Οδός Απωλείας 10

Οδός Απωλείας 10, Τάσου Πετρίτση
Η οδός Απωλείας δεν είναι στους χάρτες...
Φυσικά. Γιατί καθένας θα τη βρει αλλού και από άλλη διαδρομή, σε άλλο μέρος, χρόνο, τρόπο, τόπο... ακόμα και για άλλο σκοπό! Όμως, θα τη συναντήσει –μοιραία–, αυτό είναι το κοινό μας και πάνω σε αυτόν τον άξονα δομεί τις ιστορίες του ο Τάσος Πετρίτσης στη συλλογή του Οδός Απωλείας 10, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Διαβάζοντας τα διηγήματα κυοφορείται η αίσθηση ότι βασίζουμε στην Οδό Απωλείας με ξεναγό μας τον συγγραφέα ο οποίος, κρατώντας μας από το χέρι, μας οδηγεί σε μερικές από τις πάμπολλες ιστορίες που «κουβαλά» αυτός ο δρόμος. Και δεν είναι μόνο οι απώλειες (υλικές ή άυλες)! Είναι και οι απουσίες, οι ανεκπλήρωτες επιθυμίες, οι ανέφικτοι στόχοι, οι χαμένες αξίες κ.ο.κ., από το πιο μεγάλο όνειρο ως το κουράγιο για να ξεκινήσεις τη νέα μέρα.

Μια κοινωνία όπου συνυπάρχουν και συνλειτουργούν εκ παραλλήλου άνθρωποι χωρίς ταυτότητα, σκληρά εργαζόμενοι βιοπαλαιστές, σφόδρα ερωτευμένοι, ψυχικά ανισόρροποι και τόσοι άλλοι. Ως εδώ είναι αναμενόμενη η συνθήκη. Ο κύριος Πετρίτσης όμως προχωράει και πέρα από το αναμενόμενο ή το οικείο ή το υπαρκτό. Προσφέρει προεκτάσεις προς το σουρεαλιστικό, το μεταφυσικό, το υπερκόσμιο. Κι έτσι, ανάμεσα στους ανθρώπους της διπλανής πόρτας, εκείνους που όλοι αναγνωρίζουμε στην πόλη μας, θα συναντήσουμε και τους φανταστικούς που έρχονται από τα κλασικά λογοτεχνικά έργα για να βρουν μια θέση στη σύγχρονη Ελλάδα. Και είναι αυτές ακριβώς οι «αποχρώσεις» που προσφέρουν την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα αυτού του βιβλίου και εν τέλει αυτό που διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο: τον μαγικό ρεαλισμό.

Δε θα μπορούσαν να λείπουν οι αναφορές σε άλλους συγγραφείς –οι λογοτέχνες έχουν καίριο μερίδιο λόγου στις ιστορίες, όπως και τα μυστικά τους– οι οποίες δεν βρίσκονται πάντα στη «βιτρίνα». Κάποιες φορές, πρέπει να κοιτάξεις κάτω από το χαλί, πίσω από τις τυπωμένες λέξεις ή ανάμεσα στις αράδες για ν' ανακαλύψεις όλες τις αναφορές κι αυτό που μπορούμε να μεταφέρουμε σε τούτη την παρουσίαση –στο τέλος τέλος– είναι ένα απόσταγμα: θα βρείτε καθημερινές ιστορίες αλλά και υπερβατικές· όπως θα βρείτε και σημεία όπου ο ένας «κόσμος» αλληλεπιδρά με τον άλλο ως αδιαίρετο σύνολο.
Επάνω σε λευκές σελίδες, κάλπαζαν λέξεις ακριβές. Στο πέρασμά τους να γεννούν τα συγκλονιστικότερα μυθιστορήματα.
Εν κατακλείδι, έχουμε δώδεκα διηγήματα που χαρακτηρίζονται από όσα προαναφέρθηκαν συν τη συγκίνηση και τη φόρτιση ενώ δεν λείπουν οι αναγνωστικές εκπλήξεις, οι ανατροπές κι οι αποκαλύψεις. Οι τόσο όμορφες περιγραφές και το απόκοσμο, δηλαδή η αύρα εκείνη που έρχεται από την άλλη μεριά, το αλλόκοσμο ή το κρυφό ή το μη ορατό, σε συνδυασμό με τις δυνατές στιγμές των ηρώων και τις απώλειες, τις απουσίες και τους φόνους –όχι απαραίτητα το είδος εκείνο που διώκεται ποινικά– δημιουργούν ένα απίθανο σύνολο που αξίζει την προσοχή μας.
Η ενδεχομενικότητα τρίτου προσώπου έψαχνε φοβισμένη κάθε βράδυ την έξοδο.
Όπως συμβαίνει σε κάθε βιβλίο που διαβάζω, έτσι και στο παρόν, έκανα κάποιες σημειώσεις. Υπογράμμισα τη ζωή που κάνει κύκλους όπως το τρενάκι στο Λούνα Παρκ, το μαύρο χιούμορ, όπως στο Ο άνθρωπος που γελούσε, αλλά και Το πνεύμα του κακού, την άυλη συμβολή της άλλης διάστασης στα κείμενα.
Θα σας μιλήσω για τον ήρωά μου. Αυτός ο άνθρωπος έχει έναν ίσκιο που διαφέρει σε όλα από τον δικό μου, εκτός από το ολόιδιο περίγραμμά τους.
Σημείωσα και τη διακριτική παρουσία του ίδιου του συγγραφέα ανάμεσα στις αφηγήσεις και ανυπομονώ να ξαναδιαβάσω έργα του κυρίου Πετρίτση, γιατί ο ίδιος είναι σαν να έχει αφήσει μέσα στο βιβλίο του μια τέτοια υπόσχεση κι επειδή ήταν τόσο καλή η εμπειρία που οφείλει να επαναληφθεί.



O Τάσος Πετρίτσης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1998. Ασχολείται επαγγελματικά με την υποκριτική, το θέατρο και τον χώρο του βιβλίου συγγράφοντας και κάνοντας μεταφράσεις. Αγαπάει τα σονέτα του Σαίξπηρ, τις ιστορίες του Ευγένιου Τριβιζά, τις ταινίες του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, τις θεατρικές παραστάσεις του Νίκου Καραθάνου, τα τραγούδια των Nirvana, της Πλάτωνος, των Μουσικών Ταξιαρχιών και τα άπαντα της Μαλβίνας Κάραλη. Το θεατρικό έργο του Δεύτερη γραφή βραβεύτηκε στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Συγγραφής Θεατρικού Έργου της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος το 2020. Η συλλογή διηγημάτων Οδός Απωλείας 10 είναι το πρώτο βιβλίο που εκδίδει.