Όλγα Κέγκου: Αρχικός μου στόχος, όταν έγραφα αυτό το βιβλίο, ήταν να κατανοήσουν τα παιδιά, μέσα από αυτήν την ιστορία, ότι η δυσλεξία αποτελεί ένα «φυσιολογικό» κομμάτι της ανθρώπινης ύπαρξης. Για τον λόγο αυτό, θέλησα να συμβολίσω τη δυσλεξία με ένα φυσικό φαινόμενο. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται κατανοητό ότι η δυσλεξία είναι μία πτυχή της ανθρώπινης φύσης, που δεν μπορούμε να παραβλέψουμε ή να περιθωριοποιήσουμε. Επιπλέον, θέλησα να φτιάξω μια «δυνατή» εικόνα, έναν ισχυρό συμβολισμό που θα προκαλέσει το ενδιαφέρον των παιδιών, χωρίς όμως να είναι κάτι τρομακτικό ή αποκρουστικό. Πιστεύω ότι μέσα από την ιστορία του Τυφώνα-Δυσλεξία αυτός ο στόχος επιτυγχάνεται και τα παιδιά έρχονται πιο κοντά στην έννοια της δυσλεξίας, κάτι που τα οδηγεί στο να είναι πιο ανοιχτά στην αποδοχή της διαφορετικότητας.
Θέλετε να μας μιλήσετε για τη δυσλεξία; Αποτελεί πρόβλημα; Πώς μπορούμε να τη διαχειριστούμε;
Ο.Κ.: Η δυσλεξία ή αλλιώς ειδική μαθησιακή διαταραχή στην ανάγνωση αποτελεί, σύμφωνα με την Αμερικανική Ψυχιατρική Ένωση (DSM-5), μια ειδική μαθησιακή διαταραχή νευροβιολογικής φύσης, που επηρεάζει τις γνωστικές λειτουργίες του εγκεφάλου που αφορούν την κατάκτηση βασικών γλωσσικών δεξιοτήτων. Είναι η πιο κοινή ειδική μαθησιακή δυσκολία και εντοπίζεται σε παιδιά με φυσιολογική ή και ανώτερη νοημοσύνη, χωρίς προβλήματα σε όραση, ακοή και ψυχική υγεία. Τα παιδιά με δυσλεξία εμφανίζουν, συνήθως κατά τις πρώτες σχολικές τάξεις, δυσκολίες στην κωδικοποίηση και αποκωδικοποίηση του γραπτού λόγου, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να φέρουν εις πέρας τις αντίστοιχες για την ηλικία τους γλωσσικές δραστηριότητες.
Θα ήθελα να γίνει κατανοητό στην κοινωνία μας ότι η δυσλεξία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που με την κατάλληλη επιστημονική παρέμβαση, μπορεί να αντιμετωπιστεί επιτυχώς και να μην σταθεί εμπόδιο στη ζωή και στην επαγγελματική εξέλιξη του παιδιού. Αν γίνει έγκαιρη διάγνωση και ακολουθηθεί το κατάλληλο εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης και υποστήριξης, ο δυσλεκτικός μαθητής μπορεί να διαπρέψει και να πετύχει όλους τους στόχους του.
Πώς θα θέλατε να συστηθείτε στο αναγνωστικό σας κοινό;
Ο.Κ.: Θα ήθελα να συστηθώ στο κοινό ως μια ειδική παιδαγωγός που θέλησε, μέσα από τις ιστορίες, να φέρει τα παιδιά λίγο πιο κοντά στην έννοια της συμπερίληψης.
Εάν το παραμύθι σας ταξίδευε, σε ποια χώρα θα θέλατε να πάει;
Ο.Κ.: Για να είμαι ειλικρινής, θα ήθελα το παραμύθι μου να ταξιδέψει σε όλες τις χώρες του κόσμου! Αν, όμως, έπρεπε να επιλέξω μόνο μία θα επέλεγα την Ισπανία. Είναι μία χώρα στην οποία ήμουν για έξι μήνες κατά τη διάρκεια της συμμετοχής μου στο Διακρατικό Πρόγραμμα Ανταλλαγής φοιτητών SOCRATES/ERASMUS. Όπως καταλαβαίνετε, τρέφω μια ιδιαίτερη αγάπη για τη χώρα αυτήν και τους κατοίκους της.
