Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Ο καπετάνιος τση Ζάκυθος * Το κορίτσι της Σελήνης * Οι τρεις πίνακες * Η φυγή των τεσσάρων * Από τις στάχτες της Καντάνου * Σαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ * 4ος όροφος ** Αληθινή ιστορία: Το ανυπεράσπιστο αγόρι ** Διηγήματα: Αγόρια και κορίτσια * Pelota * Backpack: Ιστορίες χίμαιρες ** Διάφορα άλλα: Έξι τίτλοι από τις εκδόσεις Ελκυστής * Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Για παιδιά: Η περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη * Ρόνι ο Σαλιγκαρόνης

Αντιγόνη 441+

Αντιγόνη 441+

Κάθε Σάββατο και Κυριακή, στο θέατρο Αλκμήνη, υπάρχει μία ιδιαίτερη, ποιοτική και άκρως ενδιαφέρουσα θεατρική πρόταση από την ομάδα Ρέοντα πρόσωπα, η οποία προσεγγίζει την τραγωδία του Σοφοκλή με διττή ματιά και αφουγκραζόμενη τις κοινωνικές δομές της αρχαιότητας, τη θέση των ηρώων μέσα στο κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο της εποχής ενώ συνδέει υποδόρια το δράμα με τη θρησκεία (σκεφτείτε το λίγο αυτό τη στιγμή που ο χριστιανισμός εμφανίστηκε αιώνες μετά τα γεγονότα της Αντιγόνης).

Η ομάδα αναφέρει στο δελτίο τύπου ότι πρόκειται για πειραματισμό κι αυτό περισσότερο –αν με ρωτάτε– αφορά στα δομικά στοιχεία της παραστασιοποίησης, όπου βλέπουμε τις έξι ενσαρκώτριες να παίζουν όλους τους ρόλους όπως και τον χορό, στον οποίο χορό δεν ξεχωρίζει κάποια ως κορυφαία, ως είθισται γενικά. Κατά τα άλλα, το θέατρο είναι έτσι κι αλλιώς ένας τόπος αναζήτησης και πειραματισμού, επιδέχεται πολλές αναγνώσεις και διαθέτει άπειρες «ματιές» και τίποτα δεν θα πρέπει να μας ξενίζει, ούτε εδώ ούτε και κάπου αλλού. Αρκεί το εγχείρημα να έχει στέρεες βάσεις, ουσία, αιτία και λόγο, κι εδώ βρίσκουμε πλούσια τα ελέη.

Αναφέροντας δυο λόγια για την υπόθεση: τα γεγονότα στην Αντιγόνη (πρωτοπαρουσιάστηκε το 441 π.Χ.) διαδραματίζονται μετά από εκείνα στον Οιδίπους τύραννο, δηλαδή μετά τις αποκαλύψεις των γεννήτορων του Οιδίποδα που τον ωθούν να βγάλει τα μάτια του –μην αντέχοντας να αντικρίσει πλέον τον κόσμο– και αυτοεξοριστεί. Κι αφού το βασίλειο της Θήβας έχει μείνει ακέφαλο, στον θρόνο ανεβαίνουν οι δύο γιοι του οι οποίοι ωστόσο μαλώνουν. Η διαφωνία οδηγεί σε διαπληκτισμό κι αυτός σε σύγκρουση, μα στην αναμεταξύ τους μονομαχία πέφτουν και οι δύο. Ο θρόνος μένει ακέφαλος εκ νέου κι έτσι έρχεται ο Κρέοντας, ο αδερφός της συζύγου-μάνας του Οιδίποδα, της Ιοκάστης, ν' αναλάβει την εξουσία.
Έχει αξία να σημειώσουμε ότι, από τη μια ο Κρέοντας διέταξε να μείνει άταφη η σωρός του Πολυνείκη επειδή είχε προδώσει την πατρίδα του, όμως από την άλλη, ο Πολυνείκης είχε υποχρεωθεί σε φυγή εφόσον δεν τα έβρισκε με τον αδερφό του και πιο συγκεκριμένα επειδή ο δεύτερος δεν κράτησε την αναμεταξύ τους συμφωνία σχετικά με τη διοίκηση. Έχουμε δηλαδή έναν ριγμένο που εγκαταλείπει τη Θήβα με σκοπό να οργανώσει εκστρατεία εναντίον της ώστε να πάρει τον θρόνο και που όντως την πραγματοποιεί.
Προφανώς το δίκιο –ή το άδικο– είναι μπερδεμένο και υποκειμενικό, δεν είναι ξεκάθαρο ποιος φταίει και πού ακριβώς, ενώ η οπτική διαφοροποιείται αν είσαι ο βασιλιάς της Θήβας, αν είσαι η αδερφή του νεκρού ή ένας απλός πολίτης.

