Η Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, της Περιφέρειας Αττικής και της Unesco, όπως και με τη συμβολή του θεάτρου Παραμυθίας, την υποστήριξη του θεατρικού τμήματος Τέχνης Πολιτεία-Λόφος Κολωνού και τη συμμετοχή των Δήμων Αλεξανδρούπολης, Ανατολικής Σάμου, Άργους, Άρτας, Βέροιας, Βόλου, Δράμας, Έδεσσας, Θέρμης, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Καλαμάτας, Κοζάνης, Κομοτηνής, Κορίνθου, Λειβαδιάς, Λάρισας, Μεσολογγίου, Νάουσας, Πάτρας, Πύργου, Σερρών, Τεμπών, Τρικάλων, Τρίπολης, Φλώρινας, Χαλκίδας, Χανίων κ.ά. προκήρυξε τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Συγγραφής και Ερμηνείας Πρωτότυπου Μονολόγου μικρής διάρκειας (έως 15 λεπτά).
Ουσιαστικά η Ε.Σ.Ε. προσφέρει στους νέους δημιουργούς την ευκαιρία να παρουσιάσουν τη δουλειά τους, τους μονολόγους τους. Και για να μην περιοριστεί το διαγωνιστικό κομμάτι στην Αθήνα, ζήτησε από πόλεις ανά την επικράτεια να φιλοξενήσουν τις παραστάσεις (βλέπε παραπάνω) της προκριματικής φάσης, που διεξάγεται από τις 7 ως τις 17 Απριλίου. Εν συνεχεία, θα ακολουθήσει ο ημιτελικός, που θα γίνει στην Αθήνα μετά το Πάσχα. Η παρουσίαση των έξι μονολόγων της τελικής φάσης (ο τελικός) θα γίνει στον υπαίθριο αρχαιολογικό χώρο της Ακαδημίας Πλάτωνος στις 25 και 26 Ιουνίου.
Τα θεατρικά θα βαθμολογηθούν για την πρωτοτυπία του θέματος, τη χρήση της γλώσσας, την ανάπτυξη και την ερμηνεία. Οι τρεις πρώτοι θα λάβουν μετάλλιο και ένα χρηματικό ποσό. Μετάλλιο και ένα χρηματικό ποσό θα δοθούν και στην καλύτερη ερμηνεία και στο καλύτερο κείμενο ενώ θα απονεμηθούν και τρεις έπαινοι. Όσα βραβευθούν θα παρουσιαστούν και του χρόνου κατά τη βδομάδα θεατρικού έργου της Ε.Σ.Ε.
Διαβάστε παρακάτω τι μου είπε ο πρόεδρος, Αλέξανδρος Κακαβάς, για το εγχείρημα και γενικότερα για τις δράσεις της Ένωσης.
Ποιο ήταν το έναυσμα, ή η αρχική ιδέα, που οδήγησε στην προκήρυξη του Διαγωνισμού μονολόγων από την Ε.Σ.Ε.;
Αλέξανδρος Κακαβάς: Ίνα είμαι ειλικρινής η αρχική ιδέα ανήκει στον Θανάση Σκρουμπέλο, εξέχων μέλος της Ένωσης Σεναριογράφων, εγώ απλώς έκρινα ότι παρουσιαζόταν μια εξαίρετη ευκαιρία να παροτρύνουμε τους συμπολίτες μας ανά την επικράτεια εν μέσω διττής κρίσης, οικονομικής και πανδημίας, να εκφρασθούν δημιουργικά καθώς ο μονόλογος επέχει θέση προσωπικής μαρτυρίας ή εξομολόγησης και μπορεί εύκολα να ερμηνευθεί από τον ίδιο τον συγγραφέα. Και μάλιστα άνευ κόστους εξ ου και αποτόλμησα να προτείνω την οργάνωση της διεξαγωγής της προκριματικής φάσης σε όλους τους μητροπολιτικούς δήμους, και όχι μόνον, της χώρας μας. Η προσπάθεια υποστηρίχθηκε από τον υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κύριο Άγγελο Συρίγο και την πρώην Αντιπεριφερειάρχη Πολιτισμού της περιφέρειας Αττικής κυρία Μαίρη Βιδάλη καθώς, αμφότεροι, εννόησαν την πολιτιστική ωφελιμότητα του διαγωνισμού και τον έθεσαν υπό την αιγίδα τους.
Πώς εξελίχθηκε ο διαγωνισμός και τι να περιμένουμε να δούμε στον τελικό που θα γίνει στην Αθήνα;
Α.Κ.: Με 163 συμμετοχές από όλη την Ελλάδα, ακόμα και από μέρη που δεν μετείχαν επισήμως, ο διαγωνισμός, καίτοι διεξήχθη εν μέσω πανδημίας και πρόκειται για διαγωνισμό που διεξάγεται για πρώτη φορά, δύναται να θεωρηθεί επιτυχημένος. Στον τελικό πιστεύω ότι οι θεατές θα απολαύσουν έξι ή επτά εξαίρετους μονολόγους, υπέροχα ερμηνευμένους.
Ποιες είναι οι δράσεις της Ε.Σ.Ε., πού και πώς δραστηριοποιείται και ποιες οι σκέψεις που κάνετε για το μέλλον;
Α.Κ.: Οι πολιτιστικές δράσεις της Ε.Σ.Ε. αφορούν σεμινάρια συγγραφής σεναρίου και θεατρικού έργου, εκδόσεις ποικίλων πολιτιστικών θεμάτων, πανελλήνιους διαγωνισμούς σεναρίου, θεατρικού και στίχου, παραγωγή ντοκιμαντέρ με θέματα που άπτονται του βίου και του έργου διαφόρων δημιουργών, όχι μόνον του οπτικοακουστικού, παραγωγή τηλεοπτικών εκπομπών, μουσικών συναυλιών και θεατρικών έργων και με την προβολή του έργου των μελών της αλλά και των φίλων διακείμενων προς εμάς δημιουργών και καλλιτεχνών. Όσον αφορά το μέλλον παρόλο που είναι άδηλον, κι εμείς θνητοί, ελπίζουμε να αυξήσουμε το εύρος των πολιτιστικών μας δραστηριοτήτων περιλαμβάνοντας σε αυτό και τις πλέον απομακρυσμένες περιοχές της χώρας μας. Χωρίς να ξεχνούμε όμως ότι είμαστε σεναριογράφοι και ότι μέλημά μας επίσης παραμένει η αναγνώριση της σημασίας του έργου μας στη δημιουργία κάθε είδους οπτικοακουστικού έργου και η διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας.
Πώς λειτουργεί η κατοχύρωση των πνευματικών δικαιωμάτων μέσω της Ε.Σ.Ε. και σε ποιους απευθύνεται;
Α.Κ.: Το σύστημα της κατοχύρωσης είναι απλό ώστε να μπορεί να εξυπηρετηθεί ακόμα και όποιος δεν νοιώθει άνετα με τη χρήση του υπολογιστή. Αφορά δε όλα τα έργα της διάνοιας και όχι μόνον τα σενάρια, τα θεατρικά ή τους στίχους. Και ακολουθώντας το πνεύμα της εποχής όλες οι εσαεί κατοχυρώσεις γίνονται διαδικτυακά και με εξαιρετικά χαμηλό κόστος.
Είναι η δεύτερη θητεία σας ως πρόεδρος της Ένωσης. Ποιες είναι οι επιδιώξεις σας για την Ένωση, τα σχέδια ή οι επιθυμίες σας για αυτήν;
Α.Κ.: Για να ακριβολογούμε, δεύτερη περίοδος, δέκα ετών, συνεχομένων θητειών μετά από αρχαιρεσίες. Τρέφω πολλές επιθυμίες εξ ων πλέον σημαντικές είναι οι εξής: Να μυηθεί, με τη βοήθεια των εξαίρετων σεναριογράφων/δασκάλων όσο το δυνατόν περισσότερος κόσμος στη συγγραφή σεναρίων ώστε να αρχίσουν να παράγονται έργα όλων των ειδών και να ξεφύγουμε από κάποια κοινότοπα στερεότυπα. Να γραφούν σενάρια τόσο για την τηλεόραση, αλλά κυρίως για τον ελληνικό κινηματογράφο, χάρις στα οποία θα επανακτηθεί η εμπιστοσύνη του πλήθους στο ελληνικό έργο, χωρίς όμως να πάψουμε να επιδιώκουμε και την διεθνή –δύσκολο επίτευγμα– αναγνώριση. Να περιορισθούν οι παρεμβάσεις στην τέχνη καθώς επί σειρά ετών το κράτος παρεμβαίνει αδικώντας, συνήθως περισσότερους από όσους ευνοεί ανθρώπους.
Ήμουν ανέκαθεν της γνώμης, και έχω υποστεί τις συνέπειες αυτής μου της άποψης, ότι το κράτος οφείλει να σέβεται και να υποστηρίζει όλες τις τέχνες και να προσφέρει ευκαιρίες σε όλους τους επίδοξους δημιουργούς και όχι μόνον στους ημετέρους με τους οποίους συνδέεται με ιδιαίτερες σχέσεις παντοίας φύσεως, όπως και αν το ερμηνεύει ο καθένας μας αυτό. Ως αποτέλεσμα η άμβλυνση του αθέμιτου κρατικού παρεμβατισμού, θα επιτρέψει στους επίδοξους δημιουργούς να διαπιστώσουν την αξία του έργου τους με αντικειμενικά και μόνον κριτήρια. Τέλος, πρέπει κάποτε να αποφασίσει να εφαρμόσει κανόνες, ώστε οι άνευ ιδιαίτερης σπουδής διοριζόμενοι σε χρηματοδοτικούς φορείς του δημοσίου να μην παραμένουν ατιμώρητοι εάν και εφόσον αποδειχθεί ότι προέβησαν σε διασπάθιση του δημοσίου χρήματος.
Και τέλος, ποια είναι η γνώμη σας για την ελληνική δραματουργία, εν τω συνόλω, και για τους σύγχρονους δημιουργούς;
Α.Κ.: Ανέκαθεν πίστευα ότι η ωφέλεια, η χρησιμότητα ενός έργου περιορίζεται εάν δεν τύχει ανταπόκρισης από το κοινό, κάποιο κοινό έστω. Η τέχνη χωρίς κοινό χάνει μέρος της αξίας της και της σημασίας της.