Ο.Κ.: Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν ισοδυναμούν με χαμηλή νοημοσύνη, ούτε με μειωμένη αντιληπτική ικανότητα και, οπωσδήποτε, δεν συνδέονται με προβλήματα όρασης, ακοής και ψυχικής υγείας. Συνέπειες των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών είναι η απογοήτευση, η χαμηλή αυτοεκτίμηση, η ανάπτυξη αρνητικών συναισθημάτων για το σχολείο και τη μαθησιακή διαδικασία. Συχνά, οι μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες βιώνουν πιο έντονο άγχος από τα υπόλοιπα παιδιά, βιώνουν έντονα το συναίσθημα της ματαίωσης, του θυμού και εντέλει της μοναξιάς. Χωρίς τη παρέμβαση της οικογένειας και του σχολείου, ο μαθητής θα οδηγηθεί αναπόφευκτα σε σχολική παραίτηση. Όταν όμως γίνεται μια πρώιμη ανίχνευση των δυσκολιών αυτών και ο μαθητής υποστηριχθεί από το κατάλληλο πρόγραμμα παρέμβασης, δεν μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο στην πνευματική και εκπαιδευτική εξέλιξη ενός μαθητή.
Είστε ευχαριστημένη από τη συνεργασία σας με τις εκδόσεις Ελκυστής;
Ο.Κ.: Είμαι πολύ ευχαριστημένη από την συνεργασία μου με τον εκδοτικό οίκο Ελκυστής και νιώθω πολύ τυχερή που βρέθηκα σε μια τόσο ζεστή και ειλικρινή συγγραφική οικογένεια. Ήταν πολύ σημαντικό για εμένα να νιώσω εμπιστοσύνη με τους συνεργάτες μου ώστε κάνω αυτό το βήμα. Δεν είναι καθόλου απλό να βρεις ένα περιβάλλον που σε κάνει να νιώθεις ασφάλεια, ειδικά όταν είσαι πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας. Και θα ήθελα να ευχαριστήσω μέσα από την καρδιά μου τον Ελκυστή που μου έδωσε αυτή την ευκαιρία.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Ο.Κ.: Ο «Τυφώνας» είναι το πρώτο μου βιβλίο. Ονειρεύομαι να εκδώσω μια σειρά παραμυθιών που θα πραγματεύονται ζητήματα ειδικής αγωγής. Οι βασικοί πρωταγωνιστές, τα παιδιά και η δασκάλα, θα είναι κοινοί σε όλες τις ιστορίες. Στην πραγματικότητα, το κάθε παραμύθι θα αποτελεί συνέχεια του προηγούμενου και θα προστίθεται και ένας νέος ήρωας. «Η τάξη της κυρίας Αλεξίας», που είναι και το όνομα της σειράς αυτής, απεικονίζει μια σύγχρονη, ρεαλιστική τάξη του Δημοτικού σχολείου, που αποτελείται από έναν ή και παραπάνω μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
Η Όλγα Κέγκου γεννήθηκε στην Άνω Λαψίστα Ιωαννίνων. Σπούδασε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, από το οποίο βραβεύτηκε για την εισαγωγή της με σειρά κατάταξης πρώτη. Διετέλεσε υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) και υπότροφος επί τετραετίας του Ιδρύματος Γεωργίου Σταύρου Ιεράς Μητρόπολης Ιωαννίνων για τη διάκριση στις σπουδές και το ήθος. Συμμετείχε στο πρόγραμμα ανταλλαγής φοιτητών ΣΩΚΡΑΤΗΣ/ERASMUS και παρακολούθησε ένα εξάμηνο ακαδημαϊκών σπουδών στο Universidad de Oviedo της Ισπανίας. Το 2007 διορίστηκε ως εκπαιδευτικός Γενικής Αγωγής και ορίστηκε Προϊσταμένη στο τριθέσιο Δημοτικό Σχολείο Χιονάτων Κεφαλληνίας. Το 2014 ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα της στις Επιστήμες της Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με κατεύθυνση στην Εκπαίδευση κοινωνικά ευπαθών ομάδων και ειδίκευση στην Ειδική Αγωγή. Έχει συμμετάσχει σε πλήθος επιστημονικών συνεδριών και σεμιναρίων. Το 2015 εργάστηκε ως ειδική παιδαγωγός στο Ειδικό Δημοτικό Ηγουμενίτσας, όπου άνθισε η αγάπη της για την Ειδική Αγωγή και αποφάσισε να αφοσιωθεί σε αυτήν. Σήμερα εργάζεται στο Τμήμα Ένταξης του 2ου Δημοτικού Σχολείου Παιανίας. Είναι κάτοχος του Πιστοποιητικού συστήματος γραφής και ανάγνωσης τυφλών Braille και Πιστοποιημένης κατάρτισης στη Συμβουλευτική, το Coaching και το Mentoring του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου