Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθoπλασία: Η φυγή των τεσσάρων * Από τις στάχτες της Καντάνου * Σαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ * 4ος όροφος * Τα σπασμένα κομμάτια μιας αγάπης ** Αληθινή ιστορία: Το ανυπεράσπιστο αγόρι ** Διηγήματα: Αγόρια και κορίτσια * Pelota * Backpack: Ιστορίες χίμαιρες ** Διάφορα άλλα: Έξι τίτλοι από τις εκδόσεις Ελκυστής * Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι ** Για παιδιά: Η περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη * Ρόνι ο Σαλιγκαρόνης

Ο αποξυομένος

(Μουσείο Ιστορίας Τέχνης Βιέννης)
Φίλες και φίλοι,

Το χάλκινο άγαλμα του Αποξυόμενου (ύψος 1.92μ.) βρέθηκε το 1896 στην αρχαία Έφεσο, μια περιοχή όπου το Αυστριακό Ινστιτούτο είχε αρχίσει ανασκαφές από την προηγούμενη χρονιά.

Το άγαλμα συναρμολογήθηκε από 234 θραύσματα. Η πρώτη συντήρηση το 1900 αποκατέστησε τον αθλητή με τρόπο ώστε να καθαρίζει το αριστερό του χέρι και τον καρπό, επειδή μεγάλο τμήμα του δεξιού χεριού δεν σώθηκε. Οι συντηρητές του καιρού μιμήθηκαν απλώς τη στάση του από μορφές σφραγιδόλιθων. Στη συνέχεια, και μετά από λεπτομερειακή μελέτη των καταλοίπων, το 1953 έγινε νέα συντήρηση και αποκαταστάθηκε η μορφή στη σωστή της στάση, όπως αποδεικνύουν και οι ανατομικές λεπτομέρειές της.

Ο συγκεκριμένος τύπος αγάλματος ήταν πολύ δημοφιλής, αντιγραμμένος πάμπολλες φορές, σε διάφορα μεγέθη και υλικά: αγάλματα, ανάγλυφα,σφραγιδόλιθοι.
Το συγκεκριμένο χάλκινο άγαλμα από την Έφεσο εικάζεται ότι είναι πρωτότυπο -;h αντίγραφο απευθείας από το πρωτότυπο- με χρόνο κατασκευής στα 340-330 π.Χ.
Η απόδοση σε συγκεκριμένο γλύπτη δεν είναι βέβαιη. Κατά καιρούς έχει αποδοθεί στον Δαίδαλο από τη Σικυώνα ή στον Λύσιππο. Η λυσιππική επίδραση, πάντως, στην δομή και τη στάση της μορφής είναι ιδιαίτερα έντονη.

Στην αρχαιότητα οι αθλητές αγωνίζονταν γυμνοί και πριν τον αγώνα συνήθιζαν να αλείφουν το σώμα τους με λάδι, για να το προστατεύουν κυρίως, αποφεύγοντας έτσι τις επικίνδυνες λαβές του αντιπάλου. Μετά τον αγώνα, για να καθαρίσουν το σώμα τους και από το λάδι, τον ιδρώτα τους και από το κολλημένο χώμα, χρησιμοποιούσαν τις στλεγγίδες -χάλκινα ή σιδερένια εργαλεία, με τα οποία απέξυαν την επιφάνεια του δέρματος.
Βλέπουμε, επομένως, τον Εφέσιο αθλητή που αναπαριστάται στο άγαλμα να έχει μόλις ολοκληρώσει τον καθαρισμό και να καθαρίζει την στλεγγίδα, που δυστυχώς δε σώθηκε, με το βλέμμα του εστιασμένο σ’ αυτό που κάνει. Τα μαλλιά του είναι ακόμη βρεγμένα και παρά την χαλαρή στάση του σώματός του -το αριστερό πόδι πατάει στα ακροδάχτυλα- η έντονη μυολογία δείχνει ότι ίσως να ήταν και παλαιστής.

Διάλεξα μια φωτογραφία από τρεις πλευρές, για να σας δώσω τη δυνατότητα να το περιεργαστείτε καλύτερα και να θαυμάσετε την τέχνη στις λεπτομέρειες.
Κλικ εδώ για περισσότερα της Δήμητρας Παπαναστασοπούλου

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Pelota, Σταμάτη Γιακουμή4ος όροφος, Μάριου ΛιβάνιουΗ φυγή των τεσσάρων, Χάρη ΜπαλόγλουΑγόρια και κορίτσια, Δημήτρη ΣιάτηΣαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ, Αντώνη ΠαπαδόπουλουBackpack: Ιστορίες χίμαιρεςΑπό τις στάχτες της Καντάνου, Χριστίνας Σουλελέ
Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη ΣμίχεληΈξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΤα σπασμένα κομμάτια μιας αγάπης, Πόπης ΚλειδαράΤο ανυπεράσπιστο αγόρι, Αλέξανδρου ΠιστοφίδηΡόνι ο Σαλιγκαρόνης, Χριστίνας ΔιονυσοπούλουΗ περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη, Ευαγγελίας Τσαπατώρα