Μοναδικά αναγνωστικά ταξίδια αποτελούν οι παρακάτω συλλογές διηγημάτων (όλες κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις Βακχικόν). Ξέρετε, τα αγαπώ αυτά τα βιβλία αφού μου προσφέρουν τη δυνατότητα να «ξεφύγω», να αποδράσω από την καθημερινότητα, ακόμα και σε στιγμές που δεν έχω πολύ χρόνο στη διάθεσή μου. Η μικρή σε έκταση φόρμα εξυπηρετεί διάφορες περιπτώσεις, όπως: μέσα σε λίγο χρόνο και άπαξ έχεις ολοκληρώσει το κάθε έργο, μπορείς να διαβάζεις αποσπασματικά το βιβλίο όποτε βρίσκεις χρόνο χωρίς να φοβάσαι πως αν μεσολαβήσουν αρκετές ημέρες μεταξύ των αναγνώσεων θα έχεις ξεχάσει κάτι από την ιστορία, μπορείς να διαβάζεις το βιβλίο παράλληλα με κάτι άλλο χωρίς να μπερδεύεσαι, μπορείς να διαβάζεις μυθοπλασίες ακόμα κι αν είσαι από εκείνους που δεν αφιερώνουν πολύ χρόνο ή σε καθημερινή βάση για την ανάγνωση λογοτεχνικών έργων κ.ά.
Ταξίδια σε αχαρτογράφητα νερά
Θάλειας Μακρίδου-Τσιάβου
Χαρακτηριστικό των έντεκα ιστοριών και ισάριθμων ηρώων, που γνωρίζουμε στη συλλογή της Θάλειας Μακρίδου-Τσιάβου, είναι η μετωπική σύγκρουση με την πραγματικότητα μέσα από ταξίδια/«ταξίδια» σε άγνωστα «νερά». Οι χαρακτήρες κυνηγούν το όνειρο ή αναζητούν διέξοδο προς το σημείο εκείνο –δηλαδή το μέρος/«μέρος»– που ποθούν.
Το ερώτημα που γεννιέται είναι αν θα τα καταφέρουν, όμως αυτό δεν γίνεται να σας το μαρτυρήσω. Ούτε το πώς, ούτε το πού, ούτε το γιατί. Θα πω απλώς ότι τα πρόσωπα αυτά διαθέτουν δυνάμεις για να αλλάξουν τον ρου των γεγονότων, όπως διαβάζουμε και στο οπισθόφυλλο, και πως ωθούνται από βασικές ανάγκες σαν την ελπίδα, τη συμπόνια ή την επιβίωση. Τέλος, θα προσθέσω ότι το θαύμα δεν είναι πάντα κάτι άπιαστο, σπάνιο ή απίθανο. Κάποιες φορές είναι κι αυτό πιθανό και, μάλλον, από αυτές τις φορές εφορμούν οι παραμυθάδες και γράφουν ιστορίες.
Δεν είναι τυχαίο ότι η συγγραφέας έχει ταξιδέψει σε χώρες της Νότιας Αμερικής και της Αφρικής για να συμμετέχει σε ανθρωπιστικά έργα, κι αυτό το σημειώνω επειδή είμαι της άποψης ότι το ταξίδι, για τον όποιο λόγο, εμπλουτίζει τον άνθρωπο, διευρύνει ορίζοντες και προσφέρει πλούσια δώρα, μερικά εκ των οποίων έβαλε η κυρία Μακρίδου-Τσιάβου στο βιβλίο της που, αν και πρώτη εκδοτική επαφή με κοινό, προσφέρει μια ωραιότατη εμπειρία.
Παράλογοι συνήθεις πόθοι
Θόδωρου Σούμα
Αυτός ο τίτλος θα μπορούσε –ή και θα έπρεπε, μάλλον– να συμπεριληφθεί σε άλλη ομάδα βιβλίων (βλέπετε και από το εξώφυλλό του ότι «προτείνει» κάτι άλλο) αλλά η κυκλοφορία του συνδέεται με την εποχή των υπολοίπων, οπότε χίαρ ιτ ις.
Ο Θόδωρος Σούμας εξετάζει έρωτες και σεξουαλικότητες. Ψάχνει, διερευνά και μελετάει την αλήθεια των ερώτων (του· όχι των δικών του –θαρρώ– αλλά του βιβλίου, δηλαδή των ηρώων του) είτε επειδή τον πυροδοτεί ο εφιάλτης που φέρουν, είτε γιατί εστιάζει στην τρέλα, είτε λόγω του μοιραίου ενώ κοιτάζει ακόμα και τη γελοία τους πλευρά.
Επιστρατεύει κάθε μέσο: άλλες ιστορίες είναι παράξενες, άλλες πορνογραφικές, άλλες αισθησιακές και οι ήρωες αναζητούν με πάθος τον έρωτα. Κάποιοι κάποιες φορές φτάνουν στα άκρα και ως τα όρια για την εύρεση του έρωτα ή την κατάκτηση της ισορροπημένης ζωής. Οι ερωτύλοι χαρακτήρες όσο δεν βρίσκουν την ερωτική ευτυχία (επιτυχία, με άλλα λόγια) τόσο αναζητούν το υποκατάστατό της. Τι άλλο; Το σεξ. Από αυτό το σημείο ξεκινά η δημιουργικότητα του συγγραφέα η οποία επεκτείνεται στον τόμο αυτόν.
Το συγγραφικό ύφος είναι αξιόλογο (μη βιαστείτε και απορρίψετε το πόνημα ως κάτι που πιθανόν δεν σας αφορά), η γλώσσα τολμηρή (αλλά επιβάλλεται να είναι, χωρίς ωστόσο να γίνεται χυδαία) ενώ ο ίδιος έχει διερευνήσει πολύ καλά το πεδίο αυτό (άρα είναι έμπειρος –και φαίνεται, αν με ρωτάτε) σε προηγούμενα έργα του (αναζητήστε στην εργογραφία του).
Εκδίκηση σαν φωτιά
Πηνελόπης Τσιάλα
Η συγγραφέας των τίτλων Έρωτας δίχως γέφυρα, Αγγελική μορφή και Οι τέσσερις κοντεσίνες, αυτή τη φορά, έρχεται στο προσκήνιο με μία συλλογή διηγημάτων (μυθιστορήματα και νουβέλα τα παραπάνω).
Σε αυτό το βιβλίο, η Πηνελόπη Τσιάλα, εξακολουθεί να εξάπτει με το ύφος της υπογράφοντας δώδεκα ιστορίες που αντλούνται από την πραγματική ζωή επειδή είναι ιδιαίτερες (έξω από το κουτί, δηλαδή πέρα από το συμβατό, το ανιαρό και το σύνηθες) άρα «βούτυρο στο ψωμί» της μυθοπλασίας η οποία μέσω του λογοτεχνισμού προσφέρει αλήθειες με ενδιαφέρον.
Η συγγραφέας επιχειρεί να απαντήσει ή να εξετάσει ζόρικα και σύνθετα ανθρώπινα ζητήματα, όπως τι γίνεται αν μας διώξει η οικογένειά μας, αν ερωτευθούμε σφόδρα τον λάθος άνθρωπο, αν είμαστε διαφορετικοί με τρόπο μη κοινωνικά συμβατό κ.ο.κ. Δηλαδή, έχουμε κοινωνικά θέματα αλλά δεν παρουσιάζονται με τρόπο βαρετό ή δακρύβρεχτο. Η Τσιάλα, αν και σέβεται απόλυτα το δράμα των ηρώων της, ποντάρει κυρίως στην συναρπαστική τους ιστορία.
Στο ψαχνό
Σεραφείμ Μπακολουκά
Πρωτόλειο και αυτό το βιβλίο, από τον Σεραφείμ Μπακολουκά ο οποίος κατέχει καλά τις δυνατότητες τις γλώσσας και γράφει έντεκα ιστορίες παρέκκλισης. Οι ήρωές του άλλοτε ξεφεύγουν από το ήθος τους κι άλλοτε από εκείνο των συμπολιτών τους, όλοι τους όμως, στα χέρια του κυρίου Μπακολουκά, προσφέρουν όμορφες αναγνωστικές στιγμές σε εμάς.
Οι συνθήκες του, κάποιες φορές, απαλλάσσουν τους χαρακτήρες από τις συνέπειες ενός ηθικού ή θρησκευτικού παραπτώματος κι άλλες φορές τους σπρώχνουν στον αφανισμό και τη πανωλεθρία. Κι ενώ το βιβλίο προσφέρει ουσιαστική εμπειρία, οι καταστάσεις και όσα πραγματεύεται στις υποθέσεις του έχουν ως αφορμή πολύ κοινότυπα πράγματα. Μια κατσαρίδα που εισβάλει σε ένα σπίτι, για παράδειγμα –τι ποιο κοινότυπο από αυτό; Ένας συνδυασμός που συγκλίνει τη μυθοπλασία με τον ρεαλισμό.