Εβίν στα κουρδικά σημαίνει αγάπη. Αγάπη είναι αυτό που λείπει από τον Κούρδο μετανάστη, που ζει μόνος του κυνηγημένος και παράνομος στην σημερινή Ελλάδα. Αναγκασμένος να εγκαταλείψει την πατρίδα του λόγω του πολέμου, έζησε την απόλυτη καταστροφή στη χώρα του, είδε τη γυναίκα του να πεθαίνει, αποχωρίστηκε σπίτι, οικογένεια και επάγγελμα. Ήρθε λαθραία στην Ελλάδα, ζει παράνομα χωρίς τα πολυπόθητα νομιμοποιητικά έγγραφα που χαρίζουν μια σιγουριά και ανοίγουν πόρτες. Εξαναγκάζεται σε μαύρη εργασία χωρίς ασφάλεια, χωρίς συμβάσεις εργασίας, χωρίς νόμιμους κατώτατους μισθούς, γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης από ευυπόληπτους εργοδότες, που πλουτίζουν εις βάρος του –και που προφανώς διαδηλώνουν εναντίον των παράνομων μεταναστών! Τρώει ξύλο χωρίς λόγο από τους αστυνομικούς, μόνο και μόνο επειδή είναι το εύκολο θύμα. Ο Κούρδος μετανάστης ζει σε τρώγλες, εργάζεται παράνομα σε οικοδομές, δεν έχει φίλους, δεν έχει συγγενείς, στον ελεύθερο χρόνο του πίνει ποτά και μεθάει, σκέφτεται τη ζωή που έχασε για πάντα, τη γυναίκα του που δεν ζει πλέον. Γνωρίζει καλά πως δεν θα μπορέσει ποτέ να ξανακερδίσει πίσω όσα έχασε. Τριγυρίζει μόνος του στους δρόμους της αφιλόξενης πρωτεύουσας τα βράδια ψάχνοντας για μια ελάχιστη λύτρωση, για μια παρηγοριά. Και αυτή την παρηγοριά θα βρει σε μια άψυχη κούκλα βιτρίνας ενός καταστήματος. Η κούκλα στα μάτια του φτωχού μετανάστη, μοιάζει με την χαμένη γυναίκα του. Και μπροστά της, ξεδιπλώνει τα μύχια της πονεμένης ψυχής του.
Η Ρούλα Κοντέα ασχολείται με το θέμα της μετανάστευσης, πιο πολύ με την ανθρωπιστική του σημασία παρά με τις πολιτικές του διαστάσεις. Την ενδιαφέρει κυρίως η μοναξιά, η απώλεια, η έλλειψη των αγαπημένων ανθρώπων και του γενέθλιου τόπου. Η ματιά της είναι γεμάτη λυρισμό και τρυφερότητα.
Αυτόν τον σχεδόν μονόλογο (υπάρχουν ελάχιστες σκηνές-παρεμβάσεις άλλων ηθοποιών) έχει γράψει με λυρισμό και τρυφερότητα, η Ρούλα Κοντέα, γνωστή μας από τα πολλά μυθιστορήματα και διηγήματά της. Δεν είναι η πρώτη της θεατρική δουλειά, έχει ήδη δοκιμαστεί στη θεατρική γραφή με επιτυχία.
Την σκηνοθεσία του έργου αλλά και τον ρόλο του Κούρδου μετανάστη αναλαμβάνει ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Χρήστος Μαραθιάς. Μας δίνει έναν ήρωα απελπισμένο, κατατρεγμένο και μόνο, που περιφέρεται στους δρόμους μιας αφιλόξενης πρωτεύουσας. Και φυσικά δεν λείπουν και οι αναφορές στα δύσκολα χρόνια της πανδημίας που περάσαμε.
Τον Χρήστο Μαραθιά πλαισιώνουν οι ηθοποιοί Βασίλης Βασιλείου (είναι γιος του πρόωρα αδικοχαμένου ηθοποιού Γιώργου Βασιλείου, που αρκετοί από εμάς τον γνωρίσαμε ως αστυνομικό Θεοχάρη στη σειρά του Φώσκολου «Καλημέρα ζωή») και Κλαίρη Λαού σε μικρότερους αλλά χαρακτηριστικούς ρόλους. Η Χρύσα Θεοδώρου έχει επιμεληθεί τα σκηνικά και εκτελεί χρέη βοηθού σκηνοθέτη. Στην επιμέλεια του ήχου είναι η Κωνσταντίνα Τσίρου.
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου
Η συγγραφέας έγραψε πολύ εύγλωττα για τα τρικυμισμένα έργα και τις αγωνιώδεις ημέρες του Κούρδου ήρωα και η σκηνοθεσία τα είδε, μέσα από το φίλτρο των δύομισι ετών (άνοιξη 2020-φθινόπωρο 2022) μιας ανηλεούς περιπέτειας σε ολόκληρο τον πλανήτη μας –στραγγαλιστικής για την ανθρώπινη αυτοδιάθεση, γνώριμης μέχρι τότε μόνον από οργουελικά έργα και ανάλογες κινηματογραφικές δημιουργίες– που εν πολλοίς ακόμα συνεχίζεται! Το έργο και η σκηνοθεσία με φόντο μιαν ιδιότυπη ιστορία αγάπης, που δεν την ακουμπάει ούτε ο θάνατος, ενώνουν τις βροντερές φωνές τους για επικράτηση του ανθρωπισμού και της δικαιοσύνης.
Ο σκηνοθέτης, Χρήστος Μαραθιάς, είδε στο πρόσωπο του ήρωα την τραγική θέση στην οποία βρίσκονται οι ανώνυμοι άνθρωποι όλων των λαών, όλων των εποχών οι οποίοι γίνονται κατά ανηλεή και ατέρμονη εξακολούθηση το κρέας στη μηχανή του κιμά των ισχυρών του πλανήτη που από την ασφάλεια των σύγχρονων φρουρίων τους θυσιάζουν στα συμφέροντά τους εκατομμύρια κάθε φορά ζωές με πολλαπλούς απάνθρωπους τρόπους, τόνισε την τραγικότητα του ήρωα και εφοδίασε την παράσταση με δύο χορικά που με τη δραματικότητά τους παραπέμπουν σε αρχαϊκή τραγωδία και είναι μεταφερμένα στη σημερινή δυστοπική πραγματικότητα, την εγχώρια, ελληνική, αλλά και την παγκόσμια –όπως η χώρα μας και ο πλανήτης τη ζει τα πρόσφατα δύο χρόνια– ανάγοντας έτσι τον ήρωα να λειτουργεί ταυτόχρονα σε δύο επίπεδα, στον συγκεκριμένο Κούρδο, πολιτικό πρόσφυγα και διαχρονικά απρόσωπο πάσχοντα άνθρωπο του εξαιρετικού, θεατρικού έργου αφενός και αφετέρου στον ολοένα και περισσότερο κοινωνικά στραγγαλιζόμενο, απρόσωπο άνθρωπο του σήμερα σε κάθε γωνιά του πλανήτη Γη.
Συντελεστές:
Παίρνουν μέρος οι ηθοποιοί: Βασίλης Βασιλείου, Κλαίρη Λαού, Χρήστος Μαραθιάς
Ηχογραφημένες φωνές: Κωνσταντίνα Τσίρου, Χρύσα Θεοδώρου, Βαγγέλης Βαϊσμένος
Κείμενο: Ρούλα Κοντέα
Σκηνοθεσία, Χορογραφίες χορικών: Χρήστος Μαραθιάς
Βοηθός σκηνοθέτη και επιμέλεια σκηνικών - βιντεοσκόπηση χορικού: Χρύσα Θεοδώρου
Επιμέλεια ήχων και μουσικής - τρέιλερ: Κωνσταντίνα Τσίρου
Χορογραφία πάλης: Βασίλης Βασιλείου
Στο θέατρο Εύπολις Art στον Νέο Κόσμο στις 18 και 25 Νοεμβρίου 2022 στις 21.00