«Η Κούλα του Βαγγέλη» είναι ένας μονόλογος γεμάτος χιούμορ και ευτράπελα επεισόδια αλλά και ένα τραγικό μυστικό που κρύβεται πίσω από όλα αυτά. Η Κούλα, καλεσμένη μιας τηλεοπτικής εκπομπής, ρίχνει τα χαρτιά και κάνει το κοινό να περάσει πολύ καλά. Ταυτόχρονα όμως κάποια πράγματα της θυμίζουν «οικεία κακά» κι έτσι σταδιακά αποκαλύπτει τα δικά της λάθη και τη στραβή πορεία που έχει πάρει ως τώρα η ζωή της. Στο τέλος μια μεγάλη έκπληξη την περιμένει.
Πρόκειται για έναν πολύ δυνατό μονόλογο, πρόκληση για κάθε ηθοποιό που συνδιαλέγεται με το κοινό, μιας και κανείς δεν ξέρει πού θα τον οδηγήσει η κάθε περίπτωση θεατή ενώ ταυτόχρονα πρέπει να προσέχει ώστε να επαναφέρει τη ροή και να συνεχίσει το κείμενο. Η Αναστασία Γκολέμα είναι η καλύτερη επιλογή γι’ αυτόν τον ρόλο: στακάτη, εύστροφη, ετοιμόλογη, ευχάριστη, σπιρτόζα, ευρηματική όταν καλεί κόσμο επί σκηνής και ταυτόχρονα τραγική, απογοητευμένη, γεμάτη αγωνία για την κόρη της που την περιμένει να έρθει όταν μένει μόνη με τον εαυτό της.
Η Ελένη Κρίτα που εμφανίζεται σε τηλεοπτικό βίντεο είναι η οικοδέσποινα της εκπομπής που καλεί την Πολίτισσα κυρία Κούλα, με την ιδιαίτερη προφορά, για να ρίξει τα χαρτιά στο κοινό και να πει τα μελλούμενα. Έτσι ξεκινάει μια σειρά κωμικών και ξεκαρδιστικών στιγμιότυπων που ποτέ δεν ξεπερνούν τα όρια και δεν προσβάλλουν ούτε μειώνουν τον «τυχερό» θεατή. Η ηθοποιός ξέρει να χειρίζεται πολύ καλά τις καταστάσεις κι έχει απόλυτη επίγνωση του μέτρου και του βαθμού χιούμορ που μπορεί να σηκώσει ο κόσμος κι έτσι βγάζει άφθονο, πηγαίο γέλιο και χαρίζει αξέχαστες στιγμές σε όλους. Δεν παραλείπει να αναφέρεται, βάσει των όσων εκμαιεύει, και στον δικό της συγχωρεμένο σύζυγο, τον «κοκορογάμη» που δεν έκανε σεξ πάνω από 6 λεπτά, μάλιστα μια φορά που το ξεπέρασε χειροκροτούσε μόνος του!
Επίσης, τώρα που πέθανε, περιγράφει τι τάφο του έφτιαξε: «Από μάρμαρο μασίφ! Να θέλει να βγει και να μην μπορεί»! Στην παράσταση που είδα εγώ, έτυχε να μιλήσει με μια κυρία για τις αιμορροΐδες κι ακολούθησε ο εξής εκπληκτικός διάλογος:
-Οι αιμορροΐδες ξέρεις μπρε πώς περνούν; Με μαύρο! Τι γούρλωσες καλέ το μάτι; Δεν εννοώ με αράπη, με μαύρο τσάι εννοώ!
Σε αυτά τα κωμικά ενσταντανέ παρεμβάλλονται αποσπάσματα από τη ζωή της ίδιας της κυρίας Κούλας, που αποκαλύπτεται πως ήταν μια γυναίκα παγιδευμένη σε έναν γάμο μ’ έναν άντρα που βιαιοπραγούσε πάνω της και κυρίως στην Εμμανουέλα, τη μεγάλη τους κόρη. Η ερμηνεία της ηθοποιού απογειώνεται σε αυτές τις δύσκολες στιγμές που αναγκάζεται να θυμηθεί ως «Κούλα», ειδικά όταν τα πράγματα φτάνουν στο απροχώρητο κι ο άντρας της πετάει την κόρη τους στον δρόμο. Η κραυγή της «Γιατί να έχω τόσο μεγάλη ανάγκη τον Μπάμπη» είναι μια φωνή διαμαρτυρίας που εκπροσωπεί χιλιάδες γυναίκες σε όλο τον κόσμο, ανθρώπινα πλάσματα που δεν μπορούν να ξεφύγουν από την καταδυνάστευση ενός ανθρώπου που κάποτε είχαν αγαπήσει. Το γεγονός πως η Κούλα δεν υποστήριξε το παιδί της και το μόνο που έκανε ήταν να της δώσει κρυφά λεφτά πριν φύγει, ακόμη την κόβει στα δύο. Στη συνέχεια μαθαίνουμε πολλά πράγματα για το μέλλον αυτού του παιδιού και τα διαρκή σκαμπανεβάσματα στη σχέση τους ώσπου ήρθε η στιγμή να ανταμωθούν μετά από τόσα χρόνια. Θα έρθει τελικά η Εμμανουέλα; Θα τη συγχωρέσει για όλα αυτά που (δεν) της έκανε και θα εμφανιστεί επιτέλους μπροστά της; Μη βιάζεστε, το φινάλε είναι κάτι αναπάντεχο, ακόμη δακρύζω όταν το θυμάμαι!
Το ανατρεπτικό, αληθινό, δυνατό, ρεαλιστικό, συγκινητικό, τρυφερό κείμενο είναι της κυρίας Λένας Τερκεσίδου, μιας γυναίκας που δε σταματά να γράφει κι έχει σημειώσει αξιόλογη πορεία στον χώρο τόσο του παιδικού βιβλίου όσο και του μυθιστορήματος ενηλίκων. Με χαρά διαπίστωσα πως η πένα της παραμένει εξίσου δυνατή και στη θεατρική μορφή κειμένου μα πάνω απ’ όλα στέκεται με σεβασμό απέναντι στον θεατή που θα επιλέξει να περάσει το βράδυ του με την κυρία Κούλα. Η υπέροχη σκηνοθεσία είναι του κυρίου Θανάση Θεολόγη που έχει αγκαλιάσει κι εκείνος με αγάπη τον μονόλογο και έχει βοηθήσει ουσιαστικά στην καλύτερη ανάδειξή του.
Η παράσταση θα σταματήσει να παίζεται στο θέατρο Άβατον το Σάββατο 26 Ιανουαρίου 2019 και θα συνεχίσει την πορεία της σε πόλεις της Ελλάδας. Μόλις όμως με το καλό επιστρέψει Αθήνα, θα είμαι ανάμεσα στους πρώτους που θα την ξαναδούν με ανυπομονησία και χαρά.
Συντελούν:
Κούλα: Αναστασία Γκολέμα
Ευγενική συμμετοχή: Ελένη Κρίτα, Μαίρη Σαουσοπούλου, Δέσποινα Ρεντούμη
Κείμενο: Λένα Τερκεσίδου
Σκηνοθεσία: Θανάσης Θεολόγης
Σκηνικά - Κοστούμια: Άννα Χρυσοχέρα
Μουσική επιμέλεια: Νίκος Κωφός
Γραφιστικά: Μάριλυ Ιωακειμίδου
Φωτογράφιση: STUDIOMATH
Φωτισμοί: Βασίλης Αβραμάκος
Βίντεο/Μοντάζ: Κοσμάς Φιλιούσης
Στο Θέατρο Άβατον, Ευπατριδών 3, Κεραμεικός (Μετρό Κεραμεικός), 2103412689 κάθε Σάββατο στις 21.00