Αντιγόνη 441+Αντιγόνη 441+

Ας έχετε όλα αυτά κατά νου πηγαίνοντας να δείτε αυτές τις έξι γυναίκες που, συγχρονισμένες άρτια, με ενσυναίσθηση και δυναμισμό, κερδίζουν επάξια τις εντυπώσεις παρουσιάζοντας μία Αντιγόνη πλημμυρισμένη από δημιουργική ένταση. Στο σύνολο βοηθούν πολύ οι μάσκες γιατί δεν εστιάζεις στα χαρακτηριστικά των προσώπων αλλά στα διαδραματιζόμενα (επίσης επειδή είναι αισθητικά πολύ όμορφες) αλλά και η μουσική. Επιπλέον, ο σκηνοθέτης της παράστασης Κοραής Δαμάτης, που έχει δώσει τις εξετάσεις του όλα αυτά τα χρόνια και είναι –ας πούμε– το πιο σίγουρο χαρτί για το αποτέλεσμα, «χορογραφεί», τρόπον τινά, τις έξι γυναίκες προσφέροντας ποικιλία υφών και αναδεικνύοντας όλες τις παραμέτρους.

Κι αν αναρωτιέστε πώς κινείται τούτη η παράσταση σε σχέση με το κείμενο της αρχαίας τραγωδίας, η απάντηση είναι ότι παρ' όλους τους πειραματισμούς θα δείτε την Αντιγόνη που έγραψε ο Σοφοκλής, όπως τη γνωρίζετε/-ουμε. Που με τη σειρά του σημαίνει ότι θα δείτε το μοιραίο τέλος των προσώπων που –και πάλι αν με ρωτάτε– προσφέρει από τις πιο δυνατές συγκινήσεις κι εντάσεις που βρίσκουμε σε αυτό το δραματολόγιο.

Αντιγόνη 441+

Να πάτε! Να πάτε, όχι μόνο επειδή θα καταλάβετε την Αντιγόνη ακόμα κι αν δεν έχετε καμία προηγούμενη επαφή με το έργο ή την αρχαία τραγωδία γενικότερα (η γράφουσα πιστεύει πάρα πολύ στην ευγλωττία των έργων) αλλά επειδή όντως αυτοί οι συντελεστές, έτσι όπως συναντήθηκαν σε τούτη την παράσταση ανεξαιρέτως, δόμησαν ένα σύνολο που αξίζει πραγματικά.




ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Pelota, Σταμάτη Γιακουμή4ος όροφος, Μάριου ΛιβάνιουΗ φυγή των τεσσάρων, Χάρη ΜπαλόγλουΑγόρια και κορίτσια, Δημήτρη ΣιάτηΣαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ, Αντώνη ΠαπαδόπουλουBackpack: Ιστορίες χίμαιρεςΑπό τις στάχτες της Καντάνου, Χριστίνας Σουλελέ
Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΟι τρεις πίνακες, Βαΐας ΠαπουτσήΈξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΤο κορίτσι της Σελήνης, Μαργαρίτας ΔρόσουΤο ανυπεράσπιστο αγόρι, Αλέξανδρου ΠιστοφίδηΡόνι ο Σαλιγκαρόνης, Χριστίνας ΔιονυσοπούλουΗ περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη, Ευαγγελίας Τσαπατώρα