Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Οικογένεια Πελτιέ, Η κατάρα, Ροζ, Ανθοπωλείον ο Έρως * Σε είδα * Μέθεξη * Άννα * Ο καπετάνιος τση Ζάκυθος * Το κορίτσι της Σελήνης * Οι τρεις πίνακες * Η φυγή των τεσσάρων ** Αληθινή ιστορία: Το ανυπεράσπιστο αγόρι * Από τις στάχτες της Καντάνου * Σαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ * 4ος όροφος ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Εν αρχή ην ο έρως ** Διηγήματα: Ένα πιο σκοτεινό φως * Η οργή του Θεού και άλλες ιστορίες ** Νουβέλες: Αγόρια και κορίτσια * Pelota ** Διάφορα άλλα: Πέντε βιβλία από τις εκδόσεις Ελκυστής * Έξι τίτλοι από τις εκδόσεις Ελκυστής * Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Για παιδιά: Η περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη * Ρόνι ο Σαλιγκαρόνης

Το Τραύμα

Το Τραύμα, Νάσου Αθανασίου

Ωραίο πράγμα να απολαμβάνεις την ποίηση! Εκείνη η αίσθηση ότι ένας, εντελώς άγνωστος άνθρωπος συνάντησε κοινά αισθήματα με εσένα, η ομορφιά του να ανακαλύπτεις πως μέσα από τη διαφορετικότητά μας είμαστε ίδιοι, αλλά κι εκείνο το ξάφνιασμα όταν οι στίχοι «χτυπούν» χορδές ή όταν οι λέξεις είναι ιδιαίτερες, οι εκφράσεις μοναδικές, που σκέφτεσαι: «πώς και δεν το είχε πει αυτό κάποιος ως σήμερα έτσι;»... Ε, όλα αυτά ήταν παρόντα για εμένα σΤο Τραύμα του Νάσου Αθανασίου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Γράφει σε ελεύθερο στίχο όμως, διαβάζοντας, είναι ευδιάκριτα κάποια σημεία προσωπικού στιλ, που εύχομαι να κρατήσει και στα επόμενα έργα του γιατί τα διαχειρίζεται πολύ πολύ όμορφα.
Το πρώτο που βλέπεις είναι η απουσία σημείων στίξης, που δημιουργεί στίχους που μπορούν να έχουν δύο αναγνώσεις –ή και περισσότερες– αναλόγως κοινού, ματιάς κ.λπ. Μετά, οι εκφράσεις-περίοδοι που ολοκληρώνονται στη μέση των στίχων, χωρίς να σηματοδοτούνται, ενώ αμέσως ξεκινά η επόμενη φράση-περίοδος-πρόταση προκαλώντας ένα ευχάριστο ξάφνιασμα εκεί όταν συμβαίνει, που σε προκαλεί να διαβάζεις φωναχτά τα κείμενα ώστε να εισπράξεις στο έπακρο την εμπειρία. Φυσικά, αυτή η φόρμα αφήνει ανοιχτό το περιθώριο για πολλαπλές ερμηνείες-τρόπους ανάγνωσης-απαγγελίας, αλλά με έναν άρτιο τρόπο –στο συγκεκριμένο– που γοητεύει ενώ δεν προκαλεί σύγχυση ή στρέβλωση. Όχι. Το γενικό μήνυμα είναι ξεκάθαρο όπως κι αν το «δει» κανείς.
Εξαιτίας των ανωτέρω είναι, ας πούμε, δύσκολη η απομόνωση στίχων· αυτό που «συμβαίνει» πρέπει να το γνωρίσεις ολοκληρωμένο, όπως το προσφέρει ο κύριος Αθανασίου.

...που ο κόσμος τους
ξυπνά από εφιάλτη όποια αυγή και αν ξημερώνει
δεν υπάρχει ούτε ένας λόγος της προκοπής

...οι πόρτες των αυλών είναι ανοιχτές
και με βασανίζουν φρόντισε οι εργάτες τούτης της οικοδομής

υπάρχει καιρός γέλα θα προφτάσουμε

Μιας και γράφω για ζητήματα προσωπικού στιλ, χρησιμοποιεί και διαχειρίζεται τέλεια τις επαναλήψεις στίχων, όπως στο Πόλεμο θα 'χαμε, ή όταν ξεκινά και ολοκληρώνει με το ίδιο (κυκλικό), όπως στο Συνωμοσία της ύπαρξης.
Φυσικά, όπως προείπα, εντυπωσιάζει με τις ενδιαφέρουσες εκφράσεις του (αλλοπρόσαλλοι δρομοδείκτες) και είναι, κατά βάση, ολιγόλογος – συμπυκνωμένος λόγος καλύτερα.

ανείπωτα θέλω μαυρίζουν ποινικά μητρώα
ανίκανα μπορώ σκεπάζουν τη λήθη

Εναλλάσσει πρόσωπα και αριθμούς, σε μια δημιουργική ποικιλία, κατά πώς τον εξυπηρετεί: προκαλεί οικειότητα χρησιμοποιώντας πρώτο πληθυντικό, αμεσότητα γράφοντας σε πρώτο ενικό ή παρατηρεί με τρίτο πρόσωπο κ.ο.κ.
Σκιαγραφεί σουρεαλιστικές εικόνες, χωρίς να είναι σουρεαλιστής και αν έπρεπε να απομονώσω έννοιες πάνω στις οποίες δομεί έργο, θα έλεγα: άνθρωποι, γυναίκα, αντίο. Με αυτή τη σειρά.

Στο εργοστάσιο παραγωγής του κόσμου

σε περίπτωση λοιπόν ήττας
ή συμμετοχή σε ήττα
η μη παραδοχή αυτής
συνιστά συγκάλυψη
και ισόβια ωραιοποίηση

Εννοείται ότι έχει τη θλίψη της ποιητικής «διαδρομής» στα έργα του, τη μελαγχολική διάθεση της έμπνευσης εκείνης που καταλήγει να εκφραστεί με στίχο, το μουντό υπόβαθρο (Ποια χαρά, ποια ευτυχία έγινε ποτέ αφορμή για ποίημα;) ενώ πρέπει να αναφέρουμε πως ακόμα κι όταν γίνεται διαλογικός είναι εξίσου επιτυχημένος ο λόγος του.

όλα από Α αρχίζουν και ας μην αρχίζουν

...σε κάθε αρχή πάντα θα κρύβεται ένα τέλος.

Τελικά, έχει κάτι το κλασικό, το παλιακό ίσως, το ερχόμενο από προγενέστερη εποχή (;), χωρίς να είναι· αντιθέτως, βλέπεις και νιώθεις ότι είναι «φρέσκια» η ματιά, ότι την πένα τούτη την κρατά ένας νέος, σύγχρονος άνθρωπος.
Πάντως, βιώνεις ένα αναγνωστικό ταξίδι που αφήνει απόηχο ενώ βλέπεις πως υπάρχει μελέτη πίσω από κάθε κείμενο, πως έχει διαθέσει χρόνο και έχει αναζητήσει εκείνες ακριβώς τις λέξεις που εξυπηρετούν, τα κατάλληλα σχήματα.

αυτό που με σώζει είναι που με θυμάσαι πιο όμορφο απ' ότι είμαι.

Αυτός ο στακάτος λόγος, ο χωρίς συνθηκολόγηση, που φέρει όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά, αξίζει αναμφισβήτητα τον χρόνο σου.
Βρείτε το αυτό το βιβλίο! Θα σας κερδίσει.



ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Νόστος, Εν ονόματι της μούσας Ερατώς, Διόρθωση Ημαρτημένων, Η χρυσή κληρονόμος και Φρουτίνο4ος όροφος, Μάριου ΛιβάνιουΗ φυγή των τεσσάρων, Χάρη ΜπαλόγλουΑγόρια και κορίτσια, Δημήτρη ΣιάτηΈνα πιο σκοτεινό φως, Μαρίας ΣυλαϊδήΟ καπετάνιος τση ΖάκυθοςΗ οργή του Θεού και άλλες ιστορίες, Ιωάννας Σερίφη
Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΟι τρεις πίνακες, Βαΐας ΠαπουτσήΈξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΤο κορίτσι της Σελήνης, Μαργαρίτας ΔρόσουΤο ανυπεράσπιστο αγόρι, Αλέξανδρου ΠιστοφίδηΡόνι ο Σαλιγκαρόνης, Χριστίνας ΔιονυσοπούλουΗ περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη, Ευαγγελίας Τσαπατώρα
Μέθεξη, Μαρίας ΠορταράκηΣαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ, Αντώνη ΠαπαδόπουλουPelota, Σταμάτη ΓιακουμήΕν αρχή ην ο έρως, Ευαγγελίας ΤσακίρογλουΑπό τις στάχτες της Καντάνου, Χριστίνας Σουλελέ
Άννα, Μαρίας ΚέιτζΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη