Κάθε φορά που ξεκινώ να διαβάζω ένα νέο βιβλίο, αρχικά το περιεργάζομαι στα χέρια μου, προσπαθώ να εκμαιεύσω στοιχεία από τον τίτλο και το εξώφυλλό του και συνεχίζω στο οπισθόφυλλο, όπου εκεί παίρνεις μια γεύση για κομμάτια της ιστορίας που θα λάβουν χώρα στο βιβλίο.
Προσπάθησα να μεταφράσω τον τίτλο και αποκόμισα δύο γυναικεία ονόματα, τα ονόματα των πρωταγωνιστριών, μα όταν άρχισα να διαβάζω, θεώρησα τον αρχικό μου συλλογισμό λάθος. Η συνέχεια της ανάγνωσης με δικαίωσε, η αρχική μου σκέψη ήταν σωστή και οφείλω να ομολογήσω ότι ο τίτλος ήταν έξυπνος.
Η Νάντια είναι το κεντρικό πρόσωπο του βιβλίου, που θα σας παρουσιάσω σήμερα. Έχει ρίζες από τoν Πόντο, μεγάλωσε στην Κομοτηνή, φιλοξενείται στη Θεσσαλονίκη από τη θεία της Ταμάρα, αδερφή της μητέρας της, σπουδάζει και εργάζεται στο μπαρ Wild Angel.
Οι άνθρωποι με τους οποίους συναναστρέφεται είναι περιορισμένοι. Το αφεντικό της στο μπαρ, που ζητά περισσότερα από όσα έχουν συμφωνήσει, ο Νάσος, η συνάδελφος και φίλη «γκέι» Ζήνα, ο dj Γιώργος, που ίσως η σχέση τους να είναι περισσότερο από φιλική μα δεν θέλουν να το παραδεχτούν, και η ευρύτερη οικογένειά της.
Ξαφνικά, κάνοντας μια άσκοπη βόλτα για να καθαρίσει το μυαλό της, θα συναντήσει μια μανιοκαταθλιπτική γυναικεία μορφή, μία γυναίκα που επιμένει σθεναρά ότι είναι η γιαγιά της και μαζί της θα ζήσει περίεργες, αλλόκοτες και συνάμα συγκινητικές στιγμές. Για λίγο θα αποτελέσει κομμάτι της καθημερινότητας της γιαγιάς, θα ενταχθεί στη ζωή της και θα συνδεθεί μαζί της με έναν δεσμό πολύπλοκο και άκρως περίεργο, που δεν είναι σε θέση να προσδιορίσει περισσότερο.
Μια τυχαία συνάντηση, το λεύκωμα της θείας, η πολεμόχαρη πριγκίπισσα των Βίκινγκ, το ξεχαρβαλωμένο λάπτοπ, που θα εξοφλήσει ένα χρέος, ο θείος Κόλιας με το ξύλινο πόδι, που τα κουτσοπίνει και θυμάται παλιές μεγάλες δόξες, η βεγγέρα της γιαγιάς Έλενας που θα μείνει αξέχαστη, ένα ξενύχτι στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ και ο Κουρεμένος με τις διάσπαρτες και πικρόχολες απειλές του, είναι μερικά σημεία που κεντρίζουν το ενδιαφέρον του αναγνώστη, κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης.
Η Λιούμπα, η μαμά της Νάντιας, που το όνομά της σημαίνει αγάπη και που προσπαθεί να επιβάλλει με τον τρόπο της θα θέλω της στην κόρη της, ο Τζακ ή Ιακωβίνος, ο Αφρικανός με το πορτοκαλί σλιπάκι, η βάπτιση ενός άντρα 2 μέτρων, οι συνεχόμενες «εμφανίσεις» του Κουρεμένου, που προκαλούν πόνο και φόβο σε αθώους ανθρώπους, η αυθεντική Όλγα, που διαφέρει τόσο από την υποτιθέμενη εγγονή της Έλενας, άλλη μια βόλτα στο ΑΧΕΠΑ και οι σημειώσεις της γιαγιάς που θα έρθουν στο φως όταν όλα έχουν παρέλθει, μπορεί μεν να ξεδιαλύνουν κάπως το τοπίο ενόσω άλλοτε συγκινούν και άλλοτε θυμώνουν τον αναγνώστη που, φτάνοντας στο τέλος του βιβλίου, η αίσθηση που θα αποκομίσει θα είναι μια γλυκόπικρη επίγευση, αλλά το ταξίδι μέχρι εκεί θα περιλαμβάνει πολλά ευτράπελα περιστατικά.
Το βιβλίο πραγματεύεται πολλά με κύριο χαρακτηριστικό τις ανθρώπινες σχέσεις. Άνθρωποι που γεννήθηκαν σε μία χώρα και ζουν σε άλλη, παλιννοστούντες με κατάλοιπα, απειλητικές σκηνές με σκοπό να εκφοβίσουν, πλιατσικολόγοι της δεκάρας, εφήμερες σχέσεις χωρίς συναισθήματα, γονείς που εμπλέκονται στα πόδια των παιδιών τους θέλοντας να επιβάλλουν τα θέλω και τα καταπιεσμένα εγώ τους, αλλά και υπερήλικες που έχουν ανάγκη τη συντροφιά, την αγάπη, τον σεβασμό και την ανθρώπινη ύπαρξη στη ζωή τους, μπερδεύονται στις σελίδες του βιβλίου, προσπαθούν και πασχίζουν να δώσουν το στίγμα τους και τα καταφέρνουν στο έπακρο.
Ποια είναι η Hellga και η ποια η Hellena, δε θεωρώ απαραίτητο πως πρέπει να αναφέρω. Και οι δύο γυναίκες έχουν έντονη προσωπικότητα και θα καταφέρουν να αλληλεπιδρούν ακόμη κι όταν δεν θα έχουν τη δυνατότητα να κοιτάζονται στα μάτια.
Ο Χρήστος Χαρτοματσίδης γεννήθηκε το 1954 στη Βουλγαρία, σε οικογένεια Ελλήνων πολιτικών προσφύγων. Σπούδασε Ιατρική και σήμερα εργάζεται ως Διευθυντής Μικροβιολογίας στο Γ. Ν. Κομοτηνής. Δημοσιεύει διηγήματα και μεταφράσεις στα λογοτεχνικά περιοδικά Νέα πορεία, Η λέξη, Το δέντρο, Ιστός και Μανδραγόρας, του οποίου είναι μόνιμος συνεργάτης τα τελευταία χρόνια. Έχει εκδώσει τέσσερα μυθιστορήματα, τρεις συλλογές διηγημάτων και μία νουβέλα. Τέσσερα θεατρικά έργα του έχουν ανέβει στο ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής, σε θέατρα της Θεσσαλονίκης και σε κρατικό θέατρο της Βουλγαρίας. Έχει δύο πανβουλγαρικά βραβεία για διήγημα και μυθιστόρημα, ενώ στις ίδιες κατηγορίες έχει προταθεί αντίστοιχες φορές για τα βραβεία του περιοδικού Διαβάζω.
Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου