Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Το όνειρο του γερακιού * Όταν το μαζί πληγώνει * Δίχως ένα αντίο * Κλουαζονέ * Οι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση * Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Οικογένεια Πελτιέ, Η κατάρα, Ροζ, Ανθοπωλείον ο Έρως * Το δάσος των ψυχών * Ρε μπαγάσα * Σε είδα * Μέθεξη * Άννα * Ο καπετάνιος τση Ζάκυθος * Το κορίτσι της Σελήνης ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Λυκόσκυλα, Ίμερος και Ηλιοτρόπιο ονείρων * Εν αρχή ην ο έρως ** Διηγήματα: Το δέρμα της φώκιας * Ταρτάν το άλογο, Θεατές και δράστες και Η αγωνία του μέτρου * Στερνό μελάνι * Τέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις Βακχικόν * Ένα πιο σκοτεινό φως * Η οργή του Θεού και άλλες ιστορίες ** Διάφορα άλλα: Οι πουτ@νες κι εγώ * Πέντε βιβλία από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Μουσικό άλμπουμ: Worthless Treasures

Μάρλον Μπράντο

Αριστερά ο Μάρλον Μπράντο ως Ναζί στο Young Lions, δεξιά ως Τέρι Μαλόι στο Λιμάνι της αγωνίας και κάτω ως Κοβάλσκι στο Λεωφορείο ο πόθος

Γεννημένος στην Ομάχα της Νεμπράσκα στις 3 Απριλίου 1924 καταφέρει να γίνει –δίχως να προσπαθήσει και τόσο πολύ– ο άνθρωπος που θα άλλαζε τον τρόπο ερμηνείας στον κινηματογράφο. Ταλαντούχος, ατίθασος, αντισυμβατικός, ξεκίνησε την καριέρα του στο θέατρο και δοκιμάστηκε σε ρόλους ζεν πρεμιέ. Σε κάποια από τις πρώτες θεατρικές παραστάσεις του, βλέποντάς τον ο Σερ Λόρενς Ολίβιε χαρακτήρισε «συγκλονιστική» την ερμηνεία του. Όσο μεγάλη ήταν η άνοδός του την δεκαετία του '50 σε όλη την υφήλιο άλλο τόσο ήταν και η πτώση του τη δεκαετία του '60 σε αρκετές χώρες του κόσμου. Ευτυχώς για τον ίδιο, και για τον παγκόσμιο κινηματογράφο, θα ανέβει και πάλι στη θέση που του αξίζει με τον Νονό του Φράνσις Φορντ Κόπολα. Η ζωή του θα έχει πολλά σκαμπανεβάσματα, με την πλούσια προσωπική ζωή του, θα αποκτήσει παιδιά, θα χαρεί τις επιτυχίες του και θα αποφεύγει κάθε είδους σχέση με τη δημοσιότητα. Παρά τα ευτράπελα και τις δύσκολες στιγμές της οικογένειας του, αλλά και του ίδιου του Μπράντο προσωπικά, δικαίως ξεχωρίζει και κατέχει την πρώτη θέση στον παγκόσμιο κινηματογράφο.

Σπούδασε στο περίφημο Actors' Studio και είχε για δασκάλους του τον Λι Στράσμπεργκ και την Στέλα Άντλερ.
Ο πρώτος ρόλος που ανέλαβε στο θέατρο ήταν στο έργο Θυμάμαι τη μαμά. Αν και η παράσταση σημείωσε οικονομική αποτυχία, ο Μάρλον Μπράντο κατάφερε να αποσπάσει καλές κριτικές. Το 1947 και αφού συνάντησε τον σπουδαίο Αμερικανό δραματουργό Τενεσί Ουίλιαμς –ο οποίος συμφώνησε ότι ήταν αυτός που θα μπορούσε να υποδυθεί τον Στάνλεϊ Κοβάλσκι στο Λεωφορείο ο πόθος–θα πραγματοποιήσει την πρώτη του επαφή με τον ήρωα ο οποίος θα του χάριζε τη φήμη του σε όλον τον κόσμο και που θα ήταν ο προπομπός για μια μεγάλη καριέρα. Έπαιξε πολλά χρόνια στο θέατρο τον Κοβάλσκι και το 1951 γίνεται η γνωστή μεταφορά στον κινηματογράφο, με Μπλανς Ντι Μπούα την σπουδαία Αγγλίδα ηθοποιό Βίβιαν Λι. Θα ακολουθήσουν κι άλλοι ρόλοι που θα εκτοξεύσουν κι άλλο τη φήμη του και το 1954 είναι η χρονιά που θα δώσει μια ανεπανάληπτη ερμηνεία υποδυόμενος τον Τέρι Μαλού στο αριστούργημα του Ηλία Καζάν Το λιμάνι της αγωνίας. Η ερμηνεία του στην ταινία αυτή του χαρίζει το πρώτο του Όσκαρ.

