιρετισμό ή μόλις η υπηρέτρια μεταμφιέζεται σε γιατρό και κάνει διάγνωση στον κατά φαντασίαν ασθενή. Όπως επίσης το σημείο εκείνο που ο Αργκάν ζητά από όλους να του απευθύνονται μιλώντας τραγουδιστά, μια και ο γιατρός του είπε πως είναι καρδιοπαθής και δεν πρέπει να τον ταράζουν!

Τα χρώματα στο μακιγιάζ και τα κουστούμια των ηθοποιών, όπως και οι περούκες, θεωρώ πως είχαν όλα τους μια πινελιά από την εποχή που γράφτηκε το έργο Κατά φαντασίαν ασθενής.

Και επειδή πάντα στο χειροκρότημα γίνεται το «ταμείο», οι ηθοποιοί ανταμείφθηκαν με το πιο ζεστό, δυνατό και παρατεταμένο χειροκρότημα, ως ευχαριστώ για το θέαμα που παρακολουθήσαμε!



Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου

Συντελεστές:
Σκηνοθεσία - Διασκευή: Αιμίλιος Χειλάκης και Μανώλης Δούνιας
Ελεύθερη απόδοση: Μανώλης Δούνιας
Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς
Κοστούμια: Αλεξία Θεοδωράκη
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Κίνηση: Έλενα Γεροδήμου
Βοηθός σκηνοθετών: Θάνος Χατζόπουλος
Γραφιστική επιμέλεια: Δημήτρης Γκέλμπουρας
Social Media: Renegade Media
Παραγωγή: Τεχνηχώρος
Παίζουν: Αιμίλιος Χειλάκης, Αθηνά Μαξίμου, Μυρτώ Αλικάκη, Θοδωρής Ρωμανίδης, Νίκος Γκέλια, Παναγιώτης Γαβρέλας, Βίκυ Διαμαντοπούλου, Γιώργος Ζυγούρης, Δημήτρης Φιλιππίδης
Υπεύθυνη προβολής & επικοινωνίας: Μαρένα Καδιγιαννοπούλου