Από το προλογικό σημείωμα της συλλογής:
Ήταν το 2019 που διοργάνωσα τον 1ο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό εκδηλώνοντας, τρόπον τινά, για ακόμα μία φορά την αγάπη μου για το λογοτεχνικό βιβλίο και συνδυάζοντας όλες τις άλλες ανάλογες δράσεις τού koukidaki.gr (συνεντεύξεις συγγραφέων, παρουσιάσεις, βιβλιοκριτικές κ.ά.) με έναν διαγωνισμό, με σκοπό τη διασκέδαση –για να περνάμε καλά γιατί άλλο κίνητρο δεν έχουμε– και την ανίχνευση νέων «φωνών». Είχε απήχηση, μου άνοιξε την όρεξη αλλά, παρόλο που δεν υπήρχε περιορισμός ή προσδιορισμός είδους, παρατήρησα ότι δεν αιτήθηκαν συμμετοχής κείμενα που άπτονται στην κατηγορία του παραμυθιού.
Έτσι ξεκίνησε ο δεύτερος διαγωνισμός, που αποφάσισα να διοργανώσω, στο πλαίσιο του οποίου προέκυψαν τα παρόντα έργα. Ήρθε με έναν αυτοπρόσκλητο τρόπο, αυτοπροτάθηκε σχεδόν, ως μια αναγκαιότητα και ως μια απαραίτητη αποκατάσταση του παραμυθένιου «κόσμου».
Οι συμμετοχές χωρίστηκαν σε τρεις μεγάλες κατηγορίες: παιδικό παραμύθι, εφηβικό παραμύθι και παραμύθι ενηλίκων, με την τελευταία να αποτελεί –ακόμη ως σήμερα– την πιο «περίεργη» κατηγορία από όλες. Εύκολα καταλαβαίνει κανείς τι και πώς είναι ένα παιδικό παραμύθι ή ένα εφηβικό (αυτά ορίζονται κι από μόνα τους) αλλά το παραμύθι ενηλίκων είναι κάτι πιο σύνθετο, όπως και αμφίβολο, με αυτή την αντίθεση που περιέχει: ενήλικες από τη μια και παραμύθι από την άλλη. Μέχρι σήμερα με ρωτάνε πώς το εννοώ! Εκμεταλλευόμενη το βήμα λοιπόν, κι ευκαιρίας δοθείσης, ας αναπτύξω εν τάχει το σκεπτικό.
Ένα παραμύθι μπορεί να «διαθέτει» δράκους, μάγισσες, νεράιδες, εξωπραγματικά στοιχεία και πλάσματα κ.ο.κ., μπορεί και όχι, αλλά σίγουρα οφείλει κατά έναν μεγάλο βαθμό να έχει ένα δίδαγμα, να προάγει το καλό, το σωστό, το δίκαιο… Όποιοι κι αν είναι οι ήρωές του, ό,τι κι αν είναι αυτοί οι ήρωες και ανεξάρτητα από την υπόθεσή του, τη δομή και το ύφος του, περιμένεις από ένα παραμύθι να σου μάθει κάτι, κάτι καλό για εσένα και τον κόσμο ή να σε βοηθήσει να διαχειριστείς μια ψυχοφθόρα ή δύσκολη κατάσταση. Μια τέτοια ιστορία λοιπόν, μπορεί να απευθύνεται σε μικρούς αλλά μπορεί, με την ανάλογη γλώσσα, να απευθύνεται και σε μεγάλους. Και για να το κάνω ακόμα πιο ανάγλυφο, ένα παραμύθι ενηλίκων είναι Ο κλέφτης του πάντοτε του Clive Barker (μαγεία, θαύματα και φαντασία μέσα σε μία ιστορία για τον χρόνο) όπως και Ο αλχημιστής του Paulo Koelho και πολλά πολλά άλλα, ήδη πολυδιαβασμένα και υπεραγαπητά βιβλία.
Δεν θυμάμαι να σας πω πόσες συμμετοχές διαγωνίστηκαν από τις 4 Φεβρουαρίου του 2020, που προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός, ως τη λήξη του, στις 30 Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους, πάντως μετράμε εκατοντάδες κείμενα, όλων των ειδών· κάτι που, αυτόματα, κάνει πάρα πολύ σημαντική την επιλογή αυτών που περιλαμβάνονται στην παρούσα έκδοση –χωρίς να ξεχνάμε ότι έχει ήδη κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Δερέ το μυθιστόρημα της Έλενας Τσακιρίδου, Ένας μήνας με τη Βικτόρια, που επίσης έκανε ντεμπούτο στον ίδιο διαγωνισμό.
Με την ευχή για όμορφες δράσεις, καλές εμπνεύσεις και πολλά πολλά αναγνώσματα ολοκληρώνω αυτό το σημείωμα, αφού ευχαριστήσω ολόθερμα τους πάμπολλους δημιουργούς που έστειλαν τις γραφές τους, τους χιλιάδες αναγνώστες που τις διάβασαν ηλεκτρονικά, τα μέλη της κριτικής επιτροπής (αλφαβητικά: Ελένη Βασιλείου (Αστερόσκονη), Μαρία Γαβριελάτου, Λιλή Γάτη, Σταυρούλα Δεκούλου, Γιώργος Μπουμπούσης, Στέφανος Παπαδόπουλος και Δήμητρα Παπαναστασοπούλου) που αφιέρωσαν πολύ από τον χρόνο και την ενέργειά τους για το εγχείρημα, όλους τους άλλους συμπαραστάτες που ασχολήθηκαν όπως και τις εκδόσεις Δερέ με την αεικίνητη Σοφία Δερέ… κι ελπίζω σε πολλές, όμορφες, δημιουργικές στιγμές ευχόμενη σε κάθε αναγνώστη αυτού του ανθολογίου να βρει ανάμεσα στις σελίδες του τον δικό του «πρίγκιπα».
Τζένη Κουκίδου
Βρείτε το συλλογικό έργο εδώ
Περιέχονται, με σειρά εμφανίσεως, τα έργα: Ο άντρας στο παγκάκι Μαρίνας Πλοτνικώφ, Ένας έρωτας γεμάτος πάγο Μαρίας Καβούρη, Το ονειρόπαιδο και Ανάστροφος κόσμος Αντωνίου Ευθυμίου, Βύσσινο με γεύση βατόμουρο Ηρακλή Τσαχτσίρη, AGREE 2066 και Οι περιπέτειες της Τούκας Στυλιανού Κωνσταντουδάκη, Η Κρυσταλλένια Πανωραίας Χριστοπούλου, Η Σκιά Κωνσταντίνου Μαυροματάκη, Αντιάς Ελένης Μαλιγκάνη, Δεν έγινα ποτέ ήρωας Βάιας Λαμπροπούλου, Πώς η μπλακ φόρεστ της Χέλγκα παγίδεψε έναν μικρό θεό Δέσποινας Τζινιβιζίδου, Ιππότης Μπακ Θοδωρή Δημητρακόπουλου, Η Σκοτεινή Κλεοπάτρας Θανοπούλου, Ο Άγγελος και το αστέρι Αγγελή Παναγή, Η κατάρα της Θεάς Γιώτας Χουλιάρα και Frozen Call - A Wolf Tale Σελίνας Χρυσουλάκη.