Η Δήμητρα Παπαναστασοπούλου μιλάει για το νέο της μυθιστόρημα, Παλαιοί λογαριασμοί, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις 24γράμματα. Μάλιστα στις εσωτερικές σελίδες παρατίθενται τμήματα των πινάκων: Γυναίκα με σταυρωμένα χέρια (Ρablo Picasso), Πορτρέτο της δεσποινίδας Ν.Α. και δύο τριαντάφυλλα (Γιάννης Τσαρούχης), Η γυναίκα με τη βεντάλια (Gustav Klimt), H Florence Dombey στο “Σαλόνι του Καπετάνιου Cuttle” του Κάρολου Ντίκενς (William Maw Egley), Πορτρέτο της Li Qingzhao (Yang ShuTao), Η γυναίκα με τα μαύρα (William Merritt Chase), Η γυναίκα με τα κόκκινα μαλλιά (Amedeo Modigliani), Μαντάμ X (John Singer Sargent), Πορτρέτο κυρίας στα λευκά (Frida Kahlo), Τα νυχτοπούλια (Edward Hopper). Στην περίληψη λέει:
Η Βασιλεία Γερανίου είναι μια νέα και ανεξάρτητη γυναίκα του 20ού αιώνα. Αφήνοντας πίσω της τις πληγές μιας άτυχης σχέσης, αφοσιώνεται με πάθος στην εργασία της. Η ήσυχη και προγραμματισμένη ζωή της συνταράσσεται με την εμφάνιση ενός άνδρα, κλεισμένου στα μυστικά του. Ένας θυελλώδης έρωτας γεννιέται, προβληματικός από την αρχή, ανυπέρβλητος ως το τραγικό τέλος του. Όταν όλα φαίνονται να τελειώνουν, όταν η ζωή της Βασιλείας μετατρέπεται σ’ ένα τεράστιο κενό, εμφανίζεται η ελπίδα για ένα φωτεινό αύριο.
Η Γουάν Φεν είναι μια Κινέζα της ανώτερης κάστας του 16ου αιώνα, σύζυγος και μητέρα τριών παιδιών. Βαθύ μίσος και κακή κρίση την οδηγούν μακριά από το περιβάλλον της και καταλήγει να πέσει στο τελευταίο κοινωνικό σκαλοπάτι της αυστηρής κινεζικής κοινωνίας. Η ομορφιά και η μόρφωσή της θα την βοηθήσουν να αναρριχηθεί, να γίνει μέντορας ενός ισχυρού άνδρα και ν’ αποκτήσει υψηλές γνωριμίες. Θα παλέψει για τη ζωή της εν μέσω πολέμου, λίγο πριν την επικράτηση της δυναστείας των Τσινγκ, θα χάσει την εύνοια του εραστή της όταν η ομορφιά της θα μαραθεί, και θα καταλήξει να συνεχίσει τη ζωή της μ’ έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο.
Η Τζόντι Βίνεη είναι ένα φτωχοκόριτσο και ζει στο Λονδίνο του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα. Ένα ατύχημα την οδηγεί στην πορνεία. Η ομορφιά της είναι ένα όπλο που πρέπει να μάθει να χρησιμοποιεί σωστά. Η ζωή τής δίνει την ευκαιρία να ζήσει μακριά, στη Νέα Υόρκη, με εφόδιο μια κλεμμένη περιουσία. Η επιπολαιότητα της νιότης θα σβήσει αυτή την ευκαιρία πολύ σύντομα.
Οι ζωές αυτών των γυναικών τρέχουν παράλληλα. Οι γυναίκες των προηγούμενων αιώνων είναι παλιότερες ενσαρκώσεις της Βασιλείας Γερανίου. Το βαρύ κάρμα που έχει δημιουργηθεί, πέφτει στις πλάτες της και καλείται να το πληρώσει, και να βάλει τα θεμέλια για μια καλύτερη ζωή.
Πώς ξεκίνησε το συγγραφικό ταξίδι; Ποιο ήταν το έναυσμα, η ιδέα, η έμπνευση που αποτέλεσε την αρχή των πάντων και ολοκληρώθηκε με το μυθιστόρημα «Παλαιοί Λογαριασμοί»;
Δήμητρα Παπαναστασοπούλου: Ένα τυχαίο γεγονός, μια φιλική συζήτηση για άσχημες συμπεριφορές ανθρώπων που ή «πληρώνουν» γι’ αυτές ή περνούν την υπόλοιπη ζωή τους χωρίς κανέναν προβληματισμό, έφερε στον νου μου την μεταφυσική φιλοσοφία περί κάρμα και η σπίθα ενός βιβλίου βασισμένου σ’ αυτή την κοσμοθεωρία γεννήθηκε άμεσα. Φρεσκάρησα τις γνώσεις μου και άρχισα να σκέπτομαι την/τις ηρωίδες μου.
Η υπόθεση έχει τρεις βασικές ηρωίδες. Με ποια από τις τρεις αυτές γυναίκες ταυτίζεστε περισσότερο και με ποια λιγότερο;
Δ.Π.: Δεν ταυτίζομαι με καμία. Δούλεψα πολύ πάνω σε τι είδους πράξεις θα έχτιζα ένα «βεβαρυμένο» παρελθόν, σε ποια εποχή και σε ποιο κράτος θα ζούσε η κάθε μία, και βάσει αυτών, διαμόρφωσα τους χαρακτήρες τους.
Πώς θα χαρακτηρίζατε το βιβλίο με μια λέξη ή με μια φράση;
Δ.Π.: Μμμ… πολύ δύσκολο ερώτημα. Το περιεχόμενο είναι συγχρόνως περίπλοκο και απλό, αλλά μια λέξη δεν μου φθάνει. Μάλλον κλείνω προς τον ύμνο της αγάπης, και θα περιοριστώ στη φράση: «η αγάπη όλα τα υπομένει, όλα τα ελπίζει» για να συμπληρώσω ότι όποτε ακολουθούμε το δικό της μονοπάτι, βγαίνουμε στο τέλος πλήρεις και ψυχικά κερδισμένοι.
Τι θα θέλατε να πείτε στον αναγνώστη που πρόκειται να διαβάσει το βιβλίο;
Δ.Π.: Θα πω ότι θα «ταξιδέψει» σε διαφορετικές εποχές, ήθη, έθιμα και συνθήκες διαβίωσης. Δίπλα στους ήρωες και στις ηρωίδες θα ζήσει πολέμους άλλοτε πραγματικούς και άλλοτε εσωτερικούς, εξ ίσου δύσκολους και απαιτητικούς. Θα μαγευτεί από την εξωτική και μακρινή Κίνα, θα ανατριχιάσει με το Λονδίνο των μέσων του 19ου αιώνα, θα έρθει αντιμέτωπος με προβληματικές σύγχρονες καταστάσεις του 20ού αιώνα και θα διαπιστώσει ότι πάντοτε ο άνθρωπος καλείται να περάσει δια πυρός και σιδήρου, ώσπου να βρει τον εαυτό του και τις ισορροπίες του. Ότι το τραγικό παραμονεύει δίπλα μας, ακούμε την ανάσα του να μας βαραίνει. Και ότι αξίζει να βλέπουμε τον κόσμο με αισιοδοξία, να πιστεύουμε στον εαυτό μας και στον άνθρωπο.
Η Δήμητρα Παπαναστασοπούλου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Λάρισα. Σπούδασε ξενοδοχειακά στη Ρόδο (ΑΣΤΕΡ) και οικονομικά στη Θεσσαλονίκη (Ανωτάτη Βιομηχανική), όπου έμεινε και εργάστηκε για είκοσι χρόνια. Είναι παντρεμένη και ζει στην Αθήνα. Αρθρογραφεί σταθερά στα διαδικτυακά περιοδικά The Mythologists, iporta.gr και Books & Style. Πολλά από τα άρθρα της μπορείτε να τα βρείτε και στο προσωπικό της μπλογκ: Myownnovelsworld.blogspot.com.
Εργογραφία: Σαν στάχυα στο χρόνο, Διόπτρα 2012 | Στη σκιά των αιώνων, Διόπτρα 2013 | Από Ξύλο και Ασήμι, Διόπτρα 2015 | Ανεξέλεγκτο πάθος, Εμπειρία εκδοτική 2017 | Όταν σωπαίνει το φως, Άνεμος 2018 | Σίβυλλα, Το τίμημα της ύβρεως, Άνεμος 2019. Επίσης, έχει συμμετάσχει με διηγήματα στις παρακάτω ομαδικές εκδόσεις: Για πού το ’βαλες Χριστουγεννιάτικα;, Εμπειρία εκδοτική, 2016 | Παιγνίδια του Θρόνου στο Βυζάντιο, I-write (2019) και στο αγγλόγλωσσο Coronavirus, an alien or an ancient virus?, Ontime Books (2020).