Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
«Εἰς τὸν μικρὸν λιμένα τῆς ὡραίας νήσου του, ὅλες τὶς χρονιές, συνήθως τὸν Ὀκτώβριον, κατέπλεεν ἐπιστρέφων ἀπὸ τὰ ταξίδια μὲ τὴν σκούναν του, ὁ καπετὰν Γιάννης ὁ Καραντής, ὁ ἐπιλεγόμενος καὶ Καραβοκύρης.»
Από την Κυριακή 11 Ιουνίου 2023 θα παρουσιαστεί το διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη Γυνή πλέουσα στην Εταιρεία φίλων του Παναγιώτη Κανελλόπουλου από τη θεατρική ομάδα «Αγγελοπετριά» σε σκηνοθεσία Αρκαδίας Ψάλτη.
Στο μικρό νησί, αρχές του 1900, οι γυναίκες των ναυτικών ψάχνουν τρόπους να αναπληρώσουν ό,τι δεν τους επιτρέπεται να νιώσουν, να σκεφθούν, να εκφράσουν, να ονειρευτούν. Ιδιοσυγκρασίες έντονες, ψυχισμοί πολύπλοκοι, ζουν μυστικές ζωές, ενδύονται ρόλους κοινωνικούς, στριμώχνονται και ασφυκτιούν μέσα σε αυτούς. Η παράσταση Γυνή πλέουσα διερευνά μέσα από την Καραβοκυρού, την ηρωίδα του διηγήματος, την ανάγκη υπεραναπλήρωσης της μοναξιάς με εθισμούς σε ουσίες.
Ο Παπαδιαμάντης, με χιούμορ, διεισδυτική ματιά και ευαισθησία φανερώνει τα αφανέρωτα. Με τρόπο που να μην φανερωθούν ποτέ. Μα να έχουν κιόλας ειπωθεί. Και όλο αυτό να είναι γεμάτο από αγνή αγάπη και συμπόνια για τον άνθρωπο.
Η Γυνή πλέουσα θα παιχτεί στον προαύλιο χώρο ενός πανέμορφου οικήματος στην Πλάκα, που στεγάζεται η Εταιρεία Φίλων του Παναγιώτη Κανελλόπουλου και τελεί υπό την αιγίδα του. Ένα νεοκλασικό σπίτι με μεγάλη ιστορία, που γίνεται μέρος της ίδιας της παράστασης με φυσικό φωτισμό στο πρώτο μέρος και με λάμπες και φανάρια στο τελευταίο μέρος κάνοντας τους θεατές κοινωνούς μιας θεατρικής μυσταγωγίας.
Σκηνοθεσία: Αρκαδία Ψάλτη
Ενδυματολόγος: Αφροδίτη Αναστοπούλου
Φωτογραφίες: Μάρω Κουρή
Παραγωγή: ΑΜΚΕ «Αγγελοπετριά»
Υπεύθυνος επικοινωνίας και Δημοσίων σχέσεων: Αντώνης Κοκολάκης
Ερμηνεύουν: Στεφανία Γώγου, Μαρίνα Πολυμέρη, Αρκαδία Ψάλτη
Από την Κυριακή 11 Ιουνίου 2023 μέχρι την Κυριακή 23 Ιουλίου 2023 κάθε Πέμπτη στις 20:00, Παρασκευή στις 20:00, Σάββατο στις 20:00 και Κυριακή στις 20:00
Από την Παρασκευή 20 Οκτωβρίου 2023 κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 20:00 και Κυριακή 18:30
Διάρκεια παράστασης: 60'
Η «Αγγελοπετριά» διερευνά και επανασυνδέσει οργανικά τη θεατρική πράξη με τον χώρο και το κοινό της. Μέσα από το έργο μας αναδεικνύουμε ότι κάθε χώρος (ανοικτός, κλειστός, σύγχρονος, παραδοσιακός, ακμάζον, παραμελημένος) μπορεί δυνάμει να λειτουργήσει ως θεατρική σκηνή. Για να γίνει αυτό, η θεατρική πράξη λειτουργεί ως καταλύτης για την επανανοηματοδότηση της υλικότητας του χώρου με τις βιωματικές εμπειρίες των ανθρώπων του. Στις παραγωγές μας παρουσιάζουμε έργα Ελλήνων, ως επί των πλείστον, συγγραφέων τα οποία μας βοηθούν να αναστοχαστούμε για προγενέστερες αλλά και σύγχρονες σχέσεις, ανάγκες και αγωνίες ανθρώπων σε χώρους και χρόνους της νεότερης ελληνικής ιστορίας. Η προσέγγισή μας βασίζεται στην ιδέα της «επιστροφής» του έργου στην πραγματική ζωή και υλοποιείται μέσα από την επιλογή των χώρων της παράστασης σε αστικές ή μη περιοχές, της δραματουργικής και σκηνικής παρουσίασης και της οργανικής εμπλοκής του κοινού τόσο στο επίπεδο της ενσυναίσθησης οικείων βιωμάτων όσο και της συμμετοχής στο στήσιμο της παράστασης. Στόχος της «Αγγελοπετριάς» είναι η σύνδεση του πειραματισμού στη θεατρική πράξη με τις κοινωνικές ανάγκες και πρακτικές, ώστε οι θεατρικές παραγωγές μας να αναδεικνύουν όχι μόνο «τι σήμαιναν» κάποιοι χώροι ως γεγονότα αλλά και «τι μπορεί να γίνουν» μέσα από τη θεατρική εμπειρία των δημιουργών μαζί με το κοινό.
Ενδεικτικές για την εργασία μας είναι οι εξής παραστάσεις μας. Η Πρώτη φλέβα του Γ. Μακριδάκη (2018-2019), που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του φεστιβάλ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά Ανοιχτή πόλη. Η παράσταση παρουσιάστηκε σε Cabaret στην Τρούμπα, σε λαϊκά καφενεία στο Κερατσίνι, την Δραπετσώνα και το Αιγάλεω, στη γειτονιά με τους οίκους ανοχής της Χίου (Bar Νυχτοπούλι) και σε bar σε διάφορες περιοχές της Αθήνας, της Κεφαλλονιάς της Κρήτης κ.α. Το Πιτσιμπούργκο της Σώτης Τριανταφύλλου (2014-2017), που παιζόταν και σε αυλές σπιτιών στην Αθήνα και σε λιμανάκια, παραλίες, χωράφια, αύλειους χώρους εκκλησιών σε πολλά μέρη της Ελλάδας (Χίο, Αίγινα, Κρήτη). Η παράσταση Γυνή πλέουσα πρωτοπαρουσιάστηκε το 2019 στην Χίο, στο αρχοντικό του Χωρέμη και στο φεστιβάλ θεάτρου της Αίγινας το 2020.