Δεν έχω διαβάσει κάτι άλλο από τον Άγγελο Μπάκα. Από αυτό το μυθιστόρημα, που αποτελεί τη μοναδική πηγή εντυπώσεων της πένας του, καταλαβαίνω τη μεγάλη σημασία που έχουν για εκείνον οι ατμοσφαιρικές αφηγήσεις, η μυσταγωγία, οι φιλοσοφισμοί και οι φιλοσοφικές προεκτάσεις, η παραμυθένια απόχρωση που εισέρχεται να τονίσει κάθε εικόνα, τα σοφά λόγια και τα αποστάγματα... εντέλει η αφηγηματικότητα του που κάνει το βιβλίο κάτι σαν παραμύθι για μεγάλους με το υβρίδιο του Έκο και του Κοέλο μαζί. Και χρησιμοποιώ σκοπίμως τη λέξη υβρίδιο καθώς δεν πρόκειται για αναπαραγωγή των συγγραφικών στυλ των ανωτέρω μα για ένα νέο «είδος» πεζογραφήματος μέσα στο οποίο μπορεί κανείς να αναζητήσει αντιστοιχισμούς με τα έργα ενός σημειολόγου ή ενός μύστη.
Παρατηρώ ότι δεν τον ενδιαφέρει το εύκολο μα ποντάρει στο απλό, εννοώντας ότι θα μπορούσε να γράψει απλώς την ιστορία του ως μια ιστορία εποχής που διαδραματίζεται σε μέρη μακρινά και εξωτικά, όμως προτιμά να την εμπλουτίσει σε σκέψεις και συλλογισμούς, να μιλήσει για αιώνιες ανθρώπινες αγωνίες και αισθήματα, να δει τα πράγματα από όλες τις όψεις, να μιλήσει για έρωτα, αγάπη, ζωή, θάνατο και αθανασία υπό το πρίσμα του νοήματος, να τοποθετηθεί σε σχέση με τη δύναμη, τον πλούτο, την αξία... να προσφέρει εναύσματα ως τροφή του νου για τις στιγμές μετά την ανάγνωση, διδάγματα, ιδέες... είναι τόσα πολλά και όλα προτάσσονται στον αναγνώστη με μια απλούστευση ιδιαίτερα εθιστική και όμορφη. Μπορείς να αφεθείς στις περιγραφές χωρίς να βαρύνεις το μυαλό σου όμως, αργότερα, όταν θα έχει ολοκληρωθεί το ταξίδι καταλαβαίνεις πόσα νοήματα πέρασαν και την εμβάθυνση στα κατάβαθα της ανθρώπινης ύπαρξης. Μια φιλοσοφική υπόσταση που εμποτίστηκε μέσα σου αυτόματα, αν όχι ανέμελα, κι αυτό είναι σπουδαίο κέρδος.
Μιλώντας για φιλοσοφία και για όσους αναζητούν τη μέγιστη σοφία, το άπαν, ο Άγγελος Μπάκας έβαλε τη δική του «ματιά» όταν, υπό το στόμα του ήρωά του, θα πει: Η μία απάντηση για όλα τα ερωτήματα δεν απαντάει σε κανένα προφανώς ορίζοντας έτσι τη διαπίστωση ότι δεν υπάρχουν συνταγές μα διαρκής αναζήτηση, εξερεύνηση, εκπαίδευση και στοχασμός.
Θα μιλήσει για πολλά ενώ αρκετά από αυτά που θα ειπωθούν από τα πρόσωπα του βιβλίου σίγουρα θα τα κρατήσετε σε μια άκρη του μυαλού ή σε ένα ημερολόγιο. Η ζωή δεν περιορίζεται από τις συνθήκες αλλά προσαρμόζεται σ' αυτές αναφέρει κάπου και ακολούθως κάπου αλλού ...αν υπήρχε αθανασία θα έχανε κάθε νόημα η έννοια ζωή. Αυτό το δίπολο, ζωή-θάνατος, που έχει απασχολήσει τόσο την ανθρωπότητα, που έχει δημιουργήσει ρεύματα, έχει γεννήσει φιλοσοφίες, θρησκείες, ιδεολογίες, κοσμοθεωρίες... αυτό το δίπολο που απασχολούσε πάντα τον άνθρωπο -και θα εξακολουθήσει- δε θα μπορούσε να απουσιάσει από μια τέτοια ιστορία. Μου άρεσε ιδιαιτέρως που ο συγγραφέας καταλήγει -εμμέσως πλην σαφώς- στην επιβεβαίωση του αιώνιου ανθρώπινου ζητήματος. Την αθανασία. Τον διακαή πόθο του ώστε να αποφύγει το μοιραίο και που, ανάμεσα στις εξελίξεις της αφήγησης, δίνεται η απάντηση ως μια εκδοχή του ζητήματος. Όταν θα στο φανερώσει θα σε εκπλήξει αλλά δε θα σου αφήσει περιθώριο να αντιμιλήσεις.
Στην υπόθεση: βρισκόμαστε στην Κίνα του 15ου αιώνα όπου θα συναντήσουμε έναν ζητιάνο, έναν καμηλιέρη, έναν καιροσκόπο, τον ερημίτη, έναν αδικοχαμένο έρωτα, έναν δίκαιο φόνο, έναν σιωπηλό άνθρωπο, ακόμα και μια μάγισσα! Στη δομή: τέσσερις ιστορίες από τον ίδιο αφηγητή αφορούν τέσσερα διαφορετικά, ετερόκλιτα και ξεχωριστά πρόσωπα αλλά μπορεί και όχι, γι' αυτό καλύτερα να σας τα πει ο ίδιος (συγγραφέας ή αφηγητής) στο βιβλίο του με τη σειρά.
Αυτό που θα σας πω εγώ είναι να αναζητήσετε αυτό το καλαίσθητο, ποιοτικό μυθιστόρημα που θα σας δώσει μια εσάνς του τι είναι πραγματική ελευθερία και να μη το αφήσετε αν δεν ολοκληρώσετε όλη τη διαδρομή (του). Όπως και στη ζωή.
Παρατηρώ ότι δεν τον ενδιαφέρει το εύκολο μα ποντάρει στο απλό, εννοώντας ότι θα μπορούσε να γράψει απλώς την ιστορία του ως μια ιστορία εποχής που διαδραματίζεται σε μέρη μακρινά και εξωτικά, όμως προτιμά να την εμπλουτίσει σε σκέψεις και συλλογισμούς, να μιλήσει για αιώνιες ανθρώπινες αγωνίες και αισθήματα, να δει τα πράγματα από όλες τις όψεις, να μιλήσει για έρωτα, αγάπη, ζωή, θάνατο και αθανασία υπό το πρίσμα του νοήματος, να τοποθετηθεί σε σχέση με τη δύναμη, τον πλούτο, την αξία... να προσφέρει εναύσματα ως τροφή του νου για τις στιγμές μετά την ανάγνωση, διδάγματα, ιδέες... είναι τόσα πολλά και όλα προτάσσονται στον αναγνώστη με μια απλούστευση ιδιαίτερα εθιστική και όμορφη. Μπορείς να αφεθείς στις περιγραφές χωρίς να βαρύνεις το μυαλό σου όμως, αργότερα, όταν θα έχει ολοκληρωθεί το ταξίδι καταλαβαίνεις πόσα νοήματα πέρασαν και την εμβάθυνση στα κατάβαθα της ανθρώπινης ύπαρξης. Μια φιλοσοφική υπόσταση που εμποτίστηκε μέσα σου αυτόματα, αν όχι ανέμελα, κι αυτό είναι σπουδαίο κέρδος.
Μιλώντας για φιλοσοφία και για όσους αναζητούν τη μέγιστη σοφία, το άπαν, ο Άγγελος Μπάκας έβαλε τη δική του «ματιά» όταν, υπό το στόμα του ήρωά του, θα πει: Η μία απάντηση για όλα τα ερωτήματα δεν απαντάει σε κανένα προφανώς ορίζοντας έτσι τη διαπίστωση ότι δεν υπάρχουν συνταγές μα διαρκής αναζήτηση, εξερεύνηση, εκπαίδευση και στοχασμός.
Θα μιλήσει για πολλά ενώ αρκετά από αυτά που θα ειπωθούν από τα πρόσωπα του βιβλίου σίγουρα θα τα κρατήσετε σε μια άκρη του μυαλού ή σε ένα ημερολόγιο. Η ζωή δεν περιορίζεται από τις συνθήκες αλλά προσαρμόζεται σ' αυτές αναφέρει κάπου και ακολούθως κάπου αλλού ...αν υπήρχε αθανασία θα έχανε κάθε νόημα η έννοια ζωή. Αυτό το δίπολο, ζωή-θάνατος, που έχει απασχολήσει τόσο την ανθρωπότητα, που έχει δημιουργήσει ρεύματα, έχει γεννήσει φιλοσοφίες, θρησκείες, ιδεολογίες, κοσμοθεωρίες... αυτό το δίπολο που απασχολούσε πάντα τον άνθρωπο -και θα εξακολουθήσει- δε θα μπορούσε να απουσιάσει από μια τέτοια ιστορία. Μου άρεσε ιδιαιτέρως που ο συγγραφέας καταλήγει -εμμέσως πλην σαφώς- στην επιβεβαίωση του αιώνιου ανθρώπινου ζητήματος. Την αθανασία. Τον διακαή πόθο του ώστε να αποφύγει το μοιραίο και που, ανάμεσα στις εξελίξεις της αφήγησης, δίνεται η απάντηση ως μια εκδοχή του ζητήματος. Όταν θα στο φανερώσει θα σε εκπλήξει αλλά δε θα σου αφήσει περιθώριο να αντιμιλήσεις.
Στην υπόθεση: βρισκόμαστε στην Κίνα του 15ου αιώνα όπου θα συναντήσουμε έναν ζητιάνο, έναν καμηλιέρη, έναν καιροσκόπο, τον ερημίτη, έναν αδικοχαμένο έρωτα, έναν δίκαιο φόνο, έναν σιωπηλό άνθρωπο, ακόμα και μια μάγισσα! Στη δομή: τέσσερις ιστορίες από τον ίδιο αφηγητή αφορούν τέσσερα διαφορετικά, ετερόκλιτα και ξεχωριστά πρόσωπα αλλά μπορεί και όχι, γι' αυτό καλύτερα να σας τα πει ο ίδιος (συγγραφέας ή αφηγητής) στο βιβλίο του με τη σειρά.
Αυτό που θα σας πω εγώ είναι να αναζητήσετε αυτό το καλαίσθητο, ποιοτικό μυθιστόρημα που θα σας δώσει μια εσάνς του τι είναι πραγματική ελευθερία και να μη το αφήσετε αν δεν ολοκληρώσετε όλη τη διαδρομή (του). Όπως και στη ζωή.
Το βιβλίο του Άγγελου Μπάκα, Ο σιωπηλός Μπου, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ελκυστής.
Ευχαριστώ τις εκδόσεις Ελκυστής για τη διάθεση του βιβλίου.
Οι πλαγιογραμμένες φράσεις είναι αποσπάσματα.
Περισσότερα:
Ο Άγγελος Μπάκας και Ο σιωπηλός Μπου
Ευχαριστώ τις εκδόσεις Ελκυστής για τη διάθεση του βιβλίου.
Οι πλαγιογραμμένες φράσεις είναι αποσπάσματα.
Περισσότερα:
Ο Άγγελος Μπάκας και Ο σιωπηλός Μπου