Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθoπλασία: Ο καπετάνιος τση Ζάκυθος * Το κορίτσι της Σελήνης * Οι τρεις πίνακες * Η φυγή των τεσσάρων * Από τις στάχτες της Καντάνου * Σαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ * 4ος όροφος * Τα σπασμένα κομμάτια μιας αγάπης ** Αληθινή ιστορία: Το ανυπεράσπιστο αγόρι ** Διηγήματα: Αγόρια και κορίτσια * Pelota * Backpack: Ιστορίες χίμαιρες ** Διάφορα άλλα: Έξι τίτλοι από τις εκδόσεις Ελκυστής * Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Για παιδιά: Η περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη * Ρόνι ο Σαλιγκαρόνης

Ελεγείας Χρόνος

Ελεγείας Χρόνος, Στέργιου Φωτόπουλου

Το Ελεγείας Χρόνος είναι η πρώτη ποιητική συλλογή του ποιητή Φωτόπουλου Στέργιου, που κυκλοφόρησε το 2021 από τις εκδόσεις Βακχικόν. Πρόκειται για έναν νέο, ανερχόμενο ποιητή που μας έχει παραδώσει με την πρώτη του ποιητική συλλογή είκοσι ποιήματα που τα διακρίνει ο καθαρός και έντιμος ποιητικός λόγος. Ανήκει σε εκείνη τη σπάνια στόφα νέων ποιητών που η ποίησή του δε μιμείται, δεν αντιγράφει κανέναν και δεν προσπαθεί να εντυπωσιάσει με ατάκτως ειρημένες λέξεις· κάτι πολύ σύνηθες στο σύγχρονο ποιητικό τοπίο. Διαβάζοντας την ποίησή του μου ήρθε στον νου ο Μίλτος Σαχτούρης που ορίζει την ποίηση ως: Λανθάνουσα κοινή ανθρώπινη ανάγκη για ουρανό.

Με ένα καθαρά δικό του ποιητικό στιλ και με αφόρμηση την αινιγματική αφιέρωση της συλλογής: Στις γενναίες προσκαλεί τον ιδανικό αναγνώστη να ξεκλειδώσει λέξη λέξη τον μίτο της ποίησής του. Στις γενναίες αποφάσεις; Στις γενναίες επιλογές; Στις γενναίες αντιδράσεις; Όλα μπορούν να εννοηθούν και να ταιριάξουν στην ποίηση που μας καταθέτει. Άλλωστε η ίδια η κατάθεση των βαθύτερών μας συναισθημάτων δεν απαιτεί γενναιότητα;

Από το πρώτο ακόμα ποίημα γίνεται σαφές ότι ο ποιητής αναζητά την Κάθαρση της αρχαίας τραγωδίας μέσα από την παρατήρηση της σύγχρονης και συχνά πιεστικής καθημερινότητας.
ΚΑΘΑΡΣΗ
Εγκλωβισμένη στις αντιφάσεις της ζωής / γελαστή μα νικημένη / πασχίζεις για την ανάταση στων αθανάτων τις γραφές, / ενίοτε στη σκόνη των ψευδαισθήσεων / Μάταιο // Πολύς ο θόρυβος από το φλύαρο κουτί, / ενοχλητικές οι δήθεν Άριες, /ανυπόφορος ο ατελείωτος τεκές / Μήπως η λήθη οφείλει να είναι αμείλικτη;
Ο ποιητής καταθέτει από την αρχή τους προβληματισμούς του για την ανθρώπινη μοίρα, ξεδιπλώνει το φιλοσοφικό του στοχασμό ενώ δε διστάζει να εκφράσει τον αποτροπιασμό του για τον εκμαυλισμό της ζωής μέσω της εικόνας της σύγχρονης εποχής παρομοιάζοντας τον καταιγισμό των πληροφοριών που δέχεται ο σύγχρονος άνθρωπος σαν ανυπόφορο ατελείωτο τεκέ. Και ποιος θα διαφωνήσει μαζί του, αφού αποδεικνύεται επίκαιρος όσο ποτέ. Οφείλει η λήθη να είναι αμείλικτη; Εδώ ο ποιητής μοιάζει να ειρωνεύεται τη ανθρώπινη φύση που ξεχνάει το παρελθόν το οποίο οφείλει να θυμάται –για να μη χάνει τον προσανατολισμό του– και αφομοιώνεται εύκολα σε οποιοδήποτε παρόν του προσφέρουν ικανό να τον αποκοιμίσει και να τον απομακρύνει από την αντίδραση.

Η φύση, αιώνια πηγή έμπνευσης των καλλιτεχνών επηρεάζει και την ποίηση του Φωτόπουλου. Ο ποιητής αναζητά την κάθαρση του εσωτερικού του κόσμου στην επαφή με τη φύση όπως φαίνεται στο ποίημα ΘΑΛΑΣΣΑ: προσμένοντας την κάθαρση από των κυμάτων σου την ορμή ενώ διαφαίνεται μια διακειμενική συνομιλία με τη θάλασσα του Καββαδία, του Σεφέρη, του Ελύτη και του Καβάφη.

