Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Οι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση * Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Οικογένεια Πελτιέ, Η κατάρα, Ροζ, Ανθοπωλείον ο Έρως * Το δάσος των ψυχών * Ρε μπαγάσα * Σε είδα * Μέθεξη * Άννα * Ο καπετάνιος τση Ζάκυθος * Το κορίτσι της Σελήνης * Οι τρεις πίνακες * Η φυγή των τεσσάρων ** Αληθινή ιστορία: Το ανυπεράσπιστο αγόρι * Από τις στάχτες της Καντάνου * Σαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Εν αρχή ην ο έρως ** Διηγήματα: Στερνό μελάνι * Τέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις Βακχικόν * Ένα πιο σκοτεινό φως * Η οργή του Θεού και άλλες ιστορίες ** Νουβέλα: Αγόρια και κορίτσια ** Διάφορα άλλα: Οι πουτ@νες κι εγώ * Πέντε βιβλία από τις εκδόσεις Ελκυστής * Έξι τίτλοι από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Μουσικό άλμπουμ: Worthless Treasures

Ο Σταύρος τον σταυρό του

Γιάννη Σμίχελη

Πίνακας της Κατρίνα Ριμπατσιού (έκθεση υπό τον γενικό τίτλο «Urban Aura»)

Η χρονική απόσταση δεν έχει καμία σχέση με την ουσία της ανάμνησης. Το απόσταγμα των γεγονότων παράγεται ακριβώς στον πραγματικό χρόνο που συμβαίνουν. Πολλοί άνθρωποι απλώς τ' απωθούν, όμως το σίγουρο είναι πως δεν διαγράφονται όταν λένε πως δεν θυμούνται. Η αμνησία είναι πτυχή της μνήμης και όχι το αντίθετό της, για την ακρίβεια είναι η επιλεκτική απώθηση αναμνήσεων αναλόγως τις ανάγκες του ατόμου στην συγκεκριμένη δράση του με συνειδητό τρόπο ώστε να ενεργεί δίχως κολλήματα. Εντούτοις,  όλα τα αποτυπώματα των καθοριστικών συμβάντων αποθηκεύονται σύμφωνα με την ευαισθησία και την ενσυναίσθηση του καθενός στον σκληρό δίσκο έστω κι αν ο πόνος ή η καθημερινότητα ή οι μηχανισμοί αυτοπροστασίας δίνουν την ψευδαίσθηση της διαγραφής. Ακόμη και οι πιο εγωπαθείς άνθρωποι κάνουν πως ξεχνούν από υποκρισία και το παίζουν αδιάφοροι, αλλά το φυλλοκάρδι τους το ξέρει όταν ξυπνάνε μπρος στον καθρέπτη της αυτοεκτίμησης με το παραμορφωμένο πρόσωπο της αλαζονείας.

Ήδη είχα μιλήσει για σένα στην Shantyananda, όμως δίχως ουσιαστικές λεπτομέρειες. Η ανάμνησή σου Σταύρο με πανικοβάλει. Πήγα στο Vedamurti και κατά τη διάρκεια της τελετής των ιερών τραγουδιών kirtana της Yoga Vidya έλαβα όλη εκείνη την απαραίτητη ενέργεια από εκείνον ώστε να συγκεντρωθώ σε σένα. Μου έδωσε το απαιτούμενο θάρρος να σε δω όπως είσαι στον σκληρό πυρήνα της μνήμης μου. Συμμαθητές, στο ίδιο θρανίο, ίδια ομάδα, ίδια γειτονιά... Ήταν Σάββατο πρωί, μέρα ηλιόλουστη, συναντηθήκαμε τυχαία έξω από το εστιατόριο και χαιρετηθήκαμε πολύ θερμά, μ' αγκάλιασες και μ' έσφιξες δυνατά με τα χέρια σου... Την επόμενη Δευτέρα, μεσημέρι, ο αδελφός σου στην αντιπροσωπεία του φίλου, απ' τον οποίο μόλις είχες αγοράσει τ' αυτοκίνητο σου, μας ανακοινώνει πως αυτοπυρπολήθηκες στο χωριό του παππού σου· αιτία τα οικογενειακά σου, ζούσες λέει ένα μαρτύριο.
Αν ήμουν στην θέση σου τι θα έκανα; Έχω αναρωτηθεί πολλές φορές. Δεν τολμάω να με φανταστώ παντρεμένο μ' εκείνην και με παιδί. Είναι ακριβώς ο λόγος, γιατί μετά από είκοσι χρόνια και με ένα τόσο μπερδεμένο κουβάρι ίσως τώρα πια να βγάζω άκρη. Μοιάζουμε πολύ, παρά πολύ στην ευαισθησία, καταλαβαινόμαστε, οι τρόποι μας είναι διαφορετικοί αλλά από καθαρή τύχη είμαι ζωντανός –ίσως η φυγομανία μου να είναι η άμυνά μου τελικά.

Πάντως σωριάστηκα κυριολεκτικά μέσα μου όταν το έμαθα. Ήσουν ένας πολύ δεκτικός άνθρωπος, καλόκαρδος και υπομονετικός, δίχως εξάρσεις. Για να καταλήξεις στο απονενοημένο δεν σε είχαν πληγώσει απλά, σε είχαν ήδη εκτελέσει. Αναρωτιέμαι συχνά αν οι συμβολισμοί των ονομάτων επηρεάζουν το άτομο. Στη δίκη σου περίπτωση ήταν σαν να τολμούσες με απελπισμένο θάρρος να το επιβεβαιώσεις.


Copyright © Γιάννης Σμίχελης All rights reserved, 2022
Πρώτη δημοσίευση
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου
Στην εικόνα βλέπετε έργο της Κατρίνα Ριμπατσιού (έκθεση υπό τον γενικό τίτλο «Urban Aura»)
Το κείμενο αποτελεί απόσπασμα της συλλογής «Δύσκολοι αποχαιρετισμοί» η οποία δημοσιεύεται τμηματικά από τις 23 Δεκεμβρίου 2022 ως τις 28 Απριλίου 2023, κάθε Παρασκευή.

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Νόστος, Εν ονόματι της μούσας Ερατώς, Διόρθωση Ημαρτημένων, Η χρυσή κληρονόμος και ΦρουτίνοΗ φυγή των τεσσάρων, Χάρη Μπαλόγλου΄Σε είδα, Ιωάννη ΜαρίνουΑγόρια και κορίτσια, Δημήτρη ΣιάτηΈνα πιο σκοτεινό φως, Μαρίας ΣυλαϊδήΟ καπετάνιος τση ΖάκυθοςΗ οργή του Θεού και άλλες ιστορίες, Ιωάννας Σερίφη
Ρε μπαγάσα, Θεόδωρου ΟρφανίδηΈξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΟι τρεις πίνακες, Βαΐας ΠαπουτσήΤο κορίτσι της Σελήνης, Μαργαρίτας ΔρόσουΤο ανυπεράσπιστο αγόρι, Αλέξανδρου ΠιστοφίδηΤο δάσος των ψυχών, Ιωάννη ΜαρίνουΟι πουτ@νες κι εγώ, Γιάννη Ράμνου
Μέθεξη, Μαρίας ΠορταράκηΣαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ, Αντώνη ΠαπαδόπουλουΡοζ, Ανθοπωλείον ο Έρως, Οικογένεια Πελτιέ, Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Η κατάραΕν αρχή ην ο έρως, Ευαγγελίας ΤσακίρογλουΑπό τις στάχτες της Καντάνου, Χριστίνας Σουλελέ
Άννα, Μαρίας ΚέιτζΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη