Όλους μας «τραβούν» οι δύσκολες ερωτικές ιστορίες. Έτσι «τραβούν» κι εμένα. Άλλοι προτιμούμε να τις ζούμε και άλλοι να τις ακούμε, να είμαστε απλοί παρατηρητές. Κάπως έτσι, την Κυριακή 1/12 βρέθηκα στο Θέατρο Διάχρονο Μαίρη Βιδάλη και παρακολούθησα το Ερωτικό σκάκι του Αντώνη Σιμιτζή, με την Έλενα Καστανά και το Στέλιο Γεράνη, να παίζουν μία παρτίδα σε ερωτικό σκάκι.
Κύριε Σιμιτζή, θα μου πείτε λίγα λόγια για το Ερωτικό σκάκι. Πώς αποφασίσατε να το γράψετε;
Αντώνης Σιμιτζής: Στην δική μου ηλικία, αυτό το έργο είναι ένα ζητούμενο. Υπάρχουν δύο αντιθετικές δυνάμεις. Από τη μία, είσαι δεμένος με το σπίτι, το περιβάλλον, την οικογένεια και τους φίλους. Δηλαδή με τη μικρή σου κοινωνία. Όμως από την άλλη, θες να κάνεις κάτι άλλο. Είναι όπως η ατάκα που ακούγεται σε κάποιο σημείο της παράστασης από την Έλενα, «Όχι δύο, ένα και κάτι».
Είχα μία συζήτηση με μία φίλη, η οποία μου ανέφερε δώδεκα περιπτώσεις της ηλικίας των 60 ετών περίπου, οι οποίες παίρνουν ηρεμιστικά και αντικαταθλιπτικά χάπια. Αντίθετα, βρήκα και φίλους οι οποίοι έχουν μία τέτοια περιπτωσιακή σχέση, είναι ευχαριστημένοι και οι δύο και έχουν απαλλαχτεί από την «αρρώστια». Η οποία έρχεται θέλοντας και μη καθώς περνάει η ηλικία. Αυτό είναι ορμέμφυτο. Κανένας δεν ξέφυγε. Μίλησα με έναν σχετικό γιατρό, ψυχίατρο, ο οποίος μου είπε ότι δεν είναι επιστημονικό να συνιστούμε απιστία. Αυτό είναι προσωπική υπόθεση καθενός. Δουλειά του γιατρού, είναι να δώσει ένα χάπι και να πει στους ανθρώπους να κάνουν παράλληλα και κάτι άλλο που δεν έχουν ξανακάνει έως τώρα, πέρα από την δουλειά τους.
Συνέχεια γράφω κάτι επίκαιρο, πολιτικό, κοινωνικό.
Είπατε επίκαιρο και θέλω να σταθούμε λίγο σε αυτό. Θεωρείτε πως η απιστία είναι σημάδι του καιρού, της εποχής που ζούμε τώρα ή συνέβαινε και παλιότερα;
Α.Σ.: Συνέβαινε και παλιότερα, αλλά στις μεγάλες πόλεις. Εδώ, άμα στρίψεις στη γωνία δεν σε ξέρει κανένας και δεν ξέρεις κανέναν. Ενώ στις μικρές πόλεις παρακολουθείσαι συνεχώς. Όταν ζούσα στην Πάτρα ήμουν στο στρατό, όλοι ήξεραν τι κάνω. Στις μεγάλες πόλεις, μπορείς να κάνεις μία ενδιάμεση ζωή. Πας σινεμά, θέατρο, όπερα, σε μία ταβέρνα. Και μετά τι; Γυρίζεις ίδιος. Είναι ένα πρόσκαιρο ξέχασμα. Ο έρωτας είναι μεγάλη ιστορία.
Για εσάς, τι είναι έρωτας;
Α.Σ.: Ο έρωτας είναι από τις μεγαλύτερες δυνάμεις, εξαιτίας των οποίων εξακολουθούμε να υπάρχουμε. Ο έρωτας γεννάει παιδιά. Νομίζω ότι η απιστία είναι μία αναγκαία λύση. Δεν τη συνιστώ. Όπως είδαμε και στο έργο, ο ήρωας έχει χωρίσει με τη γυναίκα του. Δεν μπορώ να πω σε έναν παντρεμένο άνθρωπο να στραφεί στην απιστία. Ένας από τους βασικούς άξονες του έργου είναι και οι αποτυχημένοι γάμοι. Γίνεται ένας γάμος και διαλύεται χωρίς να ξέρεις ακριβώς το γιατί.
Στέλιος Γεράνης: Δεν πιστεύω στο γάμο. Πιστεύω ότι όλοι οι γάμοι είναι αποτυχημένοι. Είναι η πιο ηλίθια εφεύρεση του ανθρώπου. Οι άνθρωποι δεν αντέχουν τόσα χρόνια μαζί. Κι όσοι το πετυχαίνουν, το κάνουν μέσα από μεγάλες πιέσεις. Για μένα προσωπικά, είναι λάθος.
Α.Σ.: Ωστόσο, δεν ξεκινάμε βαρυνόμενοι. Όταν παντρεύεσαι έχεις και ερωτική επιθυμία. Σ' αυτό το διάστημα γεννιούνται και παιδιά. Η βάση του έρωτα είναι το αποτέλεσμα των παιδιών.
Μου έκανε εντύπωση στο Βάσο που μιλούσε για την πορεία των πραγμάτων παρομοιάζοντάς τη με ένα αεροπλάνο που θα πάρει κόσμο, θα αφήσει κόσμο και θα πάει στον προορισμό του.
Σ.Γ.: Σχεδιάζει την πορεία των πραγμάτων. Πως ακριβώς δηλαδή θέλει να είναι με αυτόν τον άνθρωπο. Εκτός έρωτα όμως. Με την έννοια ότι θα βρισκόμαστε συγκεκριμένες ώρες, χωρίς δώρα και χωρίς τηλεφωνήματα. Αλλά οι στιγμές που θα είμαστε μαζί, θα είναι ό,τι πιο ερωτικό υπάρχει.
Και πώς μπορείς να βάλεις κανόνες σε μία τέτοια σχέση; Αυτό είναι πολύ αντιφατικό.
Σ.Γ.: Ναι, είναι.
Α.Σ.: Μόνο έτσι μπορεί να σταθεί μία σχέση όταν είσαι «μπλεγμένος».
Έλενα είδαμε ότι στην αρχή τονίζεται πολύ η γυναικεία φύση. Του λέει συνέχεια «εγώ είμαι γυναίκα, δεν μπορώ να λειτουργήσω έτσι». Στο τέλος βέβαια έβγαλε και ο Βάσος έναν συναισθηματισμό. Ήθελε να προστατεύσει την πατρική του ταυτότητα και την κόρη του.
Έλενα Καστανά: Αυτή η γυναίκα, έχει κάνει ένα γάμο, όχι απαραίτητα από έρωτα. Ή έστω παντρεύτηκε ερωτευμένη αλλά κράτησε για λίγο. Μετά λοιπόν έλειπε αυτό από τη ζωή της. Έμαθε να ζει χωρίς έρωτα. Όμως με την πρώτη ευκαιρία, με το που βρέθηκε ρωγμή για να μπει έρωτας, ενέδωσε. Ωστόσο, ως γυναίκα μεγαλωμένη σε τέτοια κοινωνικά status, θεωρεί ότι πρέπει να φτάσει στο happy end. Ότι δηλαδή πρέπει να μείνουν μαζί με το Βάσο και να έχουν το love story.
Όμως δεν κατέληξαν μαζί.
Α.Σ.: Έβγαλαν το συμπέρασμα ότι εγώ ο άντρας δε θέλω να μπαίνω στο σπίτι ως εραστής, αλλά σοβαρός ως πατέρας. Ανέγγιχτος. Και είναι πιστευτό αυτό όταν το παιδί είναι μικρό.
Μια παρτίδα δυνατών ερωτικών συγκρούσεων, με κοινωνικό και ψυχολογικό υπόβαθρο. Ένα σκάκι επιλογών, ανάμεσα σε δυο ενήλικες, που έχουν γευτεί αποτυχία γάμων αλλά και το φορτίο της μονογονεϊκής οικογένειας. Πάθος και τετράγωνη λογική. Ποιος θα κάνει roi mat;
Πρωταγωνιστούν: Στέλιος Γεράνης, Έλενα Καστανά
Συγγραφέας: Αντώνης Σιμιτζής
Σκηνοθεσία και μουσική επιμέλεια: Φωτεινή Νταφοπούλου
Σκηνικά: Μαρία Παπατζέλου
Φωτισμοί - video: Γιώργος Δανεσής
Διάρκεια 70' χωρίς διάλειμμα.
Στο θέατρο Διάχρονο Μαίρης Βιδάλη, Πυθέου 50-52 Νέος Κόσμος, μετρό Άγιος Ιωάννης, 2107233229 κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 19.30