Έρωτας και Σοφία
Πόσο όμορφο κι επικερδές είναι να συνδυάζει κανείς το λογοτεχνικό ταξίδεμα μιας μυθοπλασίας με την ιστορία, τον πολιτισμό, τη γνώση αλλά και τη φιλοσοφία που τόσο με κερδίζει όσο μεγαλώνω!
Με αυτά τα εφόδια, βάζοντας τη συγγραφική της μαεστρία και την αγάπη της, η Όλγα Κανελλοπούλου-Ντινοδήμου, υπογράφει ένα μυθιστόρημα εμπνευσμένο από τα ταξίδια της: Σαννά (Χαναάν), Μαρίμπ, Αιθιοπία (Αβησσυνία), Αξώμη, κ.ο.κ. και τους ανθρώπους που συνάντησε εκεί, τις συζητήσεις που είχε, τα εκθέματα που είδε στα μουσεία, τις φωτογραφίες που συνέλεξε...
Με δυο λόγια, η υπόθεση αφορά στην συνάντηση του βασιλιά Σολομώντα και της βασίλισσας του Σαβά (ή Σεβά) και την μεταξύ τους σχέση. Κι ενώ το ιστορικό υπόβαθρο θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια ιστορία με συγκρούσεις, θα διαβάσετε μόνο για έρωτα και θα συναντήστε διδασκαλίες και φιλοσοφικά θέματα. Ένα βιβλίο που γράφτηκε με αγάπη και σοφία, κι αυτά ακριβώς τα στοιχεία το χαρακτηρίζουν στην ολότητά του. Έτσι, κυριαρχούν οι αφρικανικές παραδόσεις, ο ρομαντισμός και η ψυχική σύγκλιση των ανθρώπων ενώ στο γνωσιακό του χαρακτήρα θα συναντήσετε την Κιβωτό της Διαθήκης, το Άσμα Ασμάτων, τον δίκαιο Σολομώντα, τον Ναό στην Ιερουσαλήμ, κ.ά.
Σκέφτομαι πόσο αβίαστος τρόπος είναι να μαθαίνει κανείς ιστορία μέσω μιας μυθοπλαστικής εξιστόρησης, πόσο πιο διασκεδαστικό και ψυχαγωγικό είναι σε σχέση με τις εγκυκλοπαίδειες, κι αυτό το βιβλίο το καταφέρνει θαυμάσια. Με λιτότητα, χωρίς περίπλοκες σκέψεις, χωρίς γλωσσικές ιδιαιτερότητες, με έξυπνη πλοκή και λόγο ανεπιτήδευτο μα φιλοσοφημένο, ξεδιπλώνεται η ιστορία και οι χαρακτήρες.
Το μαγευτικό ταξίδι στο χρόνο που μας προσφέρει η συγγραφέας, εμπλουτίζεται από φωτογραφίες, τοπογράμματα ή μακέτες που μας βοηθούν στον κατατοπισμό και την κατανόηση του πλαισίου ενώ δίνουν και μια αίσθηση σα να μας παίρνει μαζί της να μας δείξει ό,τι είδε και γνώρισε, ανοίγοντας ένα παράθυρο στα μνημεία, την ιστορία και τη φιλοσοφία. Οι πληροφορίες που δεχόμαστε είναι εξαιρετικές -στα πρωτοπρόσωπα κεφάλαια μάλιστα η αίσθηση είναι σα να μας κάνει μάρτυρες των καταγραφών· μια αμεσότητα που προκαλεί οικειότητα με τα πρόσωπα.
Με αυτά τα εφόδια, βάζοντας τη συγγραφική της μαεστρία και την αγάπη της, η Όλγα Κανελλοπούλου-Ντινοδήμου, υπογράφει ένα μυθιστόρημα εμπνευσμένο από τα ταξίδια της: Σαννά (Χαναάν), Μαρίμπ, Αιθιοπία (Αβησσυνία), Αξώμη, κ.ο.κ. και τους ανθρώπους που συνάντησε εκεί, τις συζητήσεις που είχε, τα εκθέματα που είδε στα μουσεία, τις φωτογραφίες που συνέλεξε...
Με δυο λόγια, η υπόθεση αφορά στην συνάντηση του βασιλιά Σολομώντα και της βασίλισσας του Σαβά (ή Σεβά) και την μεταξύ τους σχέση. Κι ενώ το ιστορικό υπόβαθρο θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια ιστορία με συγκρούσεις, θα διαβάσετε μόνο για έρωτα και θα συναντήστε διδασκαλίες και φιλοσοφικά θέματα. Ένα βιβλίο που γράφτηκε με αγάπη και σοφία, κι αυτά ακριβώς τα στοιχεία το χαρακτηρίζουν στην ολότητά του. Έτσι, κυριαρχούν οι αφρικανικές παραδόσεις, ο ρομαντισμός και η ψυχική σύγκλιση των ανθρώπων ενώ στο γνωσιακό του χαρακτήρα θα συναντήσετε την Κιβωτό της Διαθήκης, το Άσμα Ασμάτων, τον δίκαιο Σολομώντα, τον Ναό στην Ιερουσαλήμ, κ.ά.
Σκέφτομαι πόσο αβίαστος τρόπος είναι να μαθαίνει κανείς ιστορία μέσω μιας μυθοπλαστικής εξιστόρησης, πόσο πιο διασκεδαστικό και ψυχαγωγικό είναι σε σχέση με τις εγκυκλοπαίδειες, κι αυτό το βιβλίο το καταφέρνει θαυμάσια. Με λιτότητα, χωρίς περίπλοκες σκέψεις, χωρίς γλωσσικές ιδιαιτερότητες, με έξυπνη πλοκή και λόγο ανεπιτήδευτο μα φιλοσοφημένο, ξεδιπλώνεται η ιστορία και οι χαρακτήρες.
Το μαγευτικό ταξίδι στο χρόνο που μας προσφέρει η συγγραφέας, εμπλουτίζεται από φωτογραφίες, τοπογράμματα ή μακέτες που μας βοηθούν στον κατατοπισμό και την κατανόηση του πλαισίου ενώ δίνουν και μια αίσθηση σα να μας παίρνει μαζί της να μας δείξει ό,τι είδε και γνώρισε, ανοίγοντας ένα παράθυρο στα μνημεία, την ιστορία και τη φιλοσοφία. Οι πληροφορίες που δεχόμαστε είναι εξαιρετικές -στα πρωτοπρόσωπα κεφάλαια μάλιστα η αίσθηση είναι σα να μας κάνει μάρτυρες των καταγραφών· μια αμεσότητα που προκαλεί οικειότητα με τα πρόσωπα.
Στο πεδίο των γνώσεων, θαύμασα την αρχαία θεοσοφία (Θεογονία, Κοσμογονία, Ψυχολογία, Φυσική, Ιατρική, Αλχημεία, Ψυχουργία, Θεουργία) και της αρχές του σύμπαντος (Η Αρχή της Νοητικότητας, της Αντιστοιχίας-Αναλογίας, της Δόνησης, της Πολικότητας, του Ρυθμού, της Αιτίας, του Γένους-Γέννησης). Την θεωρία περί έρωτος στη σελίδα 153 που μου θύμισε τον τρόπο που δέχονταν τον έρωτα οι αρχαίοι Έλληνες είτε ανάμεσα σε ανθρώπους διαφορετικού φύλου είτε του ιδίου. Θεωρίες κάπως δύσκολες στην κατανόηση έγιναν απτές, προσιτές, ενώ το σύνολο δε θυμίζει διόλου δοκίμιο, ανάλυση ή μελέτη· δηλαδή ένα είδος κειμένου που θα μπορούσε να κουράσει κάποιους αναγνώστες ή να αποθαρρύνει κάποιους άλλους. Αντιθέτως, το βιβλίο προσφέρει το κέρδος της γνώσης αυτής μέσα από ένα παραμύθι για μεγάλους -μόνο που αυτό το παραμύθι διαθέτει ιστορικό υπόβαθρο και πραγματικά πρόσωπα- και τελικά, μοιράζεται τη σοφία του με τον πιο όμορφο ψυχαγωγικό τρόπο (ψυχαγωγία=αγωγή της ψυχής). Δεν είναι καθόλου τυχαίος ο υπότιτλος, έρωτας και σοφία.
Θα θυμάμαι για καιρό -μπορεί και για πάντα- τη φράση: Ο άνθρωπος έχει τρεις συστάσεις: πνεύμα, ψυχή και σώμα δηλαδή ουσία, υπόσταση και ζωή καθώς και την σκέψη της για την ομορφιά: Η πραγματική ομορφιά ξεκινά απ΄εκεί που αρχίζει η διανοητική έκφραση· σκέψη που αναλύεται με ευστοχία όταν λέει ...πρέπει να υπάρχει το πνεύμα, είναι ανείπωτη η ακτινοβολία που σκορπά ένας άνθρωπος του πνεύματος. Αλλού πάλι, υπογράμμισα την πρόταση: Συχνά σκέφτομαι για ποιο λόγο κάθομαι και μιλώ, αφού κανένας δεν έχει τ' αυτιά μου. Αλλά, για να γίνει μεγάλο ένα δέντρο, πρέπει να βγάλει ρίζες βαθιές, γύρω από σκληρά βράχια. Θα μπορούσα να συνεχίσω έτσι για πολλές πολλές αράδες (υπάρχει πολύ υλικό), θα μεταφέρω μία ακόμα σκέψη που χωράει μεγάλες αναλύσεις και στοχασμούς αλλά με βρίσκει σύμφωνη: Η μοναξιά μόνο στη θεωρία είναι καταθλιπτική. Μη σας ξενίζει. Σκεφτείτε το λίγο, κι αν δεν το κατανοήσετε με την πρώτη ανάγνωση, διαβάστε το μυθιστόρημα και θα το ασπαστείτε.
Με λίγες λέξεις, το ιστορικο-φιλοσοφικό μυθιστόρημα διαθέτει πλούτο, προάγει τη γνώση, την ιστορία, τη φιλοσοφία, περνά μηνύματα, διδαχές, προσφέρει ταξίδι, μύθο, ρέουσα γραφή και εντέλει γίνεται εθιστικό και διαβάζεται απνευστί.
Το παραπάνω περιέχει αποσπάσματα (με πλάγια γραφή).
Ευχαριστώ την Όλγα Κανελλοπούλου-Ντινοδήμου για τη διάθεση του βιβλίου.
Περισσότερα:
Η Όλγα Κανελλοπούλου-Ντινοδήμου και οι Θεοί εσμέν
Πέλαγος εντυπώσεων
Θεοί Εσμέν
Απόηχοι χρωμάτων
Ταξιανθίες στοχασμών
Αντιφέγγισμα ιδεών