Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Οικογένεια Πελτιέ, Η κατάρα, Ροζ, Ανθοπωλείον ο Έρως * Σε είδα * Μέθεξη * Άννα * Ο καπετάνιος τση Ζάκυθος * Το κορίτσι της Σελήνης * Οι τρεις πίνακες * Η φυγή των τεσσάρων ** Αληθινή ιστορία: Το ανυπεράσπιστο αγόρι * Από τις στάχτες της Καντάνου * Σαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ * 4ος όροφος ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Εν αρχή ην ο έρως ** Διηγήματα: Ένα πιο σκοτεινό φως * Η οργή του Θεού και άλλες ιστορίες ** Νουβέλες: Αγόρια και κορίτσια * Pelota ** Διάφορα άλλα: Πέντε βιβλία από τις εκδόσεις Ελκυστής * Έξι τίτλοι από τις εκδόσεις Ελκυστής * Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Για παιδιά: Η περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη * Ρόνι ο Σαλιγκαρόνης

Αιαίη

Με αφορμή τον Αίαντα του Σοφοκλή

Σάντυ Μακροπούλου και Έρη Μαριόγλου

Οι Θεατρικές Επιχειρήσεις ΖΗΣΗ παρουσιάζουν την παράσταση Αιαίη από την Τετάρτη 22 Νοεμβρίου 2023 και κάθε Τετάρτη για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, στο Studio στου ανακαινισμένου Θεάτρου Αργώ σε σκηνοθεσία Ιωάννη Τσιπτσή.

Σκηνοθετικό σημείωμα:
Η «Αιαίη» δημιουργήθηκε με αφορμή τον «Αίαντα» του Σοφοκλή και είναι η «γυναικεία» φωνή του ή καλύτερα η φωνή ενός «Άλλου» εαυτού του. Η δουλειά αυτή ξεκίνησε πριν μήνες και πέρασε από διάφορα στάδια επεξεργασίας μέχρι να φτάσει στην τωρινή της μορφή. Εκφράζει την ανάγκη των συντελεστών της να συνθέσουν μια σύγχρονη εκδοχή αυτού του, αρχετυπικά ανδροκεντρικού, μύθου που να υπερασπίζεται τη ρευστότητα της έμφυλης και σεξουαλικής ταυτότητας και να αμφισβητεί τις κατασκευασμένες διακρίσεις και τα ιεραρχικά δίπολα.
Παράλληλα, προβάλλεται σε αδρές γραμμές, με μια έντονη διάθεση αυτοαναφορικότητας, μια μεταμοντέρνα προσέγγιση ενός αρχαίου δράματος που αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας χρονολογικά και θεματικά μεταιχμιακής ομάδας έργων της κλασικής εποχής. Πρόκειται για τα έργα εκείνα που αντιπαραθέτουν (σε μια χοντρική διατύπωση) τον «παλιό» κόσμο που βασίζεται στον ηρωικό κώδικα αξιών, με την τιμή σε κεντρική θέση, και τον «νέο» ευνομούμενο κόσμο της πόλης-κράτους που βασίζεται στο διάλογο και την πειθώ. Ο Αίαντας θα λέγαμε ότι παρουσιάζεται ως ο τελευταίος των ηρώων που, μεταβαίνοντας από μια φάση διανοητικής αστάθειας σε κατάσταση επίγνωσης, συνειδητοποιεί την αδυναμία του να συμβιβαστεί με τις αξίες του «νέου» κόσμου και οδηγείται τελικώς στην αυτοκτονία. Οι συναισθηματικές κρίσεις και οι παθιασμένες αντιδράσεις του ήρωα είναι αυτές που ορίζουν τη μοίρα του και τον καθιστούν με ένα ιδιαίτερο τρόπο τόσο επίκαιρο.
Η πάροδος του χρόνου, οι επιπτώσεις της στη συναισθηματική κατάσταση των χαρακτήρων, η κατάχρηση εξουσίας, οι διάφορες μορφές βίας, η ενσυναίσθηση, η αγωνία της επιβίωσης και η νοσταλγία είναι μερικά από τα θέματα του έργου που απασχολούν αυτή την παράσταση.
Αποσπάσματα του πρωτότυπου κειμένου (κυρίως ελεύθερα μεταγραμμένων) συνιστούν έναν πυρήνα στον οποίο ενσωματώνονται κείμενα των συντελεστών της παράστασης και στίχοι ποιημάτων (του Émile Verhaeren, του Stefan Zweig και του Νίκου Καρούζου). Οι φωνές των συντελεστών αναζητούν μια δίοδο προσωπικής έκφρασης μέσα από τις φωνές των δραματικών προσώπων του έργου του Σοφοκλή και τα εξερευνούν εκ νέου.
Τα πρωτότυπα αυτά κείμενα, με βασικό συστατικό τους την αυθόρμητη γραφή, αφηγούνται ιστορίες και σκέψεις που θα μπορούσαν να είναι οποιουδήποτε ανθρώπου. Λειτουργούν σαν θραύσματα ενός καθρέπτη που ενώνονται μέσω του μύθου για να φτιάξουν την παραμορφωμένη εικόνα ενός πολυσύνθετου δραματικού προσώπου. Οι δυο γυναίκες ηθοποιοί γίνονται η «Αιαίη» που μπορεί να είναι ένα όνομα, μια γυναίκα, ένας άνθρωπος, ένας ρόλος, ένα τραγούδι, μια κραυγή.
Η παράσταση είναι μια ορμητική ροή από εικόνες με μικρές παύσεις και λίγες σιωπές. Σε αυτό εξυπηρετούν και οι προβολές βίντεο. Κείμενα της παράστασης (αποσπάσματα του έργου μεταφρασμένα και πρωτότυπα κείμενα) έχουν συνθέσει οι συντελεστές της παράστασης Κατερίνα Δημητροπούλου, Έρη Μαριόγλου, Σάντυ Μακροπούλου και Ιωάννης Τσιπτσής
Ταυτότητα:
Θεατρική διασκευή - Σκηνοθεσία: Ιωάννης Τσιπτσής
Σκηνογραφία - Κοστούμια - Μουσική επιμέλεια: Ιωάννης Τσιπτσής
Φωτισμοί: Θοδωρής Γκόγκος
Δημιουργία και επεξεργασία βίντεο: Ιωάννης Τσιπτσής
Οπτική επικοινωνία: Playwalk
Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Λέπουρης
Διαχείριση Social Media: Γιάννης Βαλτινός
Υπεύθυνος επικοινωνίας: Αντώνης Κοκολάκης
Ερμηνεύουν (με αλφαβητική σειρά): Σάντυ Μακροπούλου και Έρη Μαριόγλου
Εταιρεία παραγωγής: Θεατρικές Επιχειρήσεις ΖΗΣΗ
Οργάνωση παραγωγής: Φωτεινή Κυμπαροπούλου

Στο θέατρο Αργώ, Ελευσίνιων 13-15, Αθήνα, 2105201684 κάθε Τετάρτη στις 20.00

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Νόστος, Εν ονόματι της μούσας Ερατώς, Διόρθωση Ημαρτημένων, Η χρυσή κληρονόμος και Φρουτίνο4ος όροφος, Μάριου ΛιβάνιουΗ φυγή των τεσσάρων, Χάρη ΜπαλόγλουΑγόρια και κορίτσια, Δημήτρη ΣιάτηΈνα πιο σκοτεινό φως, Μαρίας ΣυλαϊδήΟ καπετάνιος τση ΖάκυθοςΗ οργή του Θεού και άλλες ιστορίες, Ιωάννας Σερίφη
Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΟι τρεις πίνακες, Βαΐας ΠαπουτσήΈξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΤο κορίτσι της Σελήνης, Μαργαρίτας ΔρόσουΤο ανυπεράσπιστο αγόρι, Αλέξανδρου ΠιστοφίδηΡόνι ο Σαλιγκαρόνης, Χριστίνας ΔιονυσοπούλουΗ περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη, Ευαγγελίας Τσαπατώρα
Μέθεξη, Μαρίας ΠορταράκηΣαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ, Αντώνη ΠαπαδόπουλουPelota, Σταμάτη ΓιακουμήΕν αρχή ην ο έρως, Ευαγγελίας ΤσακίρογλουΑπό τις στάχτες της Καντάνου, Χριστίνας Σουλελέ
Άννα, Μαρίας ΚέιτζΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη