Ο Αύγουστος (Ογκίστ) Ντυπέν είναι ο ιδιωτικός ερευνητής που δημιούργησε με την πένα του ο Έντγκαρ Άλλαν Πόε, ο οποίος έλυσε λογοτεχνικά τους Φόνους της οδού Μοργκ και, αμέσως μετά, Το μυστήριο της Μαρί Ροζέ. Το δεύτερο, μπορείτε να το δείτε στη σκηνή του θεάτρου Δρόμος σε απόδοση - μετάφραση και σκηνοθεσία Εμμανουήλ Μαύρου (κλικάρετε τον σύνδεσμο για περισσότερα) ενώ, παρακάτω, μπορείτε να διαβάσετε όσα λέει ο Στέφανος Κακαβούλης για τον ρόλο, το έργο και την παράσταση.
Στην προηγούμενη αναφορά στην παράσταση έγραψα για τον ηθοποιό ότι: οφείλω να υπογραμμίσω την τέλεια χροιά του Στέφανου Κακαβούλη για τον Ντυπέν του, ένας ρόλος που ενσαρκώνεται φοβερά εδώ, αφού θεωρώ πως το ταιριαστό φιζίκ του κυρίου Κακαβούλη και η ερμηνεία του «κουμπώνουν» ιδανικά με το προφίλ του ιδιωτικού ερευνητή –του συγκεκριμένου, που «κουβαλά» την νουάρ εσάνς της δεκαετίας– ενώ παράλληλα αποφεύγονται οι πάσης φύσεως εντάσεις επί σκηνής, οι υπερβολές, οι έντονες κινήσεις ή ομιλίες κ.λπ. άρα και ενδυναμώνεται η ατμοσφαιρικότητα του έργου και η ήρεμη δύναμη του ήρωα.
Πώς προσεγγίσατε τον Ντυπέν ερμηνευτικά;
Στέφανος Κακαβούλης: Έλιωσα τις σειρές και τις ταινίες Sherlock, Profiler, Castle, Law and Order, CSI κι ό,τι υπήρχε σε ντετέκτιβ... αστειεύομαι... χαχα. Η αλήθεια είναι ότι η εξοικείωση μας με τέτοιους χαρακτήρες, λόγω των άπειρων σειρών και ταινιών που βασίζονται στο μοτίβο αυτό της εξιχνίασης εγκλήματος, βοηθάει. Σε προσλαμβάνουσες. Από κει και πέρα επειδή έχεις να κάνεις μ' ένα μυαλό που συνεχώς συνθέτει στοιχεία και γεγονότα, αν μπορέσεις και αφεθείς στους συνειρμούς χωρίς καμία διάθεση να παίξεις κάτι είναι ένας καλός δρόμος... αυτό προσπάθησα να κάνω. Πάντα με τη συμβολή του Μάνου Μαύρου, του σκηνοθέτη μας.
Έχετε κοινά ως χαρακτήρες, κι αν ναι, ποια είναι αυτά;
Σ.Κ.: Θα ήθελα να έχω πολλά περισσότερα από αυτά που εντόπιζα καθώς κυλούσαν οι πρόβες και τώρα οι παραστάσεις αλλά... δυστυχώς. Μια κοινή αναφορά είναι αυτός ο χρόνος, που παίρνει αυτός ο ήρωας, να δίνει σφαιρικά και αποστασιοποιημένα τα πράγματα γύρω του. Δεν βιάζεται σ' αυτό... παρατηρεί στωικά και καθαρά. Αυτό είναι κάτι που όσες φορές το 'χω καταφέρει μόνο κερδισμένος έχω βγει. Για την επιρρέπειά του στα πάθη μη μιλήσουμε... θέλουμε μια κουβέντα μόνο γι' αυτό... χαχα.
Ποια η διαφορετικότητα του Ντυπέν σε σχέση με άλλους γνωστούς ή μη λογοτεχνικούς ερευνητές-ντετέκτιβ;
Σ.Κ.: Αν σκεφτούμε ότι είναι ο πρόδρομος του Σέρλοκ Χολμς και του Ηρακλή Πουαρό εύκολα διακρίνουμε τις ομοιότητες που δημιούργησαν οι ήρωες του Κόναν Ντόυλ και της Αγκάθα Κρίστι αντίστοιχα. Οι μόνες διαφορές που θα μπορούσα να διακρίνω είναι καθαρά θέμα εποχής και λογοτεχνικών επιρροών. Ο Πόε σαν σύγχρονος του Μπωντλαίρ, του Ρεμπό και άλλων καταραμένων ποιητών έχει αυτή την παρακμή των ρομαντικών. Στοιχείο που ενυπάρχει και στον Ντυπέν του.
Ποια τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα ενός έργου που δεν έχει άλλο προηγούμενο ανέβασμα στην Ελλάδα;
Σ.Κ.: Μόνο πλεονεκτήματα νομίζω ότι έχει μια τέτοια πρωτοβουλία και είναι προς τιμήν του Μάνου που τόλμησε και την θεατρική διασκευή. Κόσμος που αγαπά τον Πόε είναι ευκαιρία να τον δει ζωντανό μπροστά του. Την ατμόσφαιρα που φέρει, τις ανησυχίες, τον ερωτισμό, τον στοχασμό και κυρίως το μυστήριο... Το μυστήριο της Μαρί Ροζέ.
Τι θα θέλατε να κρατήσει ο θεατής στο τέλος;
Σ.Κ.: Να θυμηθεί τη σημαντικότητα τού παρατηρώ και ακούω... τα 'χουμε ξεχάσει λίγο.