Σε αυτό το βιβλίο υπάρχουν τρεις βασικοί χαρακτήρες, ένας πατέρας, η κόρη του και ο μικρότερος γιος του. Χρονικά διανύουμε περίπου ένα ημερολογιακό έτος στο πλάι τους, διαβάζοντας παράλληλα τις προσωπικές αφηγήσεις του καθενός για τα γεγονότα που εξελίσσονται σε αυτό το έτος και όσα απασχολούν τον καθένα.
Ο Βασίλης, ο πατέρας, είναι ένας ώριμος άνδρας. Ένας φαρμακοποιός με ζωή απόλυτα οργανωμένη και ρουτίνα καθορισμένη. Η κόρη του, η Εύα, είναι μια νέα επιστήμονας, ερευνήτρια με λαμπρό μέλλον. Κι ο γιος του, ο Άρης, είναι ένας νέος με εκρηκτική εφηβεία, ένας μουσικός με ψυχή και μυαλό γεμάτα αμφισβήτηση και όνειρα.
Ένα τραγικό δυστύχημα, που θα στοιχίσει μια ανθρώπινη ζωή, θα φέρει και τους τρεις στη δίνη της επικαιρότητας, αντιμέτωπους με γνωστούς και άγνωστους. Μα, πάνω από όλα, αντιμέτωπους με τους ίδιους τους τους εαυτούς. Με το παρελθόν, τα βιώματα, τα τραύματα τους. Όσα τους καταδιώκουν, όσα θα ήθελαν και δεν μπορούν να ξεχάσουν.
Το βιβλίο της κυρίας Κονομαρά μου πήρε αρκετό χρόνο να το ολοκληρώσω. Ενώ το μέγεθος του δεν είναι μεγάλο, εντούτοις δεν είναι ένα βιβλίο που κυλάει ή διαβάζεται εύκολα. Είναι γεμάτο από έννοιες και αναλύσεις που σίγουρα αναπαριστούν και χαρακτηρίζουν απόλυτα το πανδαιμόνιο της σημερινής εποχής σε όλο της το μεγαλείο. Η συγγραφέας, μέσω των χαρακτήρων της, παρουσιάζει τις διαφορετικές οπτικές τριών γενεών σε συνάρτηση με την Ελλάδα της οικονομικής κρίσης, της κρίσης των ηθών και των αξιών, του προσφυγικού, του ρατσισμού και του εθισμού.
Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης ένιωθα να εγκλωβίζομαι στα κακώς κείμενα της κοινωνίας. Ένιωθα τρομαγμένη, αγχωμένη, θυμωμένη. Ένιωθα πραγματικά άσχημα για όσα διάβαζα. Η καρδιά μου σφιγγόταν μπροστά στην κατακραυγή, την άδικη στοχοποίηση, τον εκβιασμό, την απόγνωση. Άνθρωποι συναισθηματικά ακρωτηριασμένοι και ανάπηροι, σε μια προσπάθεια να βρουν νόημα και διέξοδο, ο καθένας με τον δικό του τρόπο.
Αν και σίγουρα ταίριαζε με το ύφος, την αναφερόμενη ηλικία και την αργκό της εποχής, η ωμή γλώσσα που χρησιμοποιούσε η συγγραφέας στα αφηγηματικά κομμάτια που αφορούσαν τον Άρη μου ξένιζε πολύ έντονα. Ανήκω σε εκείνη την μερίδα ανθρώπων που ορισμένες λέξεις δεν θέλουν να τις βλέπουν αποτυπωμένες στο χαρτί, όσο κι αν προσδίδουν αληθοφάνεια και παραστατικότητα στην αφήγηση.
Η πλοκή περιορισμένη, η ροή του κειμένου αργή και το τέλος του βιβλίου μου άφησε μάλλον ένα μεγάλο κενό. Μια υποψία ότι ίσως κάποια πράγματα βελτιωθούν στο μέλλον, καμία ουσιαστική λύτρωση. Μόνο ένα εξαιρετικά βαρύ συναίσθημα.
Ενδεχομένως αυτό να ήταν το μήνυμα του βιβλίου, αυτό να επεδίωκε και να ήθελε να καταδείξει η κυρία Κονομάρα, αλλά το βιβλίο αυτό υπήρξε για εμένα μια συναισθηματική ταλαιπωρία. Μόνο ένα βάρος στη καρδιά μου αφήνει και μια αίσθηση ματαιότητας.
Σίγουρα, και οφείλω να της το αναγνωρίσω, κατάφερε να αγγίξει τις πιο μακρινές γωνίες της ψυχής μου. Βίωσα στο εκατό τοις εκατό την ταλαιπωρία και το άγχος, την ματαιότητα, την απογοήτευση και την απόγνωση. Είναι ένα πολύ ιδιαίτερο βιβλίο.
Κοινωνικό σίγουρα, όχι όμως λογοτεχνικό κατά την δική μου άποψη. Αναφέρεται σε πολύ συγκεκριμένη μερίδα ανθρώπων, που είναι εξοικειωμένοι και αρέσκονται σε αυτού του είδους τα αναγνώσματα.
Κλείνοντας την παρουσίαση του βιβλίου της κυρίας Κοναμάρα, θα της ευχηθώ το πόνημα της αυτό να έχει την πορεία που έχει ονειρευτεί για εκείνο. Κι όσοι το επιλέξουν να τους προσφέρει όλα όσα ήθελε να μεταδώσει κατά τη διάρκεια της συγγραφής του.
Το μυθιστόρημα «Ο χάρτης του κόσμου στο μυαλό σου» της Λίλας Κονομάρα, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος.
Η Λίλα Κονομάρα γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε σύγχρονη λογοτεχνία στο Παρίσι και εργάστηκε ως καθηγήτρια στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών. Ως λογοτέχνης πρωτοεμφανίστηκε το 2002 με το βιβλίο Μακάο (Πόλις, 2002, Μεταίχμιο, 2005), για το οποίο τιμήθηκε με το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του περιοδικού ΔΙΑΒΑΖΩ. Το 2004 εξέδωσε το μυθιστόρημα Τέσσερις εποχές - Λεπτομέρεια (Μεταίχμιο), το 2005 το παιδικό μυθιστόρημα Στις 11 & 11' ακριβώς (Παπαδόπουλος). Η αναπαράσταση (Μεταίχμιο, 2009) συμπεριλήφθηκε στη βραχεία λίστα για το βραβείο μυθιστορήματος του περιοδικού ΔΙΑΒΑΖΩ, Το δείπνο (Κέδρος, 2012) και Οι ανησυχίες του γεωμέτρη (Κέδρος, 2014) συμπεριλήφθηκαν αντίστοιχα στις βραχείες λίστες Μυθιστορήματος και Διηγήματος των Λογοτεχνικών Βραβείων του ηλεκτρονικού περιοδικού Ο ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ. Το 2018 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κέδρος το μυθιστόρημά της «Ο χάρτης του κόσμου στο μυαλό σου». Παράλληλα, μεταφράζει γαλλική λογοτεχνία και αρθρογραφεί σε εφημερίδες και λογοτεχνικά περιοδικά.