Σιγά σιγά η πορεία του αρχίζει να φθίνει παίζοντας σε ταινίες μέτριες ή ακόμα και κάτω του μετρίου. Για αυτό τον λόγο, σε συνδυασμό με την αργοπορία του στην ολοκλήρωση των γυρισμάτων, κάνει τους υπεύθυνους να μην τον θέλουν με τους ίδιους όρους που τον ήθελαν στα πρώτα του βήματα. Ωστόσο μετά την επιμονή του σπουδαίου Φράνσις Φορντ Κόπολα για να πάρει τον ρόλο του Βίτο Κορλεόνε στον Νονό –έργο που έγραψε ο Μάριο Πούζο και που, όπως είχε πει στον Μπράντο, τον σκεφτόταν όταν έγραφε τον ρόλο– του χαρίζει την μεγάλη επιστροφή και το όνομά του γίνεται και πάλι το πρώτο στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου –και αυτήν την φορά για πάντα.

Μετά την μεγάλη επιτυχία της ταινίας και αφού αρνήθηκε να λάβει μέρος στον Νονό 2 συνεργάζεται με τον Μπερνάρντο Μπερτολούτσι σε μια ακόμα μεγάλη ταινία, στο περιβόητο Ταγκό στο Παρίσι. Αυτή τη φορά παρτενέρ του η Μαρία Σνάιντερ. Η ταινία δίχασε την εποχή που προβλήθηκε στους κινηματογράφους, κοινό και κριτικούς. Κάποιοι έκαναν λόγο για αριστούργημα και άλλοι –ίσως οι πιο συντηρητικοί θεατές– για μια ταινία με πολλές τολμηρές σκηνές. Θα συνεχίσει τις ταινίες με λιγότερη επιτυχία στο box office μέχρι το 1979 όταν θα λάβει μέρος στην ταινία του Κόπολα Αποκάλυψη τώρα. Η ολιγόλεπτη εμφάνισή του θα αφήσει ακόμα μια παρακαταθήκη στον παγκόσμιο κινηματογράφο ενώ θα συζητηθεί αρνητικά το μέγεθος της αμοιβής του για την σύντομη εμφάνισή του.

Τη δεκαετία του '80 θα ακολουθήσουν δύο ταινίες χωρίς την ένδοξη λάμψη του παρελθόντος, ωστόσο θα είναι ανώτερες από αυτές των αρχών του '60. Η Μυστική φόρμουλα θα προβληθεί το 1980 ενώ το 1989 θα συμμετάσχει στην ταινία Μια σκληρή λευκή εποχή, όπου ήταν υποψήφιος για Όσκαρ δεύτερου αντρικού ρόλου.

Τη δεκαετία του '90 λαμβάνει μέρος σε πιο πολλές ταινίες δίνοντας έτσι κάτι από τη λάμψη του παλιού Χόλιγουντ στους νέους συναδέλφους του. Έτσι, το 1990, υποδυόμενος τον Κάρμεν Σαμπατίνι δίνει μια ερμηνεία-παρωδία του Νονού στην ταινία Ο αρχάριος. Το 1992 θα λάβει μέρος στην ταινία Χριστόφορος Κολόμβος, ενώ το 1995 θα γυρίσει τον Δον Ζουάν Ντε Μάρκο έχοντας τον ρόλο του ψυχολόγου με ασθενή τον Τζόνι Ντεπ. Θα ακολουθήσει η ταινία Το νησί του δρος Μορό, ενώ το 1997 θα συνεργαστεί ξανά με τον ανερχόμενο τότε Τζόνι Ντεπ στον Γενναίο. Το 1998 θα παίξει στην κωμωδία Το χρήμα στον λαιμό σου και το 2001 θα πραγματοποιήσει την τελευταία του κινηματογραφική εμφάνιση με το The Score με πρωταγωνιστές τον Ρόμπερτ ντε Νίρο και τον Έντουαρντ Νόρτον. Τρία χρόνια αργότερα, την 1η Ιουλίου 2004, θα φύγει από τη ζωή έχοντας καταφέρει το όνομά του να είναι ένας παγκόσμιος θρύλος για τον κινηματογράφο.

Πολλοί ηθοποιοί επηρεάστηκαν από τις ερμηνείες του, που τις χαρακτήριζε η εσωτερικότητα και το λιτό παίξιμο.
Συνεργάστηκε με νέους ηθοποιούς και αποτέλεσε δάσκαλος για πολλούς μεγάλους σταρ στην Αμερική και σε όλον τον κόσμο.
Ο ίδιος ο Μάρλον Μπράντο είχε δηλώσει –ίσως θέλοντας να μειώσει τις καλλιτεχνικές του επιδόσεις– ότι δεν είχε κανέναν σεβασμό για την υποκριτική και όποιος την εγκαταλείπει δείχνει ωριμότητα κι επίσης ότι το δικό του πλούσιο ταλέντο ανήκει στο πλαίσιο της ανθρώπινης υπόστασης!
Πολλές βιογραφίες γράφτηκαν για το ιερό τέρας του παγκόσμιου κινηματογράφου, άλλες με υπερβολές και άλλες έγκριτες. Ο ίδιος ο Μπράντο, θέλοντας να αποκαταστήσει ένα πρόσωπο δικό του που αδικήθηκε, έγραψε το βιβλίο Μάρλον Μπράντο: Τραγούδια που μου έμαθε η μητέρα μου.
Δυστυχώς η προσωπική του ζωή δεν ήταν πάντα τόσο λαμπερή όπως οι κινηματογραφικές ερμηνείες του. Παρ' όλα αυτά, κατάφερε να μείνει στη μνήμη όλων μας, ως ο μεγαλύτερος κινηματογραφικός ηθοποιός σε παγκόσμια κλίμακα.

Σάλο είχε προκαλέσει η συμπεριφορά του, που αρνήθηκε να παραλάβει το Όσκαρ για την ερμηνεία του στον Νονό. Είχε στείλει μια Ινδιάνα για να πει ότι: Ο κύριος Μπράντο αρνείται να παραλάβει το Όσκαρ για την κακομεταχείριση στους Ινδιάνους.

Είχε βοηθήσει πολλές φορές τους Ινδιάνους και είχε κάνει την παραγωγή στην σειρά Οι ρίζες με θέμα τη ζωή τους. Ήταν η πρώτη φορά που ο Μάρλον Μπράντο έπαιξε στην τηλεόραση.

Άλλες ταινίες του Μάρλον Μπράντο είναι:
Το κορμί μου σου ανήκει 1950
Βίβα Ζαπάτα 1952
Ιούλιος Καίσαρ 1953
Ο ατίθασος 1953
Το λιμάνι της αγωνίας 1954
Ντεζιρέ, το λουλούδι ενός θρόνου 1954
Μάγκες και κούκλες 1955
Αυγουστιάτικο φεγγάρι 1956
Σαγιονάρα 1957
Ο χορός των καταραμένων 1958
Ο φυγάς 1960
Η εκδίκηση είναι δική μου 1961 (σε δική του σκηνοθεσία)
Η ανταρσία του Μπάουντι 1962
Ο κακός Αμερικανός 1963
Ιστορίες του κρεβατιού 1964
Η καταδίωξη 1966
Η κόμισα από το Χονγκ Κονγκ 1967 (σε σενάριο και σκηνοθεσία του Τσάρλι Τσάπλιν)
Ανταύγειες σε χρυσά μάτια 1967
Η νύχτα της επόμενης μέρας 1968
Οι φυγάδες του Μιζούρι 1976
Σούπερμαν 1978 (κάποιες από τις σκηνές με τον Μάρλον Μπράντο που δεν προβλήθηκαν συμπεριλήφθηκαν στον Σούπερμαν 2 που κυκλοφόρησε το 1980)

Μετά την ολοκλήρωση της ταινίας Ο αρχάριος, ο Μπράντο αποφάσισε να εγκαταλείψει τον κινηματογράφο αλλά τελικά αυτό δεν συνέβη ποτέ αφού ακόμα και λίγο πριν τον θάνατό του είχε συμφωνήσει ότι θα έδινε τη φωνή του για το γύρισμα μιας ταινίας· κάτι τέτοιο βέβαια δεν κατέστη δυνατό, αφού φεύγει από τη ζωή το 2004.

Δικαίως θεωρείται ο μεγαλύτερος ηθοποιός που πέρασε ποτέ από τον παγκόσμιο κινηματογράφο.



Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου
Οι πληροφορίες αντλήθηκαν από το βιβλίο Μπράντο: Η βιογραφία του, που έγραψε ο Πίτερ Μάνσο και κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κάκτος
Στη συνοδευτική εικόνα βλέπετε τον Μάρλον Μπράντο ως Ναζί στο Young Lions, ως Τέρι Μαλόι στο Λιμάνι της αγωνίας και ως Κοβάλσκι στο Λεωφορείο ο πόθος

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Νόστος, Εν ονόματι της μούσας Ερατώς, Διόρθωση Ημαρτημένων, Η χρυσή κληρονόμος και ΦρουτίνοWorthless Treasures, Temple Music΄Σε είδα, Ιωάννη ΜαρίνουΗ οργή του Θεού και άλλες ιστορίες, Ιωάννας ΣερίφηΈνα πιο σκοτεινό φως, Μαρίας ΣυλαϊδήΟ καπετάνιος τση ΖάκυθοςΔίχως ένα αντίο, Γωγώς Ψαχούλια
Ρε μπαγάσα, Θεόδωρου ΟρφανίδηΤέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις ΒακχικόνΌταν το μαζί πληγώνει, Βικτώριας ΠροβίδαΤο κορίτσι της Σελήνης, Μαργαρίτας ΔρόσουΚλουαζονέ, Λίνας ΒαλετοπούλουΤο δάσος των ψυχών, Ιωάννη ΜαρίνουΟι πουτ@νες κι εγώ, Γιάννη Ράμνου
Μέθεξη, Μαρίας ΠορταράκηΟι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση, Χρύσας ΜαρδάκηΡοζ, Ανθοπωλείον ο Έρως, Οικογένεια Πελτιέ, Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Η κατάραΣτερνό μελάνι, Άγγελου Αναγνωστόπουλου
Εν αρχή ην ο έρως, Ευαγγελίας ΤσακίρογλουΆννα, Μαρίας ΚέιτζΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη