Μέσα στη δίνη του μικρασιατικού πολέμου, η Αγάπη Μολυβιάτη-Βενέζη, αδελφή του συγγραφέα Ηλία Βενέζη, προσπαθεί να σώσει τον αδελφό της από τα τάγματα εργασίας όπου επιστρατεύτηκε. Στην προσπάθειά της αυτή θα βρει έναν απροσδόκητο σύμμαχο, τον Τούρκο Κεμαλετίν, με τον οποίο βιώνει μια τρυφερή και ιδιαίτερη φιλία. Το ημερολόγιό της είναι ένας ύμνος προς την αγάπη και την ειρήνη και καταγράφει τις δύσκολες μέρες του ελληνικού πληθυσμού στο Αϊβαλί της Μικράς Ασίας το 1922.
Η Μάνια Παπαδημητρίου διασκεύασε και σκηνοθέτησε αυτό το έξοχο κείμενο, δίνοντάς του νέα πνοή και ζωντανεύοντάς το μ' ένα άψογο ερμηνευτικό και οπτικοακουστικό σύνολο, που φέρνει κοντά στον θεατή σχεδόν ανάγλυφα τις δύσκολες τελευταίες μέρες του μικρασιατικού ελληνισμού. Οι συγκλονιστικές ερμηνείες της Αγγελικής Καρυστινού και του Βαγγέλη Ψωμά, το ηχόχρωμα στη φωνή της Ηρώς Σαΐα, η πρωτότυπη μουσική της Μαρίνας Χρονοπούλου, που είναι και παρούσα στη σκηνή, και η προσωπική συμβολή της ίδιας της Μάνιας συγκροτούν ένα άρτιο σύνολο που με συγκίνησε, με κλόνισε και μου μετέδωσε μηνύματα ανθρωπιάς, ειρήνης, συμπαράστασης, δείχνοντάς μου πως όλοι οι άνθρωποι δεν είναι ίδιοι, πόσο μάλλον όταν πέφτουν θύματα της ιστορικής συγκυρίας και των αποφάσεων άλλων.
Η Αγγελική Καρυστινού και ο Βαγγέλης Ψωμάς χαρίζουν ρεσιτάλ ερμηνείας, υποδυόμενοι πολλά πρόσωπα εκείνος, την Αγάπη εκείνη. Η παράσταση ξεκινάει με τις τελευταίες μέρες του συγγραφέα, που ζητάει από την αδελφή του να του αφηγηθεί ξανά εκείνες τις στιγμές της επιστράτευσης και στη συνέχεια μεταφερόμαστε πίσω στο Αϊβαλί, στο φως και στο σκοτάδι, στις όμορφες οικογενειακές στιγμές και στην επερχόμενη καταστροφή. Με φόντο τις φωτογραφίες που περνάνε από το video wall πίσω από τη σκηνή και τη μουσική υπόκρουση, που δημιουργεί την κατάλληλη ατμόσφαιρα, οι δύο ηθοποιοί ξεδιπλώνουν κάθε ικμάδα του υποκριτικού τους ταλέντου, μεταμορφώνονται, υποδύονται και βιώνουν ποικίλες εκφραστικές και ψυχικές διακυμάνσεις. Η είσοδος της Ηρώς Σαΐα γίνεται στην πιο κατάλληλη στιγμή και το μέταλλο της φωνής της συναγωνίζεται σε ένταση όσα πηγάζουν από τα δεινά της επιστράτευσης και της τουρκικής θηριωδίας. Η καλύτερή της σκηνή είναι στο σημείο όπου η «Αγάπη» ανεβαίνει τη σκάλα και σαν άλλος Χριστός σταυρώνεται ως αποτέλεσμα της αναζήτησης του αδελφού της και δίπλα της η Ηρώ ψάλλει το «Φως ιλαρόν». Ακόμη ανατριχιάζω! Ο Βαγγέλης Ψωμάς, όταν τελικά φτάνει να ερμηνεύσει τον Κεμαλετίν, που έχασε τη μικρή του αδελφή Ζαχρά, στην οποία τόσο μοιάζει η Αγάπη, τα καταφέρνει εξίσου επάξια με την Αγγελική Καρυστινού, υποδυόμενος έναν άντρα που αποζητά εκδίκηση· σταδιακά όμως καταφέρνει να μαλακώσει και να παραδοθεί στη συγχώρεση με τέτοιο τρόπο που με έκανε να δακρύσω. Η Μάνια Παπαδημητρίου, εν είδει αναλογίου, παρεμβαίνει με τη δυνατή φωνή της σε καίρια σημεία, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο την ένταση που γεννιέται από τις ερμηνείες.
«Το χρονικό των δέκα ημερών: Αϊβαλί 1922» είναι μια έξυπνα στημένη παράσταση, αφιερωμένη στις τελευταίες στιγμές του ελληνισμού στο Αϊβαλί και ζωντανεύει σκηνές από το ημερολόγιο της αδελφής του συγγραφέα Ηλία Βενέζη, η οποία προσπαθεί να τον σώσει από τα τάγματα εργασίας. Λίγα και χρηστικά αντικείμενα, ρούχα που μπαίνουν και βγαίνουν εύκολα βοηθώντας τους ηθοποιούς να βιώσουν αμέσως την εκάστοτε σκηνή, σωστοί φωτισμοί (ευρηματικός ο Γιάννης Ζέρβας), εκπληκτική μουσική, δυνατές ερμηνείες, σωστή και υποβλητική σκηνοθεσία είναι τα συστατικά μιας πραγματικά καλής παράστασης, που εγείρει το συναίσθημα του θεατή και τον τοποθετεί μπροστά στα γεγονότα της καταστροφής του 1922 ενώ το πασιφιστικό μήνυμα που πηγάζει από κείμενο και ερμηνείες διαχέεται παντού.
Συντελεστές:
Κείμενο: Αγάπη Μολυβιάτη-Βενέζη
Δραματουργική επεξεργασία - Σκηνοθεσία: Μάνια Παπαδημητρίου
Πρωτότυπη μουσική: Μαρίνα Χρονοπούλου
Βίντεο: Μάτα Καστρησίου, Ίρις Κάτσουλα, Θωμαΐς Τριανταφυλλίδου
Φωτισμοί: Γιάννης Ζέρβας
Ιστορική σύμβουλος: Ειρήνη Σαρίογλου
Γραφιστικά: Θεώνη Σαλαμπερίτζε
Παραγωγή: Καλλιτεχνική εταιρία CALD
Ερμηνεία: Αγγελική Καρυστινού
Αφήγηση: Μάνια Παπαδημητρίου, Βαγγέλης Ψωμάς
Πιάνο: Μαρίνα Χρονοπούλου και στο τραγούδι και τους μουσικούς αυτοσχεδιασμούς η Ηρώ Σαΐα