Όταν μια παράσταση θέτει τόσο πολλά νοήματα στο κοινό, πλαισιωμένη με άψογα σκηνικά και εξαιρετική σκηνοθεσία, κατατάσσεται κατά τη γνώμη μου σε μια από τις κορυφαίες παραστάσεις για το 2024. Αναφέρομαι στο Καρδιά του σκύλου που παίζεται στο θέατρο Κιβωτός.
Από το μυθιστόρημα του αντιφρονούντα Ρώσου συγγραφέα Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ που χρησιμοποιώντας το ιδιαίτερό του γνώρισμα, την καυστική σάτιρα, θέλει με αυτό το βιβλίο να παρουσιάσει τον εκφυλισμό της σταλινικής κοινωνίας.
Ένας γιατρός γενετικής θέλει να διαπρέψει στο διεθνές στερέωμα φτιάχνοντας, με βάση έναν ταλαιπωρημένο σκύλο και ένα πτώμα ανθρώπου, ένα νέο είδος.
Οι όρχεις και η υπόφυση περνάνε από τον νεκρό στο σώμα του σκύλου με εγχείρηση για να γεννηθεί εντέλει ο νέος άνθρωπος.
Ένας σκύλος, που για χρόνια φριχτά έχει υποφέρει από τους ανθρώπους, δείχνει την απόλυτη αγάπη του και ευγνωμοσύνη για τον γιατρό που τον έσωσε από την πείνα και γιάτρεψε τις πληγές του.
Όμως ως άνθρωπος ξυπνάει κακός, υστερόβουλος, εγωιστής και προχωρώντας στην ιστορία του γίνεται τόσο επιθετικός και επικίνδυνος που αναγκάζει τον γιατρό να αντιστρέψει τον άνθρωπο πάλι σε σκύλο.
Ο άνθρωπος, που επεμβαίνει στη φύση, στα ζώα, επειδή μπορεί.
Ο σκύλος δεν γνωρίζει τι σημαίνει κακός και τι καλός. Αυτά είναι μόνο ιδιότητες του ανθρώπου. Το ζώο έχει μόνο ένστικτο, και ο άνθρωπος συνείδηση. Και η συνείδηση μας δίνει και τις επιλογές του καλού και του κακού, θέτοντας όρια στη μεγαλομανία του ανθρώπου να θέλει να γίνει θεός.
Ο Άρης Σερβετάλης, στον ρόλο του σκύλου, δίνει ρέστα με την ερμηνεία του. Έχει αντιγράψει ακόμα και τις κινήσεις ενός μεγάλου σκυλιού εξαιρετικά.
Μαζί του ο Αντώνης Μυριαγκός· στον ρόλο του γιατρού είναι πολύ καλός. Μαζί τους η Ηλέκτρα Νικολούζου, η Χαρά-Μάτα Γιαννάκου, ο Μιχάλης Θεοφάνους, η Αλεξάνδρα Καζάζου και ο Σπύρος Δέτσικας.
Η Έφη Μπίρμπα σκηνοθετεί με πολύ ιδιαίτερο τρόπο αυτή την δύσκολη παράσταση χωρίς να ξεφεύγει διόλου από τα νόημα που ήθελε να θίξει ο συγγραφέας.
Εδώ επανέρχομαι για να χαρακτηρίσω τον Σερβετάλη σαν το απόλυτο όπλο της παράστασης που τον κατατάσσει στους μεγάλους ηθοποιούς της γενιάς του.
Μια παράσταση που είχα ξαναδεί στο θέατρο Αθήνα, το 1990, με τον Γιώργο Κιμούλη στον ρόλο του Σάρικ, του σκύλου, τον Θανάση Θεολόγη στον ρόλο του γιατρού γενετιστή Πρεομπραζένσκι, τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη στον ρόλο του γιατρού Μπορμεντάλ, καθώς και την πρωτοεμφανιζόμενη Τζόυς Ευείδη.
Είχα τόσο ενθουσιαστεί από το αστείρευτο ταλέντο του Κιμούλη που δυσκολεύτηκα να δεχθώ σε αυτόν τον ρόλο κάποιον άλλο, μα ο Άρης Σερβετάλης με διέψευσε οικτρά.
Σε αυτή την παράσταση θα προσθέσω στα σχόλιά μου ένα πρέπει να πάτε!
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία - Δραματουργία - Σκηνογραφία: Έφη Μπίρμπα
Μετάφραση: Ελένη Μπακοπούλου
Διασκευή: Έφη Μπίρμπα, Άρης Σερβετάλης
Μουσική σύνθεση - επιμέλεια ήχου: Vangelino Currentzis
Σχεδιασμός φωτισμού: Σάκης Μπιρμπίλης
Σχεδιασμός κοστουμιών: Έφη Μπίρμπα, Βασιλεία Ροζάνα
Επιμέλεια κίνησης: Μιχάλης Θεοφάνους
Κινηματογράφηση, video projection, VFX: Γρηγόρης Πανόπουλος
Καλλιτεχνική συνεργάτης σκηνογραφίας: Βάσια Λύρη
Καλλιτεχνικός συνεργάτης ενδυματολογίας: Αλέξανδρος Γαρνάβος
Σύμβουλος ήχου - sound design: Χρήστος Λουλούδης
Special effects (SFX): Αλέξανδρος Λόγγος
Κατασκευή κοστουμιών: Sandi Coutoure
Κατασκευή σκηνικού: Lazaridis Scenic Studio
Κατασκευή περούκας: Ευγενία Παπαδοπούλου
Κομμώσεις: Lemon Poppy Seed
Ειδικές κατασκευές: Λευτέρης Γκόντας
Teaser-trailer: Γρηγόρης Πανόπουλος
Φωτογραφίες: Γιώργος Καπλανίδης
Promo Design: Πασχάλης Ζέρβας
Επικοινωνία και Γραφείο τύπου: Μαρία Τσολάκη
Διαφήμιση - Social Media: RENEGADE MEDIA, Βασίλης Ζαρκαδούλας
Διεύθυνση και εκτέλεση παραγωγής: Έφη Πανουργιά, Γιάννης Κουλούρης
Ερμηνευτές: Άρης Σερβετάλης, Αντώνης Μυριαγκός, Ηλέκτρα Νικολούζου, Μιχάλης Θεοφάνους, Χαρά-Μάτα Γιαννάτου, Αλεξάνδρα Καζάζου, Σπύρος Δέτσικας.