Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Ο καπετάνιος τση Ζάκυθος * Το κορίτσι της Σελήνης * Οι τρεις πίνακες * Η φυγή των τεσσάρων * Από τις στάχτες της Καντάνου * Σαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ * 4ος όροφος ** Αληθινή ιστορία: Το ανυπεράσπιστο αγόρι ** Διηγήματα: Αγόρια και κορίτσια * Pelota * Backpack: Ιστορίες χίμαιρες ** Διάφορα άλλα: Έξι τίτλοι από τις εκδόσεις Ελκυστής * Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Για παιδιά: Η περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη * Ρόνι ο Σαλιγκαρόνης

Διαβάζοντας ένα ενδιαφέρον βιβλίο

Θαύματα, Eric Metaxas

Θαυμαστό το σύμπαν, θαυμαστή και η ζωή
Στο πρώτο κεφάλαιο, όπου το βιβλίο μάς μιλάει γενικά για το Σύμπαν ή το φαινόμενο της ζωής, ο συγγραφέας έχει πολύ ενδιαφέροντα δεδομένα της σύγχρονης επιστημονικής έρευνας, που παραπέμπουν τελικά σ' ένα θαυμαστό κι άγνωστο σύμπαν, σε μια μυστηριώδη ύλη, σε μια θαυμαστή, στη σύλληψη και λειτουργία της, ζωή. Θυμηθήκαμε το κλασικό βιβλίο «Το μυστηριώδες σύμπαν» του Τζέημς Τζηνς –Νόμπελ αστροφυσικής– που στο τελευταίο κεφάλαιο –«Στα βαθιά νερά…»– μας θυμίζει ότι ο ποταμός της γνώσης γυρίζει κάποτε προς τα πίσω, προς τις πηγές! Κι ακόμη, για την πιθανότητα να υπάρχει ζωή κι αλλού έξω από τη Γη, την εξισώνει με την πιθανότητα πενήντα πίθηκοι επί εκατό χρόνια να χτυπούν τα πλήκτρα της γραφομηχανής τους για να γράψουν ένα σονέτο του Σαίξπηρ… Ο μαθηματικός κι επιχειρησιακός ερευνητής Αλέξης Πλιάκος που το άκουσε, συμπέρανε: «Δηλαδή δεν υπάρχει καμία πιθανότητα!».

Το παράδειγμα του Αϊ-Βασίλη
Στο πρώτο κεφάλαιο «Πιστεύοντας στα θαύματα», είναι φανερό ότι μιλώντας για τον Αϊ-Βασίλη, την αφελή παιδική πίστη, μισή ψευδαίσθηση και εξωπραγματισμός –όπως γράφει και επιπόλαια διαδίδουν τα Μ.Ε.– δεν έχει ξεκαθαρίσει το θέμα. Αγνοεί το πνεύμα του Αϊ-Βασίλη, αλλά και την πραγματικότητα των ηλικιών: μικρά παιδιά έως 7 δημοτικού 8-11 γυμνασίου-λυκείου / μεγάλοι 12-17, που έχουν διαφορετικό τρόπο πρόσληψης της αλήθειας: Τις αισθήσεις οι μικροί – κατανοητός ο ορατός Αϊ-Βασίλης. Με το συναίσθημα τα παιδιά –επικοινωνούν κατ' επιθυμία με τον Αϊ-Βασίλη. Με τη λογική οι νέοι και οι μεγάλοι –το πνεύμα του Αϊ-Βασίλη, ιστορίες και θρύλοι, που εκφράζονται με διηγήσεις γεγονότων, με τα ήθη και έθιμα των λαών ή με τις εμπνεύσεις των καλλιτεχνών.

Μόνο μετά το Μεσαίωνα τα θαύματα…
Ο Γκ. Κ. Τσέστερτον, ορθόδοξος, όπως υπογράφει, στη σ.12 όπου γράφει: «Δεν είμαι αιχμάλωτος σε αυτό το θέμα από κανένα "πιστεύω" και θεωρώ αμερόληπτα (;) τα θαύματα που προέρχονται από το Μεσαίωνα μέχρι και τους Νέους Χρόνους…». Πριν, κατά τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους, δεν γινόντουσαν θαύματα;
Τόσες μαρτυρίες ιστορικών, Ρωμαίων ή από την Αγία Γραφή αγνοούνται; Ήταν μεροληπτικές γι' αυτόν οι μαρτυρίες των πρώτων χριστιανών και Αποστόλων, που πλήρωσαν τη μαρτυρία τους με τη ζωή τους –και όχι όπως οι σημερινοί που δε χάνουν ούτε λίγο από τις ανέσεις τους;! Ή είναι ουτοπικό, μέσα στον ευδαιμονισμό της εποχής να παραπέμπουμε σε θυσίες;!

Γεγονός μεν, ανεξήγητο δε!
Εκτός αυτού και εξ ορισμού, το θαύμα προβάλλει στον άνθρωπο ως γεγονός, κι ένας συγγραφέας αγνωστικιστής, όπως ο Εμίλ Ζολά, περιγράφει την επούλωση χρόνιας πληγής  –συρίγγιο στο πόδι– μέσα σε λίγα λεπτά, ενώ παρά δίπλα η γυναίκα του προσευχόταν για τον άντρα της. Απρόσιτη η αιτία της θεραπείας στις αισθήσεις μας αλλά και ανεξήγητη λογικά ή επιστημονικά.

Δύο επιστήμονες για το θαύμα!
Το βιβλίο «Επιστήμη και θαύμα» του Δρα Αλέξη Καρρέλ –ιατροφιλόσοφος και Νόμπελ Βιολογίας: «Ο άνθρωπος, αυτός ο άγνωστος»– προλογίζεται από τον Μαρίνο Γερουλάνο –διακεκριμένο χειρουργό και ακαδημαϊκό– που αναφέρεται γενικότερα στο φαινόμενο «Γιατριές από θαύματα». Ο Καρρέλ περιγράφει την σε δέκα λεπτά θεραπεία της εικοσιτετράχρονης Μαρίας Φερράν από χρόνια και κληρονομική φυματιώδη περιτονίτιδα με έντονο τυμπανισμό και στο τελευταίο στάδιο κατά την ομαδική συμπροσευχή στο προσκύνημα της Παναγίας της Λούρδης, κοντά στο Παρίσι. Και οι δύο επιστήμονες περιγράφουν το γεγονός του θαύματος όπως έγινε, με φυσική και όχι με πεποιημένη –επιστημονική, φιλοσοφική ή θρησκευτική– γλώσσα, ενώ ως άνθρωποι δέχονται την πίστη ως «πραγμάτων έλεγχος ου βλεπομένων», Απ. Παύλος.
«Η υπερβατική κατάσταση είναι φυσική για τον άνθρωπο», Καρλ Γιάσπερς, φιλόσοφος.
«Το υπεραισθητό και το αιώνιο συνυπάρχουν στον άνθρωπο», Μαργαρίτα Γιουρσενάρ, συγγραφέας, ακαδημαϊκός.
Δεν υπάρχουν μόνο τα θαύματα
Η θαυμάσια διδασκαλία του Ιησού –μέσω των παραβολών– θα ήταν αρκετή για να πιστέψουν οι άνθρωποι. Για τους πολλούς, που δεν πίστεψαν, έκανε τα θαύματα. Κι όταν είδε ότι ούτε έτσι πίστεψαν, κατέφυγε στην Αγάπη μέχρι θυσίας στο Σταυρό. Και μας συμβούλεψε: «Όποιος θέλει να σωθεί, ας σηκώσει τον σταυρό του και ας με ακολουθήσει. Εγώ είμαι η Αλήθεια, η Οδός και η Ζωή.».
Στο βάθος, μόνο η πίστη μπορεί να γίνει η πηγή της αρετής. (σ. 211) Η πίστη πάει πολύ πιο μακριά από το Θαύμα. Δεν χρειάζεται η πίστη το θαύμα. Δεν οδηγεί το θαύμα στην πίστη αλλά η πίστη οδηγεί στο θαύμα. (σ. 218-219)
Κανελλόπουλος Π. Ο Χριστιανισμός και η εποχή μας, Από την Ιστορία στην Αιωνιότητα.
Φτωχός Χριστιανισμός! Χωρίς παραβολές και Θυσία!
Ο συγγραφέας δεν έχει ούτε μία σελίδα για τις παραβολές του Ιησού στις 460 σελίδες του βιβλίου του, ενώ θα μπορούσε ίσως να συμπεριλάβει και δύο από αυτές. Υπάρχουν μόνιμες ανθρώπινες αξίες στις πρωτοφανείς παραβολές του Καλού Σαμαρείτη και του Ασώτου Υιού. Τις θυμόμαστε; Πλάθουμε τη ζωή μας με τα απίθανα.
Δίνοντας μέσα στον Χριστιανισμό αποκλειστική θέση στα θαύματα, τον φτωχαίνoυμε. Παραμελούμε τη σωστή συμπεριφορά και την έμπρακτη αγάπη –με κοινωνική μάλιστα διάσταση– με στόχο την επούλωση των πληγών του σύγχρονου ανθρώπου και της κοινωνίας. Συμπλέουμε με έναν Χριστιανισμό ντεκαφεϊνέ, μειονεκτικό, κοντόθωρο, σπιτικό ή το πολύ ενοριακό, όπως στο ονομαστό μυθιστόρημα «Στο σπίτι» της Μέριλιν Ρόμπινσον.

Υπαρκτά τα θαύματα στην καθημερινότητα
Τα θαύματα που περιγράφονται στο βιβλίο μέσα από την καθημερινότητα είναι ανομολόγητα ή άγνωστα στη σύγχρονη κοινωνία της υπερπληροφόρησης*. Είναι ενδιαφέροντα, κατανοητά και πιστευτά! Θα ήταν σίγουρα πιο εύκολη η αφομοίωσή τους από τον αναγνώστη αν απέφευγε ο συγγραφέας, στην προσπάθειά του μάλλον να είναι πραγματικός και πιστευτός, τις πολλές λεπτομέρειες στις φάσεις της ζωής των προσώπων. Κι αν επικέντρωνε τις περιγραφές του στα δεδομένα γύρω από τη στιγμή ή την περίοδο του θαύματος και του σχετικού προβληματισμού ή τις αντιδράσεις πιστών και Θωμάδων.
*Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης πρέπει να ονομασθούν Μέσα Μαζικής Εξαγρίωσης!
Γιάννης Καλαμίτσης, Δημοσιογράφος του ΑΝΤ1
Αναγκαίο για τους Αμερικάνους!
Πιθανόν, όμως, το ιδίωμα αυτό της νατουραλιστικής αφήγησης να είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένο ή και αναγκαίο στην αμερικάνικη κοινωνία και το αναγνωστικό κοινό της…


Π.Δ. Ροζάκης
Ε.Λ.ΒΙ.






Το βιβλίο του Eric Metaxas, Θαύματα, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ουρανός.

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Pelota, Σταμάτη Γιακουμή4ος όροφος, Μάριου ΛιβάνιουΗ φυγή των τεσσάρων, Χάρη ΜπαλόγλουΑγόρια και κορίτσια, Δημήτρη ΣιάτηΣαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ, Αντώνη ΠαπαδόπουλουBackpack: Ιστορίες χίμαιρεςΑπό τις στάχτες της Καντάνου, Χριστίνας Σουλελέ
Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΟι τρεις πίνακες, Βαΐας ΠαπουτσήΈξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΤο κορίτσι της Σελήνης, Μαργαρίτας ΔρόσουΤο ανυπεράσπιστο αγόρι, Αλέξανδρου ΠιστοφίδηΡόνι ο Σαλιγκαρόνης, Χριστίνας ΔιονυσοπούλουΗ περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη, Ευαγγελίας Τσαπατώρα