Μεταξία Φωτίου: Αφορμή για να γράψω το βιβλίο αυτό ήταν η παρατήρηση μέσα στη σχολική τάξη, ότι τα παιδιά ανταποκρίνονται πολύ θετικά στη μάθηση όταν τους παρουσιάζεις κείμενα παραστατικά, με χιούμορ, που τους δημιουργούν εικόνες κι εξάπτουν τη φαντασία τους. Η αγάπη μου λοιπόν για τη διδασκαλία, με οδήγησε στο να δημιουργήσω υλικό για χαρούμενη μάθηση. Θεωρώ ότι τέτοιο υλικό είναι και «Το αλφαβητάρι που γελά».
Είστε ευχαριστημένη από τη συνεργασία σας με τη «The Book Project»;
Μ.Φ.: Στάθηκα πολύ τυχερή που οι δρόμοι μας συναντήθηκαν. Αφορμή στάθηκε ένα τραγούδι για την οικογένεια, που έγραψα και κέρδισε στον διαγωνισμό που είχε διοργανώσει ο εκδοτικός. Το «The Book Project» είναι ένας νέος, μικρός εκδοτικός που αγαπά πολύ το παιδικό βιβλίο και ό,τι εκδίδει το επιλέγει με πολλή προσοχή, αφού δεν κάνει ούτε αυτοέκδοση, ούτε συνέκδοση. Έτσι προκύπτουν πολύ όμορφα και ενδιαφέροντα παιδικά βιβλία. Έχει συνέπεια στο λόγο του και ό,τι σου υποσχεθούν το τηρούν κατά γράμμα. Δεν έχω λοιπόν παρά να τους ευχαριστήσω θερμά για τη συνεργασία μας.
Τι θα θέλατε να πείτε στους αναγνώστες σας;
Μ.Φ.: Αυτό που θα ήθελα να πω στους αναγνώστες είναι ότι όλα τα παιδιά μπορούν να κατακτήσουν τη γνώση, αρκεί να βρούμε τον τρόπο που θα ταιριάζει στο καθένα. Συνήθως όμως (από την εμπειρία μου μέσα στη σχολική τάξη), αποτελεσματικός τρόπος είναι η χαρούμενη μάθηση, όπως τη λέω εγώ, που θέλει όμως κόπο, μεράκι, φαντασία, εργατικότητα, ψάξιμο διαρκές, καλό βιβλίο, σχολικό αλλά και εξωσχολικό, αλλά κυρίως αγάπη και νοιάξιμο για το παιδί.
Είναι σημαντική η σχέση με το βιβλίο στις παιδικές ηλικίες;
Μ.Φ.: Είναι αναγκαίο να εμφυσήσουμε στο παιδί την αγάπη για το διάβασμα. Κάθε βιβλίο είναι ένα ταξίδι, ένα παράθυρο στον κόσμο να τον γνωρίσει. Επίσης το βιβλίο συμβάλλει στην αισθητική καλλιέργεια του παιδιού, στην ανάπτυξη της φαντασίας, στην ψυχική του ωρίμανση. Πλουτίζει το λεξιλόγιό του, βοηθάει στην ανάπτυξη της προφορικής έκφρασης και στην αφήγηση. Το κάνει παρατηρητικό, αναπτύσσει την κριτική του ικανότητα. Τα βοηθάει να συγκρίνουν, να γίνονται οργανωτικά, διαμορφώνει την προσωπικότητά τους. Και πολλά, πολλά ακόμη…
Ο ποιητικός λόγος πιστεύετε ότι βοηθάει τα παιδιά να μαθαίνουν πιο εύκολα/γρήγορα;
Μ.Φ.: Ο ποιητικός λόγος σαφώς και βοηθάει τα παιδιά να μαθαίνουν πιο εύκολα και γρήγορα γιατί έχει ρυθμό, διαβάζεται ευχάριστα, απομνημονεύεται εύκολα, μπορεί να γίνει τραγούδι. Με τον ποιητικό λόγο προσεγγίζεις τα παιδιά με παιγνιώδη τρόπο. Περνάς στα παιδιά πιο εύκολα μηνύματα, τους δημιουργούνται συναισθήματα, εικόνες.
Το βιβλίο ή η τεχνολογία βελτιώνει τη ζωή των παιδιών;
Μ.Φ.: Τίποτε δεν μπορεί να αντικαταστήσει το βιβλίο. Το παιδί θα το κρατήσει, θα το μυρίσει, θα χαζέψει το εξώφυλλο, θα το ξεφυλλίσει. Διαβάζοντάς του θα νιώσει τα ίδια συναισθήματα με τον ήρωα του βιβλίου, θα το σχολιάσει με τη μαμά, τον μπαμπά, τον φίλο ή τον δάσκαλο. Θα ρωτήσει, θα κουβεντιάσει κι έτσι θα επικοινωνήσει.
Η ψηφιακή ανάγνωση θεωρώ πως δεν είναι η πιο κατάλληλη για τα μικρά παιδιά. Σίγουρα η τεχνολογία με την ταχύτητα, την ποικιλία εικόνων κερδίζει τα παιδιά, όμως όταν η τεχνολογία δεν αποτελεί χρήσιμο εργαλείο για το παιδί και το καταπίνει τότε αποτελεί πραγματικά πρόβλημα.
Πείτε μας τα μελλοντικά σας σχέδια.
Μ.Φ.: Ελπίζω τα βιβλία μου να ταξιδέψουν και να τα κρατήσουν πολλά παιδικά χέρια. Επίσης, επειδή πολύ υλικό βρίσκεται κλεισμένο στο συρτάρι του γραφείου μου, θα προσπαθήσω να βρει κι εκείνο εκδοτική στέγη και να το δω να γίνεται βιβλία. Τέλος, εκείνο για το οποίο είμαι σίγουρη για το μέλλον είναι ότι θα συνεχίσω με τη συγγραφή γιατί είναι μια διαδικασία που αγαπώ, μου δίνει χαρά, ικανοποίηση και με ηρεμεί. Άρα στα μελλοντικά μου σχέδια είναι η δημιουργία και κυκλοφορία πολλών ακόμα αξιόλογων παιδικών βιβλίων, που θα αγαπηθούν από τα παιδιά και θα αποτελέσουν ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια δασκάλων και γονιών.
Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας!
Η Μεταξία Φωτίου είναι Πτυχιούχος της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Σχολής Φλώρινας με επιμόρφωση στην Ειδική Αγωγή. Έχει γνώσεις εικαστικών (διετής φοίτηση στο εργαστήρι ζωγραφικής του εικαστικού Πάνου Μιτσέλη καθώς και στο Πνευματικό Κέντρο Κατερίνης για εκμάθηση γραμμικού και ελεύθερου σχεδίου) και συμμετοχή σε ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής. Είναι ιδρυτικό μέλος της χορωδίας «Λίγεια» του Δημοτικού ωδείου Γρεβενών. Διακρίσεις: Το παραμύθι «Η μεταμόρφωση μιας ηλιαχτίδας» απέσπασε το Γ' βραβείο στον 34ο Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό της Π.Ε.Λ το 2015. Επίσης από την Π.Ε.Λ. έλαβε έπαινο για το παραμύθι με τίτλο «Τα τρία χαρίσματα» στον 36ο Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό της. Το 2018 απέσπασε Εύφημο Μνεία από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά για την ποιητική συλλογή «Στη χώρα του Αισώπου». Το 2019 η ποιητική συλλογή για παιδιά «Της γης το περιβόλη» απέσπασε Εύφημο Μνεία από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά στον 64ο διαγωνισμό της. Το 2021 το παραμύθι «Μυγδαλίτσα η ατρόμιτη», απέσπασε έπαινο από την Π.Ε.Λ. στον 40ό διαγωνισμό της. Εργογραφία: «Το αλφαβητάρι που γελά» (εκδόσεις The Book Project, 2022), «Ηλιοτρόπιο» (ποιήματα για παιδιά, εκδόσεις Ανάτυπο, 2022, 1ο Βραβείο ποίησης από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά, στον 62ο Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό της), «Γιορτή κάθε μέρα μια παγκόσμια ημέρα» (Ελληνοεκδοτική, συλλογικό έργο από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά), «Νιφάδα - Παραμύθια του λεπτού» (εκδόσεις Τιτάνας, συλλογικό), Καλλιτεχνικό ημερολόγιο 2019 (e-book, Εκδόσεις τοβιβλίο), Συλλογικό έργο «Συντροφιά μ' ένα βιβλίο» (Ελληνοεκδοτική). Εικονογραφήσεις: «Ηλιοτρόπιο», ποιήματα για παιδιά, εκδόσεις Ανάτυπο, Μάιος 2022. Ποιήματά της έχουν μελοποιηθεί και κυκλοφορούν στο διαδίκτυο.
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου