Εθνικό Μουσείο Ρώμης
Παλάτσο Άλτεμης
Φίλες και φίλοι,
Ο θεός του πολέμου, ο Άρης, εμφανιζόμενος σε ανάπαυση και χωρίς γενειάδα, με την ασπίδα του να αναπαύεται δίπλα του, χωρίς την αστραφτερή του πανοπλία, κάθε άλλο παρά πολεμοχαρής δείχνει.
Τα πόδια του αναπαύονται το ένα στο έδαφος και το άλλο, λίγο ψηλότερα, σ’ έναν βράχο και τα χέρια του ενωμένα στο υπερυψωμένο του γόνατο κρατούν το ξίφος, κρυμμένο στη θήκη του. Μισόγυμνος, με ένα μόνο ιμάτιο τυλιγμένο γύρω από τη μέση του και τις άκρες του να πέφτουν η μία ανάμεσα στα πόδια και η άλλη πάνω από το αριστερό χέρι, παρουσιάζει μια ειρηνική στιγμή, μια πραγματική ανάπαυλα, επιτρέποντας ακόμη και την παρουσία του παιχνιδιάρη Έρωτα στα πόδια του.
Το συγκεκριμένο γλυπτό, έργο του 2ου μ.Χ. αιώνα, βρέθηκε το 1622 και θεωρήθηκε ότι βρισκόταν στο Πεδίον του Άρεως. Ο εξαιρετικός γλύπτης Μπερνόνι συμπλήρωσε το δεξιό άκρο του ποδιού, ενώ ορισμένοι μελετητές τον θεωρούν υπεύθυνο και για την παρουσία του μικρού Έρωτα.
Μια παρεμφερής καθιστή μορφή του Άρη στην ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα, δημιουργεί υπόνοιες ότι υπάρχει ένας -χαμένος σήμερα- κλασικός, καθήμενος Άρης.
Όπως και να έχει, αυτός ο τύπος του καθήμενου Άρη δεν αντιγράφηκε πολύ κατά τους αρχαίους χρόνους. Ωστόσο, μετά την ανακάλυψή του έγιναν αρκετά αντίγραφα από νεότερους γλύπτες, ενώ εκμαγεία του αποκτήθηκαν από πολλές σημαντικές συλλογές μουσείων, επηρεάζοντας μ’ αυτόν τον τρόπο ολόκληρες γενιές νεοκλασικών καλλιτεχνών.
Μια τέτοια ζωγραφική απεικόνιση βλέπουμε από τον Βελάσκεθ.
Μπορείτε να συγκρίνετε τα ρωμαλέα σώματα, φίλες και φίλοι. Εγώ προτιμώ το μαρμάρινο άγαλμα από το μυστακοφόρο μοντέλο του μεγάλου ζωγράφου, πάντως...