Στο επίκεντρο βέβαια βρίσκεται πάντα ο έρωτας, η γενεσιουργός αιτία της θλίψης αλλά και ουσίας της ζωής, η πάλη των θέλω με τα πρέπει και οι κοινωνικές συμβάσεις που περιορίζουν και αλλοτριώνουν τον ανθρώπινό αυθορμητισμό αλλά εν τέλει η ενοποιητική του δύναμη κερδίζει κάθε εμπόδιο

Έρωτας:
τα φιλιά σου την αυγή / γλυκές σταγόνες βροχής / στα άνυδρα χείλη μου / που αποζητούν μια μικρή επωδό / της περασμένης νύχτας
Εξουθενωμένος από την πάλη των πρέπει με τα θέλω / αποζητώ την αγκαλιά σου
Νυκτός προσμονή:
τη νύχτα θα με επισκεφτείς ξανά/αθόρυβα / μ' ακρογιάλια να γεμίσεις φωτεινά/της σκοτεινής μέρας την απομόνωση
Η παραδοχή του έρωτα που παραμερίζει εν τέλει κάθε εγωισμό αποτυπώνεται με λυρισμό και ρεαλισμό συνάμα:

Παραδοχή:
Ζηλεύω / του καθρέφτη σου στο σθένος / να μη σπάει / απ' των ματιών σου τη σαγήνη
Για να καταλήξει σε ένα από τα δυνατά ποιήματα της συλλογής...
Διαπίστωση:
Όλα, ανεξαιρέτως, έχουν / λεηλατηθεί / έστω μια φορά στην ύπαρξή τους, / χώρες, / πολιτισμοί, / άνθρωποι / Από ανηλεείς πολέμους, / ανοικτίρμονες εισβολείς, / ανεκπλήρωτους έρωτες. / Ουδέν αδήωτο.
Παρόμοια στο ποίημα Καθημερινότητας Όνειδος· στηλιτεύει την ανθρώπινη υποκρισία την οποία βιώνουμε έντονα στους καιρούς που ζούμε αλλά και την απραξία της κοινωνίας που μένει ακίνητη υπομένοντας σχεδόν με αδιαφορία ό,τι δεν την ενοχλεί άμεσα:
όταν σκοτάδι πέσει βαθύ / αλυχτώντας κυνηγούν τα θύματά τους / τις πιο αρρωστημένες ηδονές τους / καθώς η έξις τους στη απάθεια /μας οδηγεί.
Ο ποιητικός λόγος του Φωτόπουλου λιτός, φιλοσοφικός, υπαρξιακός αλλά συνάμα βαθιά λυρικός δημιουργεί εικόνες και σκέψεις και προϊδεάζει για μια σημαντική πορεία του νεαρού ποιητή.



Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου

Ο Στέργιος Φωτόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1989. Έχει αποφοιτήσει από το τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ είναι κάτοχος μεταπτυχιακών τίτλων στην Ευρωπαϊκή Πολιτική από το Καθολικό Πανεπιστήμιο της Λέουβεν και στην Επικοινωνία από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Βρυξελλών. Ολοκληρώνει τη διδακτορική του διατριβή στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Βρυξελλών πάνω στη διαδικασία του κορυφαίου υποψήφιου (Spitzenkandidaten) για την προεδρία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Άρθρα και μελέτες του έχουν δημοσιευθεί και παρουσιαστεί σε ακαδημαϊκά περιοδικά και συνέδρια. Εργάζεται στη Γενική Διεύθυνση Επικοινωνίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο τμήμα παρακολούθησης και ανάλυσης των μέσων ενημέρωσης. Το Ελεγείας Χρόνος είναι η πρώτη του ποιητική συλλογή. Ασχολείται επίσης με τη μουσική.

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Pelota, Σταμάτη Γιακουμή4ος όροφος, Μάριου ΛιβάνιουΗ φυγή των τεσσάρων, Χάρη ΜπαλόγλουΑγόρια και κορίτσια, Δημήτρη ΣιάτηΣαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ, Αντώνη ΠαπαδόπουλουBackpack: Ιστορίες χίμαιρεςΑπό τις στάχτες της Καντάνου, Χριστίνας Σουλελέ
Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΟι τρεις πίνακες, Βαΐας ΠαπουτσήΈξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΤα σπασμένα κομμάτια μιας αγάπης, Πόπης ΚλειδαράΤο ανυπεράσπιστο αγόρι, Αλέξανδρου ΠιστοφίδηΡόνι ο Σαλιγκαρόνης, Χριστίνας ΔιονυσοπούλουΗ περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη, Ευαγγελίας Τσαπατώρα