Ο Εικαστικός Κύκλος ΔΛ [Ακαδημίας 6, Αθήνα, 2103646818] παρουσιάζει για πρώτη φορά την διατομική έκθεση των, νέων καλλιτεχνών, Έλενας Αντωνοπούλου και Δημήτρη Πετρολέκα. Οι δύο καλλιτέχνες εκθέτουν έργα επίτοιχα, μικρών κυρίως διαστάσεων, όπου κυριαρχεί η χρήση του άσπρου-μαύρου και της φωτογραφίας. Ως τις 5 Ιουνίου, με ελεύθερη είσοδο κάθε Τετάρτη & Σάββατο 11:00-16:00 και Τρίτη, Πέμπτη & Παρασκευή 11:00-20:00
Στις όχθες του Κηφισού, εκεί που κάποτε ήταν ο ελαιώνας και ο λαχανόκηπος της Αθήνας, τώρα φύονται αείλανθοι, τα δέντρα ζιζάνια των διαταραγμένων εδαφών. Η χωροθέτηση της βαριάς βιομηχανίας κατά μήκος του ποταμού Κηφισού τον 19ο αιώνα και η αστική επέκταση του 20ο αιώνα έβαλε τέλος στον απέραντο αυτόν κήπο στον οποίο αναφέρονται ιστορικοί και περιηγητές της Αθήνας. Τώρα μεγάλα φορτηγά οργώνουν τους χωματόδρομους αδειάζοντας προϊόντα σε αποθήκες και εργοστάσια. Τα λίγα σημάδια που μένουν να δηλώνουν την ύπαρξη του άλλου τοπίου χάνονται στην σκόνη και στον θόρυβο της μέρας. Την νύχτα όμως ο τόπος μεταμορφώνεται, ο μακρινός ορίζοντας χάνεται και το σκοτάδι αφήνει να φανούν οι σκιές παλιού και καινούργιου πράσινου, οι πέτρινες αποθήκες και οι μικρές νησίδες κατοικίας ανάμεσα στο άναρχο βιομηχανικό τοπίο. Σύμφωνα με τους χάρτες του Kaupert το 1874 ο ελαιώνας σωζόταν ανέπαφος. Ανάμεσα στα 170.000 δέντρα καταγράφεται και ένα βυρσοδεψείο, ίσως το πρώτο βιομηχανικό κτίριο που είχε ήδη χτιστεί. Η ΔΛ Gallery [Μεσολογγίου 55Α, Πειραιάς, 2104619700] παρουσιάζει την ατομική έκθεση φωτογραφίας της Ρέας Παπαδοπούλου DARK TREΕ. με ελεύθερη είσοδο, όλο τον Ιούνιο κάθε Πέμπτη-Παρασκευή 12:00-20:00 και Σάββατο 12:00-16:00
Η ΔΛ Gallery [Μεσολογγίου 55Α, Πειραιάς, 2104619700] παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Μιχάλη Καραΐσκου με τίτλο Μεταξύ Ορατού κι Αόρατου. Προϊόντα μιας εξαιρετικά χρονοβόρας και ακριβούς χειρονακτικής εργασίας, τα έργα του Μιχάλη Καραΐσκου δεν αναλώνονται στον εντυπωσιασμό ενός αποτελέσματος που -ακριβώς λόγω της γεωμετρικής αυστηρότητας- προσομοιάζει με ψηφιακή επεξεργασία. Πολύ περισσότερο, η πρόσληψη τους, καταφέρνει και αναδεικνύει την φιλοδοξία προς μια «ποιητική» (με και δίχως εισαγωγικά) του φωτός. Ώρες Λειτουργίας: Πέμπτη-Παρασκευή 12:00-20:00 και Σάββατο 12:00-16:00 με ελεύθερη είσοδο!
Ο Εικαστικός Κύκλος ΔΛ [Ακαδημίας 6, Αθήνα, 103646818] παρουσιάζει από την Τρίτη 8 Ιουνίου 2021 την διατομική έκθεση των Δημήτρη Αντωνίτση και Απόστολου Καρακατσάνη με τίτλο Φάντασμα στη μηχανή. Στις αρχές του εικοστού αιώνα ο Gilbert Ryle επηρεασμένος από τον Ludwig Wittgenstein επινοεί τη φράση «φάντασμα στη μηχανή» αναφερόμενος στο δίπολο της ανθρώπινης υπόστασης (σώμα/συνείδηση, εγκέφαλος/ψυχή, πραγματικότητα/ψευδαίσθηση). Αντίστοιχη οντολογική προσέγγιση υπονοεί και ο τίτλος της έκθεσης των Δημήτρη Αντωνίτση και Απόστολου Καρακατσάνη, όπου και οι δύο πραγματεύονται την "Πραξη της Δημιουργίας" περιγράφοντας σκέψεις και χειρονομίες, σφάλματα και υπερβάσεις. Η αυθεντικότητα της εμπειρίας που προσφέρεται στο θεατή αυτού του διαλόγου συνοψίζεται στη διαφορά δυναμικού στις άοκνες προσπάθειες των καλλιτεχνών στο να οδηγήσουν το κοινό να "δει". Οι φόρμες τους ξαφνιάζουν (συν)οπτικά.
Ο Αντωνίτσης προσεγγίζει τα σχέδιά του με όρους μεταφυσικής: Γρήγορες, βιο-ενεργειακές πινελιές που αναφέρονται σε ύλη μιας προγενέστερα ισχυρής υπόστασης, αλλά που στην παρούσα δόνηση αποκαλύπτεται ως εκτοπλασματικό υπόλειμμα. Ο ίδιος αναφέρει ότι στη συγκεκριμένη ενότητα προσπάθησε να αποτυπώσει το "πνεύμα" των γλυπτών του όπως ένα μέντιουμ σχηματοποιεί την ατμώδη υφή μιας αόρατης οντότητας. Από την άλλη ο Καρακατσάνης έχει μια πολύ διαφορετική σκοπιά. Τα έργα του βασίζονται σε οπτικές ψευδαισθήσεις καλώντας το θεατή να αποδράσει από τις απατηλές κατασκευές των αισθήσεων. Παροτρύνει το κοινό του να μην παγιδευτεί στη ζωγραφικότητα του καμβά/μηχανής και να αποδράσει προς μια άμεση θέαση. Με σκοπό αυτή την άμεση, ενορατική θέαση του Νου, ο καλλιτέχνης καθιστά τα τελάρα του απόλυτα και υπερβατικά όχηματα εσωτερικού συντονισμού. Ο ελάχιστος κοινός παρονομαστής των δύο τόσο διαφορετικών καλλιτεχνών είναι ότι και οι δύο ασχολούνται με τη διαμόρφωση του Νου. Αποδέχονται την αλήθεια του "φαντάσματος" αλλά και τη δυνατότητα αφύπνισης της "μηχανής". Τα έργα τους αντικρούουν προκαταλήψεις που αποκρύπτουν το προφανές. Μας ξυπνούν από τον αρχέγονο ύπνο και ταυτόχρονα μας υπνωτίζουν στο να "δούμε" την πραγματικότητα του αληθινού. Ίσως το όντως ον.
Κάθε Τετάρτη-Σάββατο 11:00-16:00 και Τρίτη-Πέμπτη-Παρασκευή 11:00-20:00 ως τις 8 Ιουλίου με ελεύθερη είσοδο!
Ο Δήμος Σπετσών στο πλαίσιο των δράσεων «ΣΠΕΤΣΕΣ 2021» για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821 διοργανώνει τη μουσική εκδήλωση «ΥΜΝΟΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ -ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΧΑΛΙΚΙΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΝΤΖΑΡΟΥ Α' ΜΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΓΙΑ ΑΝΔΡΙΚΗ ΧΟΡΩΔΙΑ ΚΑΙ ΠΙΑΝΟ την Κυριακή 20 Ιουνίου στις 20:00 στο Μουσείο Χατζηγιάννη Μέξη, Σπέτσες. Η εκδήλωση προσκαλεί το κοινό στη Α' μελοποίηση του έργου του Εθνικού μας ποιητή (1828 εκ του πρωτοτύπου, από την έκδοση του 1873 στο Λονδίνο) -για τετράφωνη ανδρική χορωδία και πιάνο- εξαιρετικής δυσκολίας και υψηλής αισθητικής ποιότητας, συνάδουσας με το επαναστατικό και ρομαντικό περιεχόμενό του. Το ποίημα «Ύμνος εις την Ελευθερία» γράφτηκε από το Διονύσιο Σολωμό το Μάιο του 1823 στη Ζάκυνθο και έναν χρόνο αργότερα τυπώθηκε στο Μεσολόγγι. Το 1828 μελοποιήθηκε από τον Κερκυραίο Νικόλαο Χαλικιόπουλο Μάντζαρο για τετράφωνη ανδρική χορωδία και πιάνο. Από τότε ακουγόταν τακτικά σε εθνικές γιορτές και στα σπίτια των Κερκυραίων αστών και αναγνωρίσθηκε στη συνείδηση των Ιονίων ως άτυπος ύμνος της Επτανήσου. Το έργο αποτελείται από 25 ωδές με τη συγκλονιστική 25η σε μορφή Fuga Reale. Το 1865 οι πρώτες μελοποιημένες στροφές του καθιερώνονται ως Εθνικός Ύμνος της Ελλάδας και το 1966 ως Εθνικός Ύμνος της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το Φωνητικό Σύνολο Libro Coro σε διδασκαλία /διεύθυνση της Ανθής Γουρουντή παρουσιάζει την Α' μελοποίηση του «Ύμνου εις την Ελευθερίαν» εκ του πρωτοτύπου (από την έκδοση του 1873 στο Λονδίνο) για τετράφωνη ανδρική χορωδία και πιάνο-εξαιρετικής δυσκολίας και υψηλής αισθητικής ποιότητας συνάδουσας με το επαναστατικό και ρομαντικό περιεχόμενο του έργου.
Διδασκαλία/Διεύθυνση: Ανθή Χ. Γουρουντή | Φωνητικό Σύνολο LIBRO CORO: Πακάκης Σταμάτης, Μασμανίδης Αλέξανδρος, Καλτσής Στέφανος, Γιαννίτσιου-Παπαευαγγέλου Σ., Φωτιάδης Αλέξανδρος, Κασσαβέτης Γιώργος, Καραγιώργης Μιχάλης, Κοντονικολάου Σταμ., Γκαρτζόπουλος Μιχάλης , Δάλλας Κωνστ., Goutierez Kostas, Πετράκης Βασίλης, Κολοσιώνης Δημήτρης, Καισαρίνης Σταύρος, Μάντζαρης Θανάσης, Μπαταγιάννης Άρης, Toikin Igor, Δάβιος Κωνσταντίνος | Πιάνο: Βενιαμίν Χατζηκουμπάρογλου | Αναγνώστης: Νικόλαος Χαλδαιάκης | Voice coach: Κλεοπάτρα Παπαχειμώνα
Η Ναπολεοντία είναι μία κομψή, ψευδοϊστορική, ξεκαρδιστική κωμωδία του κορυφαίου νεοέλληνα συγγραφέα Ανδρέα Στάικου. Εξελίσσεται στην μετεπαναστατική Ελλάδα, συγκεκριμένα το 1833, την ημέρα έλευσης του Όθωνα, στο Ναύπλιο. Εμπνευσμένη από κάποιο απαρατήρητο καταγεγραμμένο συμβάν, τον ξυλοδαρμό ενός αγωνιστή του '21 επειδή δεν μπορούσε να χορέψει βαλς, αποτελεί ένα επίκαιρο σχόλιο για την αιώνια ιδιοσυγκρασία των Ελλήνων, που ανέκαθεν βασανίζονταν και ευλογούνταν από την διελκυστίνδα ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση. Στη «Ναπολεοντία», ο συγγραφέας, μέσα από το χαρακτηριστικό γλωσσικό του παιχνίδι, σχολιάζει τον ραγιαδισμό, τον βίαιο εξευρωπαϊσμό και την ξενομανία και, χρησιμοποιώντας ως όχημα την Ιστορία, στηλιτεύει τα διαχρονικά γνωρίσματα της ελληνικής κοινωνίας και την ιδιοσυγκρασία του Νεοέλληνα. Υπόθεση: Ένας Φαναριώτης μεγαλοαστός γιατρός, η σύζυγός του και η κόρη τους Ναπολεοντία, προσφέρουν φιλοξενία σε παλαίμαχο αγωνιστή της Επανάστασης του 1821. Εκείνος εργάζεται στην έπαυλή τους ως κηπουρός, νιώθοντας ευγνωμοσύνη για την φροντίδα τους, σύντομα όμως εξελίσσεται σε αξιοθέατο για τους πλούσιους επισκέπτες της οικογένειας. Ο γιατρός αποφασίζει να «συγγράψει» τα απομνημονεύματα του αγωνιστή, αντλώντας ατυχώς την έμπνευσή του από την προσωπική του εξευρωπαϊσμένη αντίληψη περί αγώνων και ηρωισμού. Το χιούμορ, η λεπτή ειρωνεία, η μουσική του λόγου και η ατέρμονη αιώρηση ανάμεσα στη φαντασία και την πραγματικότητα, ανάμεσα στο θέατρο και τη ζωή, στο φαιδρό και το τραγικό, κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον στη διάρκεια της παράστασης και ψυχαγωγούν τους θεατές, ενώ αυτοί ταυτόχρονα εμβαπτίζονται στο κλίμα και το ήθος της εποχής. Οι ήρωες της παράστασης δεν ανήκουν ούτε στον κόσμο του παράλογου, ούτε του ρεαλισμού, κινούνται ανάμεσα στο πραγματικό και το φανταστικό, χρησιμοποιούν μια κατασκευασμένη γλώσσα ανάμεσα στην καθαρεύουσα και τη ντοπιολαλιά, στο στυλιζάρισμα και τη φυσικότητα. Από 7 Ιουνίου έως 30 Ιουνίου 2021 κάθε Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή (εκτός από 21, 22 και 23 Ιουνίου) στις 21:15 στο Θέατρο Αλεξάνδρεια (Κήπος) [Σπάρτης 14, Πλατεία Αμερικής, Αθήνα, 2121007079].
Παίζουν οι ηθοποιοί: Κερασία Σαμαρά, Μιχάλης Μαρκάτης, Βίκυ Μαραγκάκη, Ιζαμπέλλα Φούλοπ | Στο ρόλο του αγωνιστή της Επανάστασης, ο Χάρης Γρηγορόπουλος | Κείμενο: Ανδρέας Στάικος | Σκηνοθεσία: Κερασία Σαμαρά | Σκηνικά – Κοστούμια: Τώνια Αβδελοπούλου | Εικαστική δημιουργία: Βασίλης Διονυσόπουλος | Φωτισμοί: Βαγγέλης Μούντριχας | Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Τάκης Μπαρμπέρης | Χορογραφίες: Αγγελική Στελλάτου | Βοηθός Σκηνοθέτη: Σοφία Παλάτη | Ιστορικός σύμβουλος: Ηρακλής Λογοθέτης | Φωτογραφίες: Τζένη Γαβρά | Κινηματογράφηση trailer: Νίκος Βουτενιώτης | Ψηφιακή Επεξεργασία Έντυπου Υλικού: Χρήστος Μωραΐτης | Επικοινωνία: Δέσποινα Ερρίκου, Ράνια Παπαδοπούλου | Διεύθυνση Παραγωγής: Αναστασία Ιακωβίδου | Παραγωγή: Θέσις ΑΜΚΕ
Οι υπαίθριοι πολιτιστικοί χώροι άνοιξαν και το 10ο Φεστιβάλ Νέων Καλλιτεχνών Τα 12 Κουπέ έρχεται να εγκαινιάσει το καλοκαιρινό πρόγραμμα της Αμαξοστοιχίας-Θεάτρου το Τρένο στο Ρουφ [Λεωφ. Κωνσταντινουπόλεως & Αμφιπόλεως, 2105298922] στην απλόχωρη open-air αποβάθρα. Από 11 έως και 20 Ιουνίου καθημερινά από τις 19:30 έως τις 23:30, δεκάδες νέοι ταλαντούχοι καλλιτέχνες παρουσιάζουν πρωτότυπες performances σε μία 10ήμερη καθημερινή σκυταλοδρομία δημιουργικής έκφρασης και πρωτοπορίας. Η προμήθεια των εισιτηρίων γίνεται ηλεκτρονικά από το viva.gr επιλέγοντας 3 performances/ανά ημέρα στην τιμή των 6€ (3-project pass) ή το σύνολο των ημερήσιων performances στην τιμή των 10€ (full festival pass).
Η Pocket Star Gallery [Γεροστάθη 1 Λυκαβηττός] και η Ιστορικός Τέχνης και Επιμελήτρια εικαστικών εκθέσεων Ελένη Αποστολοπούλου παρουσιάζουν, από 16 ως 26 Ιουνίου, Δευτέρα έως Παρασκευή 13.00-21.00 και Σάββατο 12.00-20.00, την ομαδική εικαστική έκθεση με τίτλο Τέχνη γένους θηλυκού. Η έκθεση παρουσιάζει ως θέμα της την γυναίκα και τα δικαιώματα της στην σύγχρονη κοινωνία. Στόχος της έκθεσης είναι να προβληθεί μια αναγεννημένη γυναίκα μέσα από τα μάτια των καλλιτεχνών. Η έκθεση εξετάζει τον τρόπο που η γυναίκα παλεύει για τη θέση που της αξίζει στην κοινωνία τον τρόπο που βιώνει τη βία και τη στέρηση των δικαιωμάτων της, τα βλέμματα που δέχεται αλλά και τον τρόπο που η ίδια η τέχνη οφείλει να βοηθήσει την γυναίκα προφέροντας της καταφύγιο. Τα έργα αποπνέουν αυτήν τη νέα ματιά απέναντι στη γυναίκα και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει στη σημερινή εποχή αλλά και πιο συγκεκριμένα το πως είναι να είσαι γυναίκα καλλιτέχνης στην Ελλάδα του σήμερα.
Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Αλίκη Αμυραλή, Μαριαλένα Γεροδήμου, Σωτήρης Ηλιάδης, Ρένα Καμπρή, Χρήστος Καστρινάκης