A Single Man

Το 1964 κυκλοφόρησε η νουβέλα «A Single Man» του Κρίστοφερ Ίσεργουντ. Σαράντα πέντε χρόνια μετά, ο σχεδιαστής μόδας Τομ Φορντ (δημιουργικός διευθυντής της Gucci) θα έκανε το ντεμπούτο του στον χώρο του θεάματος σκηνοθετώντας την κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος στη μεγάλη οθόνη, υπογράφοντας και το σενάριο σε συνεργασία με τον Ντέιβιντ Σκερς.

A Single Man

Τη δεκαετία του 1960, στο Λος Άντζελες, ο καθηγητής κολεγίου Τζορτζ Φάλκονερ ανήμπορος να διαχειριστεί τον χαμό του συντρόφου του, ξυπνά ένα πρωί και πηγαίνει στη δουλειά του αποφασισμένος πως αυτή θα είναι η τελευταία μέρα της ζωής του.

Το «A Single Man» κυκλοφόρησε στις Ηνωμένες Πολιτείες τον Δεκέμβριο του 2009 συγκεντρώνοντας συνολικά 25 εκατομμύρια δολάρια στο παγκόσμιο box office.
Πρωταγωνιστούν οι: Κόλιν Φερθ, Τζούλιαν Μουρ, Νίκολας Χουλτ, Μάθιου Γκουντ κ.α.

Για τη μουσική υπόκρουση της ταινίας, ο Τομ Φορντ επέλεξε τον ταλαντούχο Πολωνό συνθέτη Άμπελ Κορζενιόφσκι, με τον οποίο συνεργάστηκε μερικά χρόνια αργότερα στη δεύτερη σκηνοθετική απόπειρά του «Nocturnal Animals» (2016).

Ο Κορζενιόφσκι ασχολήθηκε από πολύ μικρός με τη μουσική και το ταλέντο του έγινε εμφανές από την αρχή της καριέρας του. Η μητέρα του είναι τσελίστρια και τα δύο αδέρφια του μουσικοί, ενώ ο ίδιος αποφοίτησε από την Ακαδημία Μουσικής στην Κρακοβία με ειδίκευση στο βιολοντσέλο και τη σύνθεση.
Μπορεί το δυνατό του σημείο να είναι το συναίσθημα και ο λυρισμός που διοχετεύει στις μελωδίες του –μια από τις καλύτερες δουλειές του το «Romeo and Juliet» του 2013– ωστόσο όταν θέλει να γίνει απειλητικός το καταφέρνει με επιτυχία, χρησιμοποιώντας βαριά χορωδία και αιμοβόρα ορχήστρα [«The Nun» (2018)] ή ένα κράμα τρόμου και δράματος [«The Watchers» (2024)].

Το σάουντρακ του «A Single Man» συγκαταλέγεται στα πιο συναισθηματικά όλων των εποχών. Το ελεγειακό ύφος, διατηρώντας μινιμαλιστική αφήγηση, όπως συνηθίζει ο Κορζενιόφσκι τiς περισσότερες φορές, δίνει την αίσθηση στον ακροατή πως τα έγχορδα κλαίνε, υποφέρουν από το δράμα που βιώνει ο ήρωας της ταινίας. Την ίδια στιγμή αναβλύζει από τα θέματά του κάτι οικείο, μια βελούδινη υφή, που σκοπό έχει να εξιστορήσει με τον καλύτερο τρόπο μια τρυφερή ιστορία αγάπης μέσα σε έναν σκληρό κόσμο υποκρισίας, δίχως ίχνος ενσυναίσθησης.

Ο Άμπελ Κορζενιόφσκι αντιμετωπίζει με σεβασμό την ταινία του Τομ Φορντ δίνοντας τον καλύτερό του εαυτό κι αυτό γίνεται εύκολα αντιληπτό· όχι μόνο κατάφερε να γράψει εκπληκτική μουσική για το «A Single Man» αλλά την ίδια στιγμή έκανε τα μάτια πολλών θεατών να δακρύσουν από την συναισθηματική ένταση και την λυρική αφήγηση της ορχήστρας. Δυστυχώς, όμως, η Ακαδημία Κινηματογράφου δεν συγκινήθηκε από την υπέροχη δουλειά του Κορζενιόφσκι αφήνοντάς τον –αδικαιολογήτως– εκτός της λίστας των υποψηφιοτήτων στην κατηγορία για την Καλύτερη πρωτότυπη μουσική. Εκείνη τη χρονιά υποψήφιοι ήταν οι: Τζέιμς Χόρνερ για το «Avatar», ο Αλεξάντρ Ντεσπλά για το «Fantastic Mr. Fox», ο Χανς Ζίμερ για το «Sherlock Holmes», οι Μάρκο Μπελτράμι και Μπακ Σάντερς για το «The Hurt Locker» και ο νικητής (του Όσκαρ) Μάικλ Τζακίνο για το «Up».

Αναμφισβήτητα το καλύτερο κομμάτι του άλμπουμ είναι το κύριο θέμα, το «Stillness Of The Mind». Στο «Drowning» ο συνθέτης ανακατεύει στον μουσικό καμβά του άρπα, βιολί, τσέλο, ελευθερώνοντας ένα σαγηνευτικό βαλς. Στο «Becoming George» το πιάνο αναλαμβάνει για λίγο τον πρωταγωνιστικό ρόλο, χωρίς να γίνεται υπερβολικά μελό, αφήνοντας τα ελεγειακά έγχορδα να ξαποστάσουν μέχρι την επόμενη εμφάνισή τους. Το «Daydreams» είναι ακόμη ένα εκπληκτικό κομμάτι που κλέβει την παράσταση διατηρώντας μινιμαλιστικό ηχόχρωμα και την ίδια στιγμή πλούσια συναισθηματική αφήγηση, ένα πάντρεμα που μόνο ο Κορζενιόφσκι μπορεί να κάνει. Στο «And Just Like That» το κύριο θέμα γίνεται αργό και βασανιστικά υπέροχο, σε μια παραλλαγή που χαρίζει ανατριχίλες στον ακροατή.

Εκτός από τη μουσική του Κορζενιόφσκι, το άλμπουμ πλαισιώνουν τραγούδια που ακούγονται στην ταινία (Έτα Τζέιμς, Τζο Στάφορντ, Booker T. & the M.G.'s) καθώς και κομμάτια που έγραψε ο Ιάπωνας Σιγκέρου Ουμεμπαγιάσι («Sorekara», 1985 και «2046», 2004), τα οποία εναρμονίζονται άρτια με τα θέματα του Κορζενιόφσκι.



Συνθέτης: Abel Korzeniowski
Δισκογραφική: Silva Screen
Track listing:
1. Stillness Of The Mind [3:54]
2. Drowning [1:48]
3. Snow [1:15]
4. Becoming George [3:51]
5. George's Waltz I [1:40]
6. Daydreams [2:16]
7. Mescaline [3:10]
8. Going Somewhere [1:59]
9. A Variation On Scotty Tails Madeline [1:52]
10. Carlos [1:01]
11. La Wally [3:29]
12. Stormy Weather [3:10]
13. Green Onions [2:54]
14. Blue Moon [4:39]
15. Swimming [1:39]
16. And Just Like That [4:53]
17. George's Waltz II [3:18]
18. Sunset [2:59]
19. Clock Tick [2:07]

Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου