Πώς σας ήρθε η ιδέα;
Κώστας Χαρίτος: Συνήθως δεν θυμάμαι πως σκέφτομαι τις ιδέες μου, αλλά το συγκεκριμένο μυθιστόρημα αποτελεί εξαίρεση. Βασίζεται σε ένα διήγημα που έγραψα το 2008 για τον διαγωνισμό που διοργανώθηκε στα πλαίσια του 4ου Φεστιβάλ Επιστημονικής Φαντασίας Ερμούπολης με θέμα το κόκκινο χρώμα.
Πόσο χρόνο σας πήρε η συγγραφή;
Κ.Χ.: Περίπου δύο χρόνια.
Πώς θα χαρακτηρίζατε το βιβλίο σας με δυο λόγια;
Κ.Χ.: Θα χρησιμοποιούσα την τελευταία φράση από το οπισθόφυλλο. Ένα μυθιστόρημα για την τέχνη και την εξουσία, για την προσπάθεια του ανθρώπου να αγγίξει την τελειότητα και το τίμημα που πρέπει να πληρώσει.
Θέλετε να μας δώσετε μια περιγραφή;
Κ.Χ.: Το βιβλίο είναι τρεις διαφορετικές ιστορίες που συγκλίνουν σε μία. Ο Ιάσονας είναι ένας ζωγράφος που προσπαθεί να πετύχει το τέλειο κόκκινο χρώμα. Ο Κόρι είναι προγραμματιστής και έχει αναλάβει να κατασκευάσει έναν αλγόριθμο που ανακαλύπτει αριστουργήματα της τέχνης χωρίς τη μεσολάβηση ανθρώπων. Ο Ιβάν είναι μυστικός πράκτορας και η αποστολή του είναι να εμποδίσει όσους εναντιώνονται στα συμφέροντα της χώρας του. Το κόκκινο χρώμα του Ιάσονα θα οδηγήσει τις ζωές αυτών των τριών ανθρώπων στο ίδιο μονοπάτι, όπου θα πρέπει να αναμετρηθούν με τους άλλους αλλά και με τον εαυτό τους.
Τι αγαπήσατε περισσότερο σε αυτό το βιβλίο;
Κ.Χ.: Αν έπρεπε οπωσδήποτε να διαλέξω, θα ξεχώριζα τη «Βίβλο του αυτονόητου» και τις τρεις στιγμές που αλλάζει η ροή των πραγμάτων για τους ήρωές μου. Δηλαδή, όταν ο Κόρι ανακαλύπτει το «κλειδί» για να δουλέψει το πρόγραμμά του, ο Ιάσονας βρίσκει το συστατικό που έλειπε από το χρώμα του και ο Ιβάν συνειδητοποιεί ποιοι είναι οι κρυφοί πληροφοριοδότες του.
Ποιος είναι ο πιο αγαπημένος σας ήρωας και γιατί;
Κ.Χ.: Μου αρέσουν και οι τρεις ήρωες για διαφορετικούς λόγους, αλλά ξεχωρίζω τον Ιάσονα γιατί είναι παθιασμένος με την τέχνη του και όταν χρειάζεται να διαλέξει, επιλέγει τον δύσκολο δρόμο.
Τι προσφέρει αυτό το βιβλίο στον αναγνώστη, βιβλιόφιλο ή βιβλιοφάγο;
Κ.Χ.: Αυτή είναι μια δύσκολη ερώτηση. Θα ήθελα να προσφέρει πολλά, αλλά θα ήμουν ικανοποιημένος αν στο τέλος του βιβλίου ο αναγνώστης έχει μια λίγο διαφορετική εικόνα για τον κόσμο σε σχέση με αυτήν που είχε πριν το ξεκινήσει.
Ποια είναι η μεγαλύτερη αγωνία σας;
Κ.Χ.: Αφού συμβιβάστηκα με την ιδέα ότι δεν θα προλάβω να διαβάσω όσα βιβλία θα ήθελα, η μεγαλύτερη αγωνία μου είναι ότι δεν θα μπορέσω να γράψω τις ιστορίες που έχω στο μυαλό μου.
Ποιοι αναγνώστες θα λατρέψουν αυτό το βιβλίο;
Κ.Χ.: Νομίζω ότι το «Κόκκινο» είναι ένα μυθιστόρημα που θα αρέσει στους ανθρώπους οι οποίοι διαβάζουν όχι μόνο για να ψυχαγωγηθούν αλλά και για να προβληματιστούν.
Γιατί πρέπει να το διαβάσουμε;
Κ.Χ.: Γιατί ανοίγει ένα καινούριο παράθυρο για να δεις τον κόσμο.
Σας έχει επηρεάσει άλλος συγγραφέας στον τρόπο που γράφετε; Ποιος/ποιο βιβλίο;
Κ.Χ.: Πολλοί συγγραφείς έχουν επιδράσει στον τρόπο που γράφω. Κοιτώντας τα μυθιστορήματά μου, νομίζω ότι τουλάχιστον στη δομή τους έχει μεγάλη επιρροή ο Χαρούκι Μουρακάμι.
Οι ήρωές σας μπορούν να σας κατευθύνουν ή εσείς και μόνο ορίζετε την συνέχεια και τις τύχες τους;
Κ.Χ.: Στα διηγήματα νομίζω ότι ελέγχω την κατάσταση. Στα μυθιστορήματα, οι ήρωές μου αυτονομούνται τόσο που μερικές φορές δεν τους αναγνωρίζω, μέχρι να καταλάβω ότι ξέρουν τον εαυτό τους καλύτερα από εμένα.
Τι χρειάζεται κάποιος για να γράψει; Φαντασία ή εμπειρία;
Κ.Χ.: Φαντασία για να ξεκινήσει μια ιστορία, εμπειρία για να την τελειώσει.
Τι καθορίζει την επιτυχία σε ένα βιβλίο;
Κ.Χ.: Αν συμφωνήσουμε ότι επιτυχία στην τέχνη είναι η επίδραση που έχει στην κοινωνία, νομίζω ότι για ένα βιβλίο επιτυχία θα είναι να αντέξει στον χρόνο.
Η βιβλιοφαγία είναι/μπορεί να γίνει κατάχρηση;
Ο Κώστας Χαρίτος απαντά το ερωτηματολόγιο Ριντ Φερστ για το μυθιστόρημά του, Χαμένα χρώματα: Κόκκινο, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος.
Ο Κώστας Χαρίτος γεννήθηκε στην Άρτα το 1970 και ζει στην Αθήνα. Είναι χημικός, με διδακτορικό στη Φυσικοχημεία και μεταπτυχιακό στη Διδακτική της Χημείας. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός. Διηγήματά του έχουν δημοσιευθεί σε περιοδικά και ανθολογίες. Το πρώτο του μυθιστόρημα, Σχέδιο Φράκταλ, κυκλοφόρησε το 2009 από τις εκδόσεις Τρίτων. Είναι συνυπεύθυνος για τη διοργάνωση του Λογοτεχνικού Εργαστηρίου της Αθηναϊκής Λέσχης Επιστημονικής Φαντασίας.