Βασιλικής Δραγούνη
Σε μια μακρινή πόλη κάποιας φανταστικής χώρας, τα κορίτσια διδάσκονταν να μαγειρεύουν, να φροντίζουν την οικογένεια και μετά να γίνονται καλές σύζυγοι. Οι σπουδές ήταν κάτι που δεν συνήθιζαν να κάνουν τα κορίτσια. Σε εκείνη την μακρινή πόλη ζούσε ένα κορίτσι. Ήταν λίγο διαφορετικό από τα υπόλοιπα. Πάντα είχε πολλές ερωτήσεις στο μυαλό της.
Όταν ήταν μικρή, η μητέρα της ήθελε να την μάθει να μαγειρεύει.
Το κορίτσι ρώτησε «Γιατί να μάθω να μαγειρεύω;»
Η μητέρα είπε: «Για να μπορείς να συντηρείς τον εαυτό σου όταν χρειάζεται».
Το κορίτσι είπε «Εντάξει» και έμαθε να μαγειρεύει.
Μετά από λίγο καιρό, η μητέρα της ήθελε να της μάθει οικιακές εργασίες.
Η μητέρα είπε «Για να μπορείς να είσαι αυτόνομη».
Το κορίτσι είπε «Εντάξει». Και έμαθε να κάνει τις δουλειές του σπιτιού.
Μετά από λίγο καιρό, οι γονείς της της είπαν ότι θα την παντρέψουν σύντομα.
Το κορίτσι ρώτησε ξανά «Γιατί;»
«Επειδή όλα τα κορίτσια παντρεύονται σε αυτήν την ηλικία», είπαν οι γονείς.
«Επειδή το κάνουν όλοι, θα πρέπει να το κάνω κι εγώ; Δεν είναι καλός λόγος. Δεν πρόκειται να παντρευτώ».
Η αποφασιστικότητα του κοριτσιού εξέπληξε τους γονείς της. Άλλοι γονείς θα μπορούσαν να αναγκάσουν την κόρη τους να παντρευτεί, αλλά οι γονείς της δεν το έκαναν.
Έτσι, το κορίτσι είχε τώρα αρκετό χρόνο να διαθέσει για τον εαυτό της. Καθώς ο πατέρας της ήταν καθηγητής, γράφτηκε στην ακαδημία όπου δίδασκε. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της εκεί, έκανε πολλές ερωτήσεις και απέκτησε πολλές γνώσεις.
Μια μέρα έλαβε μια πρόσκληση. Ήταν από τον ηγεμόνα ενός κοντινού κράτους. Η πρόσκληση απευθυνόταν στον καλύτερο φοιτητή της ακαδημίας. Ο ηγεμόνας ήθελε να συγκεντρώσει όλες τις γνώσεις του σύμπαντος σε μια σειρά βιβλίων. Για να πάρει τις πληροφορίες αυτές, είχε προσκαλέσει μελετητές και φιλόσοφους από όλο τον κόσμο.
Υπήρξε αρκετή συζήτηση στην ακαδημία για το ποιον θα έστελναν σε αυτό το συνέδριο. Μετά από πολλή σκέψη, όλοι συμφώνησαν ότι το κορίτσι είναι η καλύτερη φοιτήτρια της ακαδημίας. Έτσι το κορίτσι, μετά από ομόφωνη απόφαση, στάλθηκε στο συνέδριο.
Όταν η κοπέλα έφτασε στον χώρο του συνεδρίου, εξεπλάγη από το μεγαλείο του. Παρατήρησε μεγάλο αριθμό ανδρών συμμετεχόντων, αλλά σχεδόν καμία γυναίκα μεταξύ των αντιπροσώπων.
Την ώρα που κατευθύνθηκε στο έδρανο για να λάβει τη θέση της, υπήρξε τεράστια αναστάτωση στην αίθουσα -άνθρωποι από το κοινό την κοίταζαν.
«Μια γυναίκα που πιστεύει ότι μπορεί να καθίσει στην ομάδα των μελετητών;»
«Εξωφρενικό!», φώναξε κάποιος.
«Κοίταξε τα ρούχα της, τόσο προκλητικά», δήλωσε κάποιος άλλος.
«Σταματήστε την! Είναι αμαρτία ενώπιον του Θεού».
Όλοι κοίταζαν τον ηγεμόνα, περιμένοντας να δοθεί μια λύση. Εκείνος συλλογίστηκε για μια στιγμή.
«Δεσποινίς, εδώ υπάρχει μια παρανόηση. Μια γυναίκα δεν μπορεί να καθίσει στην ομάδα των μελετητών, εκτός εάν συνοδεύεται από έναν άνδρα».
«Με συγχωρείτε Υψηλότατε, αλλά ήμουν προσκεκλημένη να συμμετάσχω στη συζήτηση», είπε το κορίτσι.
«Δεν θυμάμαι να σε προσκάλεσα», είπε ο ηγεμόνας.
«Στείλατε μια πρόσκληση προς τον καλύτερο φοιτητή της ακαδημίας μου. Είμαι η καλύτερη φοιτήτρια της ακαδημίας μου. Στην πρόσκληση δεν αναγραφόταν ότι επιτρέπονται μόνο άνδρες φοιτητές», απάντησε το κορίτσι.
Ο ηγεμόνας άφησε ένα συγκρατημένο γέλιο.
«Έχεις καλά επιχειρήματα. Δεν έχω αντίρρηση για την συμμετοχή σου», της είπε.
«Όμως δεν νομίζω ότι μια γυναίκα μπορεί να συμμετάσχει στη συζήτηση», μουρμούρισε μία από τις γυναίκες στο ακροατήριο.
«Γιατί;» ρώτησε το κορίτσι.
«Δεν θα αισθάνεσαι άνετα μέσα σε τόσους άνδρες», απάντησε μία άλλη γυναίκα.
«Δεν έχω κανένα πρόβλημα. Η εστίασή μου είναι στη δουλειά μου, όχι στους άνδρες».
«Δεν χρειάζεται να το κάνεις αυτό. Έχεις καλή εμφάνιση, μπορείς να παντρευτείς έναν πλούσιο κύριο», την συμβούλεψε ένας ηλικιωμένος.
Το κορίτσι τον αγνόησε.
«Ας κάνουμε μία συζήτηση. Εάν οι μελετητές έχουν αντιρρήσεις, μπορούν να συζητήσουν μαζί της. Εάν κερδίσει στην συζήτηση, τότε μπορεί να συμμετάσχει στο πάνελ», είπε ο ηγεμόνας.
Η λύση αυτή άρεσε σε πολλούς. Ήταν σίγουροι ότι το κορίτσι θα ταπεινωνόταν από τους μελετητές.
Οι μελετητές του πάνελ συζήτησαν μεταξύ τους και επέλεξαν έναν ηλικιωμένο λόγιο ως εκπρόσωπό τους.
«Λοιπόν, συμμετέχοντας στη συζήτηση, τι θέλετε να αποδείξετε; Ότι οι γυναίκες είναι καλύτερες από τους άνδρες;» ρώτησε ο ηλικιωμένος λόγιος.
«Όχι, κύριε. Δεν θέλω να αποδείξω τίποτα. Είμαι εδώ για να συμμετάσχω στη συζήτηση. Όπως όλοι σας», είπε το κορίτσι άφοβα.
«Η υψηλή γνώση δεν είναι για τις γυναίκες», είπε ο ηλικιωμένος λόγιος.
«Γιατί κύριε;» ρώτησε το κορίτσι.
«Επειδή η γυναικεία διάνοια είναι ασθενέστερη από την ανδρική», είπε ο ηλικιωμένος λόγιος.
«Ποιος το λέει αυτό, κύριε;»
«Είναι γραμμένο στα βιβλία».
«Μπορώ να ρωτήσω, ποιος έγραψε αυτά τα βιβλία;» ρώτησε η κοπέλα.
«Τα βιβλία αυτά γράφτηκαν από τους προγόνους μας», είπε ο ηλικιωμένος λόγιος.
«Όταν λέτε προγόνους μας, εννοείτε τους άνδρες προγόνους μας;» ρώτησε ξανά το κορίτσι.
«Ναι, βεβαίως. Από τους άνδρες προγόνους μας», είπε ο ηλικιωμένος λόγιος.
«Πώς γνώριζαν οι πρόγονοί μας ότι οι γυναίκες έχουν ασθενέστερη διάνοια;»
«Το παρατήρησαν», είπε ο ηλικιωμένος λόγιος φανερά εκνευρισμένος.
«Μα πώς, κύριέ μου; Δώστε μου ένα παράδειγμα, πώς το παρατήρησαν;» ρώτησε ξανά το κορίτσι.
«Δεν θυμάμαι», είπε ο ηλικιωμένος λόγιος.
«Δεν πειράζει. Γιατί κάποιος από τους μελετητές δεν μου κάνει ερωτήσεις για να αποδείξει την ασθενέστερη διάνοιά μου;»
Αρκετοί μελετητές σκέφτηκαν να της υποβάλουν ερωτήσεις, αλλά υποχώρησαν μπροστά στην τεράστια αυτοπεποίθηση του κοριτσιού.
«Κάνεις πάρα πολλές ερωτήσεις, κοπέλα!» φώναξε ο ηλικιωμένος λόγιος.
Ήταν έξαλλος.
Η ατμόσφαιρα ήταν τεταμένη.
«Κύριε, απαντήστε της. Γιατί η νοημοσύνη μιας γυναίκας είναι ασθενέστερη από την ανδρική;» είπε ο ηγεμόνας.
«Πρέπει να μελετήσω, Μεγαλειότατε, για να σας δώσω ένα παράδειγμα», είπε ο ηλικιωμένος λόγιος.
«Τότε δεν μπορώ να της απαγορεύσω να συμμετέχει στην ομάδα των μελετητών. Ήρθε εδώ με την δική της αξία. Θα της επιτρέψω να καθίσει στο πάνελ μέχρι να καταλήξετε σε ένα πειστικό παράδειγμα», είπε ο ηγεμόνας.
Οι άνθρωποι στην αίθουσα εξακολουθούσαν να αμφιβάλλουν για την αξία του κοριτσιού. Αλλά καθώς η συζήτηση προχώρησε, όλες οι αμφιβολίες εξαφανίστηκαν.
Και οι μέρες περνούσαν. Το κορίτσι συμμετείχε σε αρκετές συζητήσεις, έκανε πολλές ερωτήσεις και απάντησε σε πολλές άλλες. Στο τέλος όλοι οι μελετητές ήταν έκπληκτοι από την ευφυΐα της.
Όταν συντάχθηκε το τελικό προσχέδιο του βιβλίου, συμπεριλήφθηκαν αρκετά δοκίμια που είχε συγγράψει το κορίτσι.
Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά τι συνέβη στη συνέχεια.
Μερικοί λένε ότι δημιούργησε ένα βιβλίο αποτελούμενο από τα δικά της δοκίμια. Κάποιοι άλλοι λένε ότι άνοιξε μια ακαδημία για κορίτσια. Διαφορετικοί άνθρωποι, διαφορετικές ιστορίες. Όλοι όμως συμφωνούν ότι το κορίτσι «που συνεχώς ρωτούσε γιατί» έγινε η πρώτη γυναίκα μελετητής στην ιστορία εκείνης της χώρας.
Βασιλική Δραγούνη
Συμμετοχή στον 1ο Διαγωνισμό Παραμυθιού koukidaki