Στο βιβλίο του «Ο ζωγράφος του Μπελογιάννη: Μια ιστορία του Ψυχρού Πολέμου», ο συγγραφέας Νίκος Δαββέτας –ένα μικρό βιογραφικό του οποίου θα βρείτε στο τέλος του άρθρου– μας παρουσιάζει μια νουάρ περιπέτεια, γεμάτη ιστορικά γεγονότα, όπου με αφορμή κάποια προσχέδια του Πικάσο σχετικά με το πορτραίτο του Μπελογιάννη, θα δολοφονηθεί ένας άνθρωπος.
Ο Αντώνης Καμμίλης, ή Αντωνέν Καμμιλό, ένας εκκεντρικός και γραφικός συγγραφέας αριστερής κουλτούρας, ζει στο Παρίσι και έχει στην κατοχή του τα προσχέδια, πριν το τελικό και οριστικό έργο του Πικάσο που αφορά τον Μπελογιάννη και επιθυμεί να μάθει την αξία τους, αν και εφόσον είναι αυθεντικά, και να προχωρήσει στην πώλησή τους, χαρίζοντας το αντίτιμό τους στην βαφτισιμιά του, Ντενίς.
Ο Αντωνέν βρίσκεται λίγες μέρες μετά τη συνάντησή του με τη Ντενίς και εκμυστηρευόμενος της προθέσεις του, δολοφονημένος στο διαμέρισμά του και η αστυνομία με επικεφαλής τον Αμπράμοβιτς θα προσπαθήσει να ρίξει φως στην υπόθεση όπου ο πρώτος υποψήφιος δολοφόνος είναι ο φίλος της Ντενίς, Ζαν.
Από τις σελίδες του βιβλίου, παρελαύνουν πολλά κομβικά ονόματα, ο Σεφεριάδης, που θεωρείται ύποπτος μιας και έχει κακολογήσει όλα τα κείμενα του θανούντος, ο Γιώργος Ζερβάκης που του ζητήθηκε να αξιολογήσει τα σκίτσα, ο Στάθης που θέλει πάση θυσία να βοηθήσει την Ντενίς, ο Πηλίδης, εκδότης των βιβλίων του Αντωνέν, ο Δανιήλ Παρίσης, αυτόπτης μάρτυρας στην εκτέλεση του Μπελογιάννη, και η Ανδριάννα Νοταρά, ιστορικός τέχνης.
Ένα ορφανό δακτυλικό αποτύπωμα, ένα σύνθημα με υπογραφή Ενρίκε Πανιόθ, παράνομες δοσοληψίες αλλά και αγοροπωλησίες έργων τέχνης, θα περιπλέξουν ακόμη περισσότερο την ιστορία μας και την εξιχνίαση της δολοφονίας.
Τι ρόλο παίζει ο φιλίστορας συλλέκτης Ζερβάκης;Γιατί ο Αντωνέν πηγαίνει κόντρα στο ρεύμα της εποχής και ποιους ενοχλεί;Ποιος είναι ο χαρτοπόντικας;Ποιος θα ανακαλύψει πρώτος τον δολοφόνο και ποιος τελικά ευθύνεται περισσότερο για ό,τι συνέβη τη μοιραία νύχτα στο διαμέρισμα του Αντωνέν;Γιατί να χρεωθεί κάποιος έναν φόνο που ποτέ δε διέπραξε;
Από τα βιβλία που διαβάζω, επιλέγω μια φράση, για να την μοιραστώ μαζί σας. Από το βιβλίο του Νίκου Δαββέτα, επέλεξα την παρακάτω:
Όσο και να τρελαθούν οι λεπτοδείκτες του ρολογιού –επιβραδύνοντας, επιταχύνοντας, αλλάζοντας τη φορά της κίνησής τους– πάντα μέσα στο ίδιο ρολόι θα γυρίζουν. Ο κύκλος δε σπάει…
Ένα αρκετά περιπετειώδες βιβλίο όπου οι ήρωές του θα σηματοδοτούν κάθε φορά τις εξελίξεις και θα δίνουν το δικό τους στίγμα στα μελλούμενα.
Ο Νίκος Δαββέτας (Αθήνα 1960), συγγραφέας και κριτικός, εμφανίστηκε στα γράμματα το 1981 από τις σελίδες του περιοδικού Διαγώνιος του Ντίνου Χριστιανόπουλου. Μέχρι σήμερα έχει εκδώσει δεκατέσσερα βιβλία (επτά ποιητικά, επτά πεζογραφικά). To μυθιστόρημά του Άντρες χωρίς άντρες τιμήθηκε το 2022 µε το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος και µε το Βραβείο Ελληνικού Μυθιστορήματος Athens Prize for Literature. Τέσσερα μυθιστορήματά του –Το θήραµα, Λευκή πετσέτα στο ρινγκ, Η Εβραία νύφη, Ο ζωγράφος του Μπελογιάννη (εκδόσεις Πατάκη, 2022, νέα, αναθεωρημένη έκδοση)– συµπεριλήφθηκαν στις βραχείες λίστες των κρατικών βραβείων· Η Εβραία νύφη τιμήθηκε το 2010 µε το βραβείο μυθιστορήματος της Ακαδημίας Αθηνών και επανακυκλοφόρησε σε νέα, αναθεωρημένη έκδοση το 2019 από τις εκδόσεις Πατάκη. Έργα του έχουν μεταφραστεί στις κυριότερες ευρωπαϊκές γλώσσες.
Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου