Η δημιουργία της αξίνας
Αυτός ο μύθος αρχίζει με μια εισαγωγή μεγάλης σημασίας για τη σουμερική αντίληψη της δημιουργίας και της οργάνωσης του σύμπαντος.
Ο κύριος εμφάνισε αυτό που πρέπει
Ο κύριος που οι αποφάσεις του δεν αλλάζουν
Ο Ενλίλ που βγάζει το σπόρο από τη γη,
Φρόντισε να χωρίσει τον ουρανό από τη γη
Φρόντισε να χωρίσει τη γη από τον ουρανό,
Για να κάνει να μεγαλώσει αυτό που δημιούργησε
Στο σύνδεσμο του ουρανού και της γης (Νιππούρ) άπλωσε…
Δημιούργησε την αξίνα, η ημέρα ανέτειλε
Καθιέρωσε την εργασία, θέσπισε τη μοίρα
Στην αξίνα και το καλάθι κατευθύνει τη δύναμη
Ο Ενλίλ έκανε την αξίνα εξαίρετη
Τη χρυσή αξίνα του, που η λαβή της είναι από λάπις λάζουλι
Την αξίνα του οίκου του από… ασήμι και χρυσό
Την αξίνα που η κεφαλή της είναι από λάπις λάζουλι
Που το δόντι της είναι μονοκέρατο βόδι που ανεβαίνει έναν μεγάλο τοίχο.
Ο κύριος έφερε την αξίνα, θέσπισε τη μοίρα της
Έβαλε το kindu, την ιερή κορόνα, στο κεφάλι του
Το κεφάλι του ανθρώπου έβαλε στο καλούπι
Εμπρός στον Ενλίλ καλύπτει τη γη
Κοίταξε ακλόνητα τους μαυροκέφαλους ανθρώπους του.
Στους Ανουννάκι που στέκονταν γύρω του
Έβαλε ως δώρο στα χέρια τους την αξίνα
Γαληνεύουν τον Ενλίλ με προσευχές
Δίνουν την αξίνα στους μαυροκέφαλους να την κρατήσουν
Αφού ο Ενλίλ δημιούργησε την αξίνα και της έδωσε τη μεγάλη αξία της, οι άλλοι μεγάλοι θεοί προσθέτουν στη δύναμη και τη χρησιμότητά της. Τελειώνει, περιγράφοντας τη χρησιμότητα της αξίνας.
Η αξίνα και το καλάθι έκτισαν πόλεις
Το σταθερό σπίτι η αξίνα το κτίζει
Το σταθερό σπίτι η αξίνα το ιδρύει
Το σταθερό σπίτι κάνει να προκόβει.
Το σπίτι που επαναστατεί ενάντια στο βασιλιά
Το σπίτι που δεν υποτάσσεται στο βασιλιά του
Η αξίνα το υποτάσσει στο βασιλιά.
Του κακού φυτού σπάει το κεφάλι
Το ξεριζώνει, ξεσχίζει την κορυφή του
Η αξίνα γλιτώνει τα… φυτά
Η αξίνα, η μοίρα της θεσπίζεται από τον πατέρα Ενλίλ
Η αξίνα εξυμνείται.
Το παρόν αποτελεί απόσπασμα από το ανέκδοτο βιβλίο του Χρήστου Ντικμπασάνη με θέμα Ο άνθρωπος των Σουμερίων.
Επιμέλεια: Τζένη Κουκίδου
Στη συνοδευτική εικόνα βλέπετε τη σφραγίδα του Adda, μια αρχαία ακκαδική κυλινδρική σφραγίδα που απεικονίζει (από τα αριστερά προς τα δεξιά) τις θεότητες Inanna, Utu, Enki και Isimud (περ. 2300 π.Χ.)
Επίσης:
Πρώτος σουμεριακός μύθος: Το ταξίδι του Νάννα στη Νιππούρ
Δεύτερος σουμεριακός μύθος: Ο Ενλίλ διαλέγει τον Θεό-αγρότη
Τρίτος σουμεριακός μύθος: Κτήνη και σιτηρά
Σημ. επιμ.: Το λάπις λάζουλι είναι ημιπολύτιμη πέτρα με κυρίαρχο συστατικό της τον λαζουρίτη που της δίνει το μπλε της χρώμα. Στους αρχαίους Έλληνες, στους Ρωμαίους και στη Βίβλο, ο λάπις αναφέρεται ως σάπφειρος. Λάπις, ετυμολογικά, σημαίνει λίθος στα λατινικά ενώ το λάζουλι έγινε η ρίζα των λέξεων azure, azzurro και azul που μεταφράζονται ως γαλάζιο.