Κατερίνα Γεωργοπάλη: Η αλήθεια είναι πως αφορμή για τη συγγραφή του Μπουκό στάθηκε ένα πρόγραμμα διατροφής που είχα ξεκινήσει με τους μαθητές μου σε μια προσπάθεια να μάθουν να τρώνε υγιεινά! Στόχος ήταν να κατανοήσουν τον ρόλο και τις επιπτώσεις που έχει η κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίμων τόσο στην υγεία τους, όσο και στην ψυχολογία τους! Βλέπετε το πρόβλημα της παχυσαρκίας απασχολεί ολοένα και περισσότερο γονείς και νεαρά άτομα που βρίσκονται στην προεφηβεία, αλλά κυρίως στην εφηβεία. Τα παιδιά δεν μπορούν να διαχειριστούν την εικόνα τους, με αποτέλεσμα πολλές φορές να πέφτουν θύμα μπούλινγκ, όπως ο μικρός ήρωας του παραμυθιού μου. Αυτός όμως, όπως θα προσέξατε, επειδή έχει φίλους που τον στηρίζουν αληθινά, αντιδρά σε όσους επιχειρούν να τον κοροϊδέψουν για το βάρος του. Αυτή η κοροϊδία δεν τον απομονώνει, αλλά αντίθετα λειτουργεί ανατρεπτικά. Κι αυτό είναι το σημαντικό! Να μάθουμε τα παιδιά να αντιδρούν, να τα αφουγκραζόμαστε να τα ενδυναμώνουμε έτσι ώστε να μην γίνονται ποτέ παθητικοί δέκτες οποιασδήποτε μορφής ενόχλησης!
Γενικά από τι εμπνέεστε για να γράψετε;
Κ.Γ.: Τις πρώτες μου ιστορίες τις σκάρωνα μικρή παρατηρώντας τα σχήματα- μορφές στο ξύλινο ταβάνι του πατρικού μου σπιτιού! Πηγή έμπνευσής μου λοιπόν, είναι οι παιδικές μου μνήμες, η θάλασσα, το φύσημα του αέρα, οι ιστορίες του πατέρα μου, τα ανίψια μου, τα παραμύθια που μου έλεγε η γιαγιά μου και βέβαια οι μαθητές μου!
Επιπλέον τα συναισθήματά τους, όπως ο φόβος της απόρριψης, η αποδοχή, η ανασφάλεια γίνονται καμβάς για να δημιουργηθεί μια ιστορία. Στο απέραντο και μαγικό σύμπαν των παιδιών μια αστεία φράση τους, μια λέξη που έχει προκύψει από κάποιο λάθος, ένας προβληματισμός πάνω σε θέματα κοινωνικά, περιβαλλοντικά μπορεί να γίνουν αφορμή για να πλάσω τους ήρωες μου με τις αδυναμίες τους, τις ευαισθησίες τους, αλλά πάντα ανατρεπτικούς και γεμάτους χιούμορ!
Η φράση που λέει ο Μπουκό «να φάει κανείς ή να μη φάει» όταν βρίσκεται μπροστά στην κουφάλα με το μέλι εμπεριέχει δραματικά στοιχεία, αλλά κυρίως χιούμορ! Το χιούμορ, βασικό συστατικό και του πρώτου μου βιβλίου, της «Ζαλισμένης Αλφαβήτα» είναι ένας παράγοντας που μπορεί να περάσει σημαντικά μηνύματα στην ευαίσθητη ψυχή των παιδιών, χωρίς να βαραίνει και να συρρικνώνει την παιδικότητά τους. Πολλές φορές οι ιδέες τρέχουν γρήγορα μες στο μυαλό μου, ανάκατες με συναισθήματα. Γι' αυτό έχω πάντα μολύβι και χαρτί παντού! Στο αυτοκίνητο, στο μαξιλάρι μου!
Είστε ευχαριστημένη από τη συνεργασία σας με τις εκδόσεις Οσελότος;
Κ.Γ.: Πραγματικά για τις εκδόσεις Οσελότος έχω να πω τα καλύτερα! Άψογη συνεργασία σε όλα τα επίπεδα και τήρηση του χρονοδιαγράμμματος έκδοσης. Ευχαριστώ θερμά γι' αυτό την κυρία Λένα Παντοπούλου, που είναι η ψυχή του εκδοτικού οίκου!
Εσείς πιστεύετε τελικά ότι «τα λάθη μάς δίνουν τα μεγαλύτερα μαθήματα και μας βοηθούν να γίνουμε καλύτεροι»; Τι θέλετε να πείτε με αυτή τη φράση σας στο παραμύθι σας;
Κ.Γ.: Πιστεύω πως, συνειδητοποιώντας κανείς ένα λάθος, έχει τον χρόνο να το επεξεργαστεί και να δει τι τον οδήγησε στη συγκεκριμένη συμπεριφορά. Έρχεται επομένως αντιμέτωπος με τον εαυτό του και προσπαθεί να γνωρίσει την αθέατη πλευρά του. Η ενδοσκόπηση αυτή είναι ήδη ένα μεγάλο μάθημα, που μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην αυτοβελτίωσή του!
Αναφέρετε στο παραμύθι σας το δελφικό ρητό «παν μέτρον άριστον». Πόσο σημαντικό είναι να το έχει κανείς ως γνώμονα στη ζωή του;
Κ.Γ.: Η έλλειψη του μέτρου, όπως και η υπερβολή του διαταράσσουν την ισορροπία! Επομένως το μέτρο, ως γνώμονας στη ζωή μας, μας βοηθάει να αποφύγουμε τις ακρότητες, αποτελεί παράγοντα ασφάλειας και σταθερότητας και μας βοηθάει να βάζουμε στόχους, να τολμήσουμε πράγματα ζυγίζοντας. Η τήρησή του σε πολλές εκφάνσεις της καθημερινότητας συντελεί στο να εξελιχθούμε σε ψυχικά υγιείς ενήλικες.
Θα μπορούσατε να μας σχολιάσετε τη φράση που λέτε στο παραμύθι σας: «Σημασία έχει η Μελένια να σε αγαπήσει γι' αυτό που είσαι πραγματικά, ένα αρκουδάκι με χρυσή καρδιά.».
Κ.Γ.: Η φράση αυτή έχει να κάνει με την ισορροπία που λέγαμε νωρίτερα. Όλοι μας έχουμε ανάγκη να μας αγαπούν και να μας αποδέχονται γι' αυτό που είμαστε πραγματικά. Αν θελήσουμε να αλλάξουμε κάτι στον εαυτό μας, θα το κάνουμε πρώτα για μας, όπως λέει και η καλή νεράιδα στον Μπουκό κι ύστερα για τους άλλους. Η νεράιδα Ινώ του παραμυθιού δεν είναι τίποτε άλλο από την εσωτερική μας δύναμη που μεγεθύνεται όταν έχουμε γύρω μας ανθρώπους που στέκονται αρωγοί μας πραγματικά σε κάθε μας προσπάθεια. Όπως συνέβη ακριβώς με τους φίλους του Μπουκό που δεν τον άφησαν έρμαιο στο μπούλινγκ που του έκανε το γκρίζο αρκουδάκι, αλλά παράλληλα τον έφεραν αντιμέτωπο με την ευθύνη απέναντι στον εαυτό του και τις συνέπειες των πράξεων του!
Τι θα θέλατε να πείτε στο αναγνωστικό σας κοινό;
Κ.Γ.: Το ζήτημα της διατροφής καθώς και το μπούλινγκ, που πραγματεύεται το παραμύθι μου, είναι δύο θέματα που απασχολούν τις περισσότερες οικογένειες την σημερινή κοινωνία γενικότερα. Το να μάθεις ένα παιδί να τρώει «λίγο απ' όλα και σωστά κι όχι να πηγαίνει στο ψυγείο στα κρυφά», όπως λέω και στο τραγούδι του τέλους είναι ένα μεγάλο στοίχημα για τους γονείς. Θα ήθελα λοιπόν να ευχαριστήσω μέσα από την καρδιά μου όλους εκείνους που αγκάλιασαν με τόση θέρμη το βιβλίο μου κι ελπίζω να βοηθήθηκαν από την ανάγνωσή του. Μια μεγάλη αγκαλιά θα κάνω ακόμη τους μαθητές μου που έπαιξαν θαυμάσια τους ρόλους τους στη θεατρική διασκευή.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας;
Κ.Γ.: Τα επόμενα συγγραφικά μου σχέδια αφορούν δύο νέα βιβλία. Το ένα έχει να κάνει με εκείνες τις μικρές αταξίες που κάνουν τα παιδιά επειδή βαριούνται ή επειδή θέλουν να προκαλέσουν την προσοχή μας και μετά προσπαθούν να τις κρύψουν. Το δεύτερο είναι χριστουγεννιάτικο και με αφορμή απόφαση του αϊ-Βασίλη μιλάει για περιβαλλοντικά ζητήματα. Θα είναι σύντομα κοντά σας μαζί με τα υπέροχα τραγούδια που τα συνοδεύουν ως συνήθως!
Ευχαριστώ πολύ!
Η Κατερίνα Δ. Γεωργοπάλη γεννήθηκε στην Κέρκυρα, όπου ζει και εργάζεται ως δασκάλα! Τελείωσε το Παιδαγωγικό τμήμα Δημ. Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Ρόδο και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου με ειδίκευση στην «Διδακτική της ιστορίας με νέες τεχνολογίες» του Ιονίου Πανεπιστημίου! Συμμετείχε στο βιβλίο που κυκλοφόρησε από το υπουργείο παιδείας με τίτλο «Παραδοσιακές διατροφικές συνήθειες και έθιμα της Κέρκυρας» το 2005! Το 2006 ήταν επιμορφώτρια στη διδακτική προσέγγιση των νέων βιβλίων του δημοτικού! Η πρώτη συγγραφική της απόπειρα έγινε με τη «Ζαλισμένη Αλφαβήτα» των εκδόσεων image και συνεχίστηκε με την έκδοση του «Λιχούδη αρκούδου Μπουκό» των εκδόσεων Οσελότος. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή συνέδρια Δημιουργικής γραφής που οργανώθηκαν από τα πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και προάγει προγράμματα μεσογειακής διατροφής και φιλαναγνωσίας στην τάξη.
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου