Ο Άντονι Σάφερ υπήρξε Άγγλος δικηγόρος, διαφημιστής, σεναριογράφος και θεατρικός συγγραφέας του 20ού αιώνα. Η μεγαλύτερη θεατρική του επιτυχία υπήρξε το έργο Σλουθ, το οποίο σημείωσε τεράστια επιτυχία τη δεκαετία του 1970 και κέρδισε και ένα βραβείο Τόνι για το καλύτερο έργο. Παίχτηκε στο Γουέστ Εντ του Λονδίνου για πάνω από 2.300 παραστάσεις, μεταφέρθηκε στο Μπροντγουέι της Νέας Υόρκης, όπου και εκεί σημείωσε τεράστια επιτυχία με περισσότερες από 2.000 παραστάσεις.
Δύο χρόνια μετά, το 1972, το έργο διασκευάστηκε για τον κινηματογράφο από τον σκηνοθέτη Τζόζεφ Μάκνιεβιτς με πρωταγωνιστές τον Σερ Λόρενς Ολίβιε και τον Μάικλ Κέιν. Το 2007 είχαμε τη δεύτερη κινηματογραφική του διασκευή σε σκηνοθεσία του Κένεθ Μπράνα, σε σεναριακή διασκευή Χάρολντ Πίντερ, με πρωταγωνιστές τον Μάικλ Κέιν (στον ρόλο που είχε ο Ολίβιε στην πρώτη κινηματογραφική διασκευή του) και τον Τζουντ Λο στον ρόλο που κρατούσε ο Μάικλ Κέιν αρχικά.
Στην Ελλάδα η πρώτη θεατρική του παρουσίαση έγινε τη δεκαετία του 1970 στο θέατρο Διονύσια, σε σκηνοθεσία Μάρσα Τέιλορ. Τη μετάφραση του έργου είχε κάνει ο Μάριος Πλωρίτης και στους δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους είχαμε τον Δημήτρη Χορν και τον Αλέκο Αλεξανδράκη. Το 2009 το έργο ξαναπαρουσιάστηκε, με πρωταγωνιστικό δίδυμο αυτή τη φορά τον Γιώργο Κιμούλη και τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, σε σκηνοθεσία του πρώτου.
Και φέτος έχουμε ξανά το Σλουθ στην θεατρική σκηνή του Από μηχανής θεάτρου, στο Μεταξουργείο, σε σκηνοθεσία του Σωτήρη Χατζάκη με τον ίδιο και τον Δημήτρη Μυλωνά στους δύο ρόλους του έργου.
Τι σημαίνει Σλουθ; Στα αγγλικά η λέξη σημαίνει το λαγωνικό, το κυνηγόσκυλο, τον ντετέκτιβ, που διαλευκάνει ένα έγκλημα. Και κάπως έτσι ξεκινά το έργο: με τον έναν εκ των δύο πρωταγωνιστών, τον Άντριου Γουέικ, να τελειώνει τη συγγραφή ενός από τα αστυνομικά του μυθιστορήματα.
Ο Άντριου Γουέικ είναι πλούσιος και διακεκριμμένος συγγραφέας αστυνομικών ιστοριών. Ζει στο Γουελτσάιρ της Αγγλίας μαζί με τη σύζυγό του. Ένα βράδυ καλεί στο σπίτι του τον εραστή της γυναίκας του, τον Μάιλο Τιντλ. Ο Μάιλο Τίντλ είναι ένας νεώτερος άντρας ιταλικής καταγωγής, που προσπαθεί να στήσει την επιχείρησή του: ένα πρακτορείο ταξιδίων. Οι δύο άντρες δεν έχουν τίποτα κοινό εκτός από τη γυναίκα που Άντριου, που είναι συγχρόνως και ερωμένη του Μάιλο. Ο Άντριου καλεί τον Μάιλο για να συζητήσουν το κοινό τους θέμα! Και αυτό που ξεκινά ως μια κοινότυπη κοινωνική συναναστροφή εξελίσσεται σε ένα παιχνίδι εξουσίας ανάμεσα στους δύο άντρες. Επί δύο ώρες παρακολουθούμε μια ψυχολογική μονομαχία μεταξύ των δύο αυτών ανθρώπων και αυτό που ξεκινά ως η διεκδίκηση μιας γυναίκας, καταλήγει σε μια μονομαχία εγωισμού μεταξύ δύο αρσενικών. Και είναι μια εξαντλητική μονομαχία, που εξουθενώνει και τους δύο ήρωες.
Ο Σωτήρης Χατζάκης έχει αναλάβει την σκηνοθεσία αλλά και τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Άντριου Γουέικ, του απατημένου συζύγου. Μας παρουσιάζει έναν Άντριου Γουέικ επιτυχημένο και κατασταλαγμένο, έναν άνθρωπο που πιστεύει στον εαυτό του ακράδαντα και που παίζει ως το τέλος όλα του τα χαρτιά για να κερδίσει πίσω τη γυναίκα του αλλά και την αυτοεκτίμησή του.
Τον ρόλο του Μάιλο Τιντλ αναλαμβάνει ο Δημήτρης Μυλωνάς. Αρχικά μας παρουσιάζεται ως ένας ευγενικός και καλοσυνάτος καλεσμένος. Δεν αργεί όμως να μεταμορφωθεί σε επικίνδυνο αρσενικό, ακολουθώντας τις προσταγές του αντίζηλού του.
Και οι δυο ηθοποιοί μας προσφέρουν μια υπέροχη σύγκρουση και δυο ωραίες ερμηνείες γεμάτες ένταση και κόπωση: ψυχολογική αλλά και σωματική.
Τα εξαιρετικά σκηνικά είναι της Έρσης Δρίνη: το σαλόνι και το γραφείο του σπιτιού του Άντριου Γουέικ. Ένα πλούσιο σπίτι στην επαρχία της Αγγλίας με ένα γραφείο στην μία άκρη με τη γραφομηχανή, τις σημειώσεις, μια βιβλιοθήκη από πίσω, καρέκλες, πολυθρόνες, τραπέζια και πολλά παιχνίδια. Τα παιχνίδια είναι άλλωστε και το σημαντικότερο στοιχείο του έργου, αφού παιχνίδια είναι αυτά που παίζονται συνεχώς σε αυτό το έργο. Ένα σκάκι με τα πιόνια του, ένα παιχνίδι στιλ ντόμινο, ένα φλιπεράκι, αυτοκινητάκια, μια κούκλα που μιλάει...
Τα κουστούμια επίσης είναι πολύ προσεγμένα και α έχει επιμεληθεί ο Γιάννης Μετζικώφ. Πλούσια ρούχα με μεγάλη ποικιλία: κουστούμια, μάσκες, μπέρτες, φορέματα, ράσα, όλα θεατρικά φτιαγμένα, όπως θεατρικό είναι άλλωστε και όλο το έργο.
Για όλους εσάς, που δεν έχετε δει τις προηγούμενες διασκευές του έργου, ετοιμαστείτε για μια ωραία και δύσκολη περιπέτεια.
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου