Κάποτε είχα συλλέξει τα πιο σπάνια βιβλία, τα πιο μυστήρια, παράξενα –ακόμα κι επικίνδυνα εξ αυτών– και είχα γράψει δύο σχετικά άρθρα. Έκανα τις ίδιες αναζητήσεις και στους πίνακες ζωγραφικής και συγκέντρωσα μερικά πολύ ενδιαφέροντα δείγματα. Κάποια δημοφιλή τα απέφυγα για λόγους οικονομίας, όλες οι άλλες περιπτώσεις που έγιναν αφορμή να δημιουργηθεί ένας «μύθος», και να διατηρηθεί φυσικά, βρίσκονται εδώ.
Υπάρχουν πίνακες που ζωγραφίστηκαν πάνω σε άλλους πίνακες ή που έκρυβαν ένα διαφορετικό θέμα κάτω από το προφανές το οποίο αποκαλύφθηκε πολλά έτη μετά χάρη στις νέες τεχνολογίες. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί ο πίνακας του Πάμπλο Πικάσο «Το μπλε δωμάτιο», χρονολογημένος το 1901. Κάτω από τον πίνακα οι επιστήμονες ανακάλυψαν σκίτσο άντρα με παπιγιόν που κάποιοι θεώρησαν ως την πραγματική έμπνευση του τελικού έργου. Υπάρχει όμως και η θεωρία της οικονομικής στενότητας που αντιμετώπιζε ο ζωγράφος εκείνη την περίοδο η οποία, μαζί με την κατάθλιψη από την οποία έπασχε, ενδέχεται να ευθύνεται για το σκίτσο του άνδρα. Δηλαδή, ο Πικάσο να χρησιμοποίησε έναν παλαιό καμβά που δεν ήθελε πια και όχι έναν καινούργιο· εξάλλου υπάρχουν και άλλα έργα του Πικάσο της ίδιας περιόδου που δημιουργήθηκαν πάνω σε ήδη χρησιμοποιημένους καμβάδες. Αντίστοιχα, ο πίνακας με τίτλο «Γέρος με στρατιωτική στολή» του Ρέμπραντ (1631) απεικονίζει έναν στρατιώτη σε μεγάλη ηλικία όμως χάρη στη μακροσκοπική ανάλυση ανακαλύφθηκε ότι πίσω από αυτόν κρύβεται ένα άλλο ημιτελές έργο ενός πορτρέτου –μάλλον γυναικείο. Και ομοίως, «Το ανθισμένο λιβάδι» του Βαν Γκογκ (1887) όταν πέρασε από ακτίνες Χ φανέρωσε ένα πορτρέτο πίσω από το λιβάδι. Σε αυτή την περίπτωση η επικρατέστερη άποψη λέει ότι απλά ο ζωγράφος δεν ήθελε να ασχοληθεί με εκείνο το πορτρέτο.
Υπάρχουν πίνακες που ζωγραφίστηκαν πάνω σε άλλους πίνακες ή που έκρυβαν ένα διαφορετικό θέμα κάτω από το προφανές το οποίο αποκαλύφθηκε πολλά έτη μετά χάρη στις νέες τεχνολογίες. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί ο πίνακας του Πάμπλο Πικάσο «Το μπλε δωμάτιο», χρονολογημένος το 1901. Κάτω από τον πίνακα οι επιστήμονες ανακάλυψαν σκίτσο άντρα με παπιγιόν που κάποιοι θεώρησαν ως την πραγματική έμπνευση του τελικού έργου. Υπάρχει όμως και η θεωρία της οικονομικής στενότητας που αντιμετώπιζε ο ζωγράφος εκείνη την περίοδο η οποία, μαζί με την κατάθλιψη από την οποία έπασχε, ενδέχεται να ευθύνεται για το σκίτσο του άνδρα. Δηλαδή, ο Πικάσο να χρησιμοποίησε έναν παλαιό καμβά που δεν ήθελε πια και όχι έναν καινούργιο· εξάλλου υπάρχουν και άλλα έργα του Πικάσο της ίδιας περιόδου που δημιουργήθηκαν πάνω σε ήδη χρησιμοποιημένους καμβάδες. Αντίστοιχα, ο πίνακας με τίτλο «Γέρος με στρατιωτική στολή» του Ρέμπραντ (1631) απεικονίζει έναν στρατιώτη σε μεγάλη ηλικία όμως χάρη στη μακροσκοπική ανάλυση ανακαλύφθηκε ότι πίσω από αυτόν κρύβεται ένα άλλο ημιτελές έργο ενός πορτρέτου –μάλλον γυναικείο. Και ομοίως, «Το ανθισμένο λιβάδι» του Βαν Γκογκ (1887) όταν πέρασε από ακτίνες Χ φανέρωσε ένα πορτρέτο πίσω από το λιβάδι. Σε αυτή την περίπτωση η επικρατέστερη άποψη λέει ότι απλά ο ζωγράφος δεν ήθελε να ασχοληθεί με εκείνο το πορτρέτο.







Πάντως, ο πιο στοιχειωμένος πίνακας όλων των εποχών ενδέχεται να είναι ο «The hands resist him» (Τα χέρια τού αντιστέκονται) του Bill Stoneham, ο οποίος έχει κατηγορηθεί για τον θάνατο του ιδιοκτήτη του και ότι «ζωντανεύει» τα βράδια. Αν το προηγούμενο το έχετε ξανακούσει, εκείνο που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι η δημιουργία δύο ακόμα πινάκων από τον ίδιο καλλιτέχνη που, μαζί με «τα χέρια», συμπληρώνουν ένα τρίπτυχο.
Προχωρώντας στις αναζητήσεις μου, «συναντήθηκα» με τη Mona Lisa του Isleworth. Η Τζοκόντα του Ντα Βίντσι στο Μουσείο του Λούβρου είναι υπερδιάσημη σε άπαντες όμως υπάρχει κι άλλη μία, του Isleworth, που επίσης αποδίδεται στον Da Vinci αλλά δεν έτυχε ποτέ μιας ίδιας προβολής. Δημιουργήθηκε νωρίτερα και βρέθηκε σε ιδιωτική συλλογή περίπου έναν αιώνα πριν. Σήμερα μπορούμε να τη δούμε στο Prado της Μαδρίτης και ένα από τα άλυτα μυστήρια του έργου είναι το σύνδρομο Stendhal που λέγεται ότι προκαλεί. Αυτή η πάθηση σε κάνει να αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι μέσα στον πίνακα και φέρνει επιθετικότητα ή και αυτοκτονικές τάσεις! Μάλιστα, σε αυτόν τον πίνακα, μπορούμε να δούμε ευκρινέστερα το θέμα με τον ορίζοντα –ένα από τα μυστήρια της Τζοκόντα– δηλαδή το διαφορετικό επίπεδο του ορίζοντα στο βάθος, ένα «λάθος»(;) που θεωρείται αδύνατο να έγινε αυθόρμητα από τον διάσημο ζωγράφο και, ως εκ τούτου, όλοι ψάχνουν να αποκωδικοποιήσουν την σημασία του. Ένα δείγμα μιας τέτοιας αποκωδικοποίησης –που τόσο αγαπάμε να κάνουμε στους πίνακες και τις τοιχογραφίες– αποτελεί η ανάλυση της Πλατείας Φόρουμ του Βαν Γκογκ· άποψη που δεν υιοθετεί η γράφουσα αλλά ΟΚ, έχει βάση.
Εδώ κάπου πρέπει να σημειωθούν και οι περιπτώσεις εκείνων που εντόπισαν ΑΤΙΑ, δηλαδή UFO, δηλαδή ιπτάμενα πλοία πάνω σε αναγεννησιακούς πίνακες (υπάρχουν και τοιχογραφίες). Κάποιες πιο πρόσφατες περιπτώσεις, όπως αυτή των Crying boys του Bruno Amadio δεν αναφέρονται στο παρόν. Όμως αν θέλετε να «ψαχτείτε» πάνω σε τέτοια θέματα αναζητήστε αυτούς τους πίνακες και τις πυρκαγιές –δεκάδες!– που συνδέθηκαν μαζί τους.