Ένα από τα πιο ιδιαίτερα και ενδιαφέροντα έργα του Μπερνάρ Μαρί Κολτές επέλεξε να παρουσιάσει το Θέατρο Τζένη Καρέζη σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σωτηρίου. Πρόκειται για το έργο «Αγώνας Νέγρου και Σκύλων» το οποίο, γραμμένο το 1979, αποτελεί ένα άκρως ζωντανό και επίκαιρο κείμενο που θίγει δεξιοτεχνικά τους φόβους, τις ψευδαισθήσεις, τις ελπίδες αλλά και την απληστία του ανθρώπου, πάθη ικανά να τον θέσουν εκτός ορίων, ηθικής αλλά και εκτός ευτυχίας.
Σε μία χώρα στις Δυτικής Αφρικής, ο Άλμπουρυ ένας μαύρος άνδρας, εισβάλει σε ένα περίκλειστο και καλά φρουρούμενο γαλλικό εργοτάξιο, για να παραλάβει το νεκρό σώμα του αδελφού του, που σκοτώθηκε σε εργατικό ατύχημα. Εκεί θα συναντηθεί με τρεις λευκούς που κατοικούν εντός του εργοταξίου, τον Ορν, τον υπεύθυνο του εργοταξίου, τον Καλ, έναν νεαρό Γάλλο μηχανικό και την Λεονή μία γυναίκα με εύθραυστη υγεία, που έφερε ο Ορν μαζί του απ' το Παρίσι με σκοπό να την παντρευτεί. Οι δύο λευκοί άνδρες με διάφορες προφάσεις, αρνούνται να παραδώσουν τον νεκρό στον αδελφό του.
Τότε ο Άλμπουρυ τους δηλώνει ότι δεν πρόκειται να φύγει από τον χώρο τους μέχρι να του δώσουν τον νεκρό για να τον θάψει. Η στάση του Άλμπουρυ θα οδηγήσει την αντιπαράθεση του με τον Ορν και τον Καλ στα άκρα και θα φέρει στην επιφάνεια τη συγκάλυψη της δολοφονίας του Νουόφια, του αδελφού τού Άλμπουρυ, καθώς και ένα σκάνδαλο διαφθοράς εις βάρος των κατοίκων του χωριού, που βρίσκεται κοντά στο εργοτάξιο, το οποίο η γαλλική κατασκευαστική εταιρεία θέλει να κρατήσει καλά κρυμμένο. Στον αγώνα του για δικαιοσύνη ο Άλμπουρυ θα βρει έναν απρόσμενο σύμμαχο, την Λεονή.
Τα γεγονότα του έργου διαδραματίζονται εντός μιας νύχτας, από το σούρουπο ως την αυγή στις επόμενης μέρας.
Διαβάστε παρακάτω τι είπαν στο koukidaki ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Σωτηρίου και ο ηθοποιός Σαμουήλ Ακίνολα, που ερμηνεύει το πρόσωπο-κλειδί της υπόθεσης.
Πώς προσεγγίσατε δραματουργικά το έργο του Μ. Μ. Κολτές;
Αλέξανδρος Σωτηρίου: Η οπτική μου απέναντι στο έργο του Κολτές έχει σαν στόχο να μεταφέρει τον θεατή σε έναν κόσμο όπου η πραγματικότητα με τη φαντασία συγχέονται και χάνονται εντελώς. Η σκηνική πράξη εικονοποιεί τους φόβους και τις πιο ενδόμυχες επιθυμίες των προσώπων, ωθώντας τις συγκρούσεις των ηρώων στα άκρα. Μόνο πέρα απ' τα όριά τους συνειδητοποιούν την ανάγκη του ενός για τον άλλον.
Ποιες οι προκλήσεις και πώς τις ξεπεράσατε;
Α.Σ.: Η βία και ο κυνισμός των προσώπων. Η ποίηση της γλώσσας του Μπερνάρ Μαρί Κολτές μάς βοήθησε να βρούμε την ισορροπία στην παράσταση.
Πώς θα περιγράφατε την παράσταση με μια φράση;
Α.Σ.: Αγώνας.
Τι θα θέλατε να κρατήσει ο θεατής φεύγοντας;
Α.Σ.: Την ελπίδα.
Πώς προσεγγίσατε τον ρόλο σας;
Σαμουήλ Ακίνολα: Ο Άλμπουρυ με βάζει στη διαδικασία να βγω από την δική μου καθημερινότητα και να μπω σε έναν άλλο κόσμο, τον οποίο δε γνωρίζω. Μεταφέρομαι στο 1979 στη Δυτική Αφρική, σε μια πολύ δύσκολη περίοδο για τους Αφρικανούς, όπου κάθε μέλος της οικογένειας πρέπει να εργάζεται καθημερινά για να εξασφαλίζει τα προς το ζην, αλλιώς αποτελεί βάρος/πρόβλημα για αυτήν. Ως Σαμουήλ, γεννημένος στην Ελλάδα, έχω μεγαλώσει σε μια καθημερινότητα πιο ανθρώπινη από αυτή του Άλμπουρυ. Ο δρόμος για να συναντηθώ με τον Άλμπουρυ ήταν μακρύς. Χρειάζεται το παίξιμο να είναι βιωματικό και απαιτείται ακρίβεια και ειλικρίνεια. Αυτή είναι η τέχνη της δουλείας μας άλλωστε, αλλιώς γίνεται κάτι άλλο, κάτι τετριμμένο.
Πώς θα περιγράφατε την παράσταση με μια φράση;
Σ.Α.: Θα την περιέγραφα ως «Παγκόσμια σύγκρουση και ελπίδα».
Τι θα θέλατε να κρατήσει ο θεατής φεύγοντας;
Σ.Α.: Θα ήθελα ο θεατής να μετακινηθεί μέσα του έστω λίγο, πολύ λίγο. Αν αυτό γίνει, τότε κάτι θα έχει συμβεί και σίγουρα θα πάρει μαζί του πράγματα που εκείνος θέλει.
Ο Σαμουήλ Ακίνολα είναι ηθοποιός. Γεννήθηκε το 1988 στον Βύρωνα, στην Αθήνα. Έχει ρίζες από την Κένυα και τη Νιγηρία. Ασχολείται επαγγελματικά με την υποκριτική από το 2009 και έχει παρακολουθήσει πολυετή σεμινάρια με το Δημήτρη Λάλο και την Έλενα Μαυρίδου. Έχει ασχοληθεί κυρίως με το θέατρο, τον κινηματογράφο και με μεταγλωττίσεις. Δείγμα της δουλειάς του στο θέατρο είναι οι παραστάσεις «MobyDick» (musical, σκηνοθεσία Γ. Κακλέα, σύνθεση Δ. Παπαδημητρίου), «Δυτική αποβάθρα» (Εθνικό Θέατρο, σκηνοθεσία Ludovic Lagarde), «Το Τάβλι» (σκηνοθεσία Δ. Λάλου), «Ruined» (Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, σκηνοθεσία Dennis Hilton-Reid). Επιπλέον, έχει ασχοληθεί ενεργά με τα αφρικανικά κρουστά (djembe, dundun), έχει παρακολουθήσει μαθήματα με τον καταξιωμένο Harouna Dembele και έχει λάβει μέρος σε πολλά φεστιβάλ. Τέλος, έχει συμμετάσχει σε σχολικές δραστηριότητες που αφορούν στην πολυπολιτισμικότητα και στον ρατσισμό.
Ο Αλέξανδρος Σωτηρίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1978. Αποφοίτησε το 2000 από την Ανωτέρα Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν. Ιδρυτικό Μέλος της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Θεάτρου ΟΜΑΔΑΑΡΕΝΑ. Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων και της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Ως ηθοποιός έχει δουλέψει σε παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν, Φεστιβάλ Αθηνών, Θέατρο Χώρα, Θέατρο Σημείο (Πρώην Απλό), Θέατρο Μεταξουργείο, Θέατρο Τζένη Καρέζη κ.π.ά. Έχει σκηνοθετήσει έργα των Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, Τζών Φόρντ, Εμμανουήλ Ροίδη, Ουίλιαμ Μπάροουζ, Τσαρλς Μπουκόφσκι κ.α. και έχει συνεργαστεί με τα θέατρα ΊΜΚ, Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, Θέατρο της Άνοιξης, Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας, Θέατρο Τζένη Καρέζη, Θέατρο Παλλάς. Στο σινεμά και στην τηλεόραση έχει συνεργαστεί με τους σκηνοθέτες Γ. Ζώη, Ν. Παναγιωτόπουλο, Γ. Σμαραγδή, Α. Βούλγαρη, Γ. Πετρινιώτη, Ε. Παπά, Γ. Λάνθιμο. Το 2005 απέσπασε το Βραβείο Β' Ανδρικού ρόλου από το Φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας του Περιοδικού Σινεμά για την ταινία μικρού μήκους του Ε. Παπά «Χωρίς Τίτλο».Τιμητική διάκριση για την παράσταση «Όνειρα» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ που σκηνοθέτησε σε παραγωγή της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Θεάτρου ΟΜΑΔΑΑΡΕΝΑ, από το 7 Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου ETHOS της Άγκυρας (Ηλιακός Δίσκος της Ανατολίας, Turkey, 2013). Σκηνοθεσίες του που έχουν παρουσιαστεί σε Διεθνή Φεστιβάλ Θεάτρου, Τίτος Ανδρόνικος του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ HIGH FEST International Performing Arts Festival (Armenia) 2008, Όνειρα του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ 17 Uluslararası Ankara Tiyatro Festivali (Turkey) 2012, 7. Ethos Ankara Uluslararası Tiyatro Festivali (Turkey) 2013, 18 МТФ "Белая Вежа" (ITF "Belaya Vezha") (Belarus) 2013, STATE THEATERS BURSA 1st INTERNATIONAL BALKAN COUNTRIES THEATER FESTIVAL Balkan Breeze (Turkey) 2014.
Σκηνοθετικό σημείωμα:
«Ο Αγώνας Νέγρου και Σκύλων» του Μπερνάρ Μαρί Κολτές, έργο σκληρό αλλά ταυτόχρονα και βαθιά ουμανιστικό, μας μιλάει για τον φόβο της συνύπαρξης, τον φόβο του ανθρώπου για τον άνθρωπο. Ο Κολτές στήνει ένα καλοδουλεμένο ψυχολογικό θρίλερ, όπου η ακρότητα των συγκρούσεων των προσώπων το αναγάγουν σε μία σύγχρονη τραγωδία. Στην εποχή μας, που καθημερινά κτίζουμε γύρω μας αόρατους προσωπικούς αλλά και κυριολεκτικούς εθνικούς φράχτες, η πένα του Γάλλου σημαίνοντα δραματουργού μάς υπενθυμίζει πως η άγνοια γεννά τον ρατσισμό. Το γράμμα στη μητέρα του φανερώνει καθαρά την άποψη του Κολτές για το πώς βλέπει τον κόσμο που τον περιβάλει: «Υπάρχει πολύ μεγάλη ευχαρίστηση ξέρεις, να πηγαίνεις ενάντια στο ρεύμα. Σε μια κοινωνία που το χρήμα είναι ο αρχηγός, εσύ να μην έχεις χρήματα. Σε μια κοινωνία που η αγάπη είναι πειθαρχική, εσύ να έχεις έκλυτη αγάπη. Δεν είναι πιο παράλογο ή πιο οδυνηρό απ' το να πηγαίνεις ανάποδα.». Η σκηνοθετική ματιά εστιάζει στην πάλη του ατόμου για ανεξαρτησία απέναντι στη διαφθορά, τον ρατσισμό και την εκμετάλλευση του ανθρώπου από άνθρωπο με σκοπό το κέρδος με στόχο να φτιάξει ένα θέαμα ιδιαίτερα επίκαιρο και ενδιαφέρον για το ευρύ κοινό.Αλέξανδρος Σωτηρίου
Συντελεστές
Μετάφραση: Σύλβια Κιούση
Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Σωτηρίου
Σκηνικά: Τζίνα Ηλιοπούλου
Κοστούμια: Λίνα Σταυροπούλου
Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Πετροπούλου
Διανομή:
Ορν: Δημήτρης Ραφαήλος
Άλμπουρυ: Σαμουήλ Ακίνολα
Λεονή: Ευτυχία Γιακουμή
Καλ: Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης
Στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη», Ακαδημίας 3, Αθήνα (μετρό Σύνταγμα), 2103636144, 2103625520 κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00.