Όταν γεννιέται ο έρωτας είναι μέσα σε μια φωτογραφία.
Πέρα από τον έρωτα είμαστε μέσα σε μια ταινία.
Ανεκπλήρωτος έρωτας μέσα σε ένα βιβλίο.
Ζούμε τον έρωτα με έναν πίνακα ζωγραφικής και τον θάνατο του με ένα τραγούδι .
Λήθη του έρωτα μέσα σε μια ιστοσελίδα.[1]
Στην περίληψη γράφει μεταξύ άλλων:
Αν ψάχνεις για ένα βιβλίο που μετά από μια δύσκολη μέρα στη δουλειά θα σε ξεκουράσει και θα σε χαλαρώσει, τότε το Παζλ δεν είναι αυτό που γυρεύεις.
Αν ψάχνεις για μια ιστορία με έστω μια κλασική δομή που έχει αρχή-μέση-τέλος και έναν πρωταγωνιστή-ήρωα, τότε το Παζλ δεν είναι αυτό που γυρεύεις.
Αν όμως θες να διαβάσεις ένα μυθιστόρημα που δεν υπακούει τους κλασσικούς κανόνες της αφήγησης, ένα μυθιστόρημα που ίσως κρύβεται μέσα σε 7 φαινομενικά αυτόνομα διηγήματα και που ένας ακόμα πιο προσεκτικός αναγνώστης ίσως το εντοπίσει και μέσα σε 3 διαφορετικά βιβλία τότε το Παζλ γράφτηκε για σένα!
Το Παζλ μπορεί να χαρακτηριστεί σαν ένα μυθιστόρημα διασκορπισμένο μέσα σε πολλά διηγήματα, στα οποία ψηλαφίζει διαφορετικά στάδια του έρωτα.
Τα διηγήματα του βιβλίου διαδραματίζονται «μέσα» σε κάποιο έργο τέχνης και με αυτόν τον τρόπο δημιουργήθηκαν τα κεφάλαια:
- Κεφάλαιο 1ο: Σχεδόν έρωτας. Το διήγημά μου είναι μέσα σε έναν αστικό μύθο.
- Κεφάλαιο 2ο: Η γέννηση του έρωτα. Το διήγημά μου είναι μέσα σε μια φωτογραφία.
- Κεφάλαιο 3ο: Ο έρωτας. Το διήγημά μου είναι μέσα σε έναν πίνακα.
- Κεφάλαιο 4ο: Ο θάνατος του έρωτα. Το διήγημά μου είναι μέσα σε ένα τραγούδι.
- Κεφάλαιο 5ο: Η λήθη του έρωτα. Το διήγημά μου είναι μέσα σε μια ιστοσελίδα.
- Κεφάλαιο 6ο: Ο ανεκπλήρωτος έρωτας. Το διήγημά μου είναι μέσα σε ένα βιβλίο.
- Κεφάλαιο 7ο: Πέρα από τον έρωτα. Το διήγημά μου είναι μέσα σε μια ταινία.
Το κάθε κεφάλαιο συμπληρώνουν και μερικές παρεμβολές σχετικές με την θεματολογία στην οποία διαδραματίζεται το διήγημα. (π..χ. παρεμβολές σχετικές με αστικούς μύθους, στη συνέχεια παρεμβολές σχετικές με τη φωτογραφία, τη ζωγραφική κ.λ.π.)
Τελικά το μυθιστόρημα που γεννήθηκε μπορεί να χαρακτηριστεί σαν δεκάδες αυτόνομα κομμάτια ενός παζλ. Μπορείς να διαβάσεις κάθε ένα από αυτά «αυτόνομα» ακόμα και με τυχαία σειρά, όμως αν το διαβάσεις όλο θα δεις και μια συνολική εικόνα που αλλιώς θα σου έχει διαφύγει!
Το Παζλ και η Ζωγραφική
Το τρίτο κεφάλαιο του βιβλίου είναι όλο αφιερωμένο στη ζωγραφική και εκεί υπάρχουν ιστορίες για τον Ντα Βίντσι, τον Πικάσο, τον Κλιμτ, τον Γκωγκέν, τον Βαν Γκογκ και τον Λωτρέκ. Ο Λωτρέκ μάλιστα είναι ίσως ο σημαντικότερος ήρωας του μυθιστορήματος αφού διαδραματίζει ρόλο και σε άλλα κεφάλαια του βιβλίου. Επίσης ζωγράφος είναι και ο Φινν ο ήρωας της ταινίας Μεγάλες προσδοκίες μέσα στην οποία έχει γραφτεί το έβδομο διήγημα.
Ακόμα μέσα στο Παζλ τα διάφορα στάδια του έρωτα, έχουν αποτυπωθεί σε 12 πίνακες από Έλληνες ζωγράφους δίνοντας την δική τους εκδοχή και μια διαφορετική αισθητική στο μυθιστόρημα εντελώς απαραίτητη στη νέα αυτή δομή αφήγησης.
Το Παζλ μιας «Ψηφιακής επιπολαιότητας» και ενός «Ρεφρέν»
Με το Παζλ επίσης κλείνει και μια άτυπη τριλογία που ξεκίνησε με την Ψηφιακή επιπολαιότητα του έρωτα και συνεχίστηκε με το Και στο ρεφρέν θα μπω ξανά.
Η σύνδεση των τριών βιβλίων γίνεται μέσα από την θεματολογία, μιας και στην «Ψηφιακή επιπολαιότητα» παρακολουθούμε την διαδρομή από τον «αιώνιο» έρωτα που μας έρχεται από την εποχή του Δον Κιχώτη και του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας να μετατρέπεται στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σε «στιγμιαίο» έρωτα που δεν κρατά παρά λίγα κλικ.
Στο «Ρεφρέν» γίνεται μια προσπάθεια διαχείρισης του «τέλους» του έρωτα και παρακολουθούμε τον «θάνατο του έρωτα» και την μετουσίωση του σε «άδολη» αγάπη.
Στο «Παζλ» τέλος παρακολουθούμε τα διάφορα στάδια που περνάμε στον έρωτα.
Η γέννηση του έρωτα, ο έρωτας, ο θάνατος του έρωτα, η λήθη του έρωτα, ο ανεκπλήρωτος έρωτας, ο σχεδόν έρωτας και το διήγημα του επιλόγου πέρα από τον έρωτα συμπληρώνουν τη θεματολογία του βιβλίου.
Το Παζλ επίλογος
Στο μυθιστόρημα αυτό επιχειρείται μια νέα φόρμα γραφής και μια νέα προσέγγιση στο μυθιστόρημα!
Είναι ένα μυθιστόρημα πολυεπίπεδο. Το επίπεδο ευκολίας του «παζλ» με το οποίο θα βρεθεί αντιμέτωπος ο αναγνώστης, εξαρτάται μόνο από την διάθεση που θα δείξει για να το ψάξει!
«...Έχεις την διάθεση να ενώσεις όλα τα κομμάτια;...»
Περισσότερα από/για τον Γιώργο Περισανίδη:
Βρείτε την αρθρογραφία του Γιώργου Περισανίδη, για τη στήλη του art for dummies, στο koukidaki ακολουθώντας το σύνδεσμο.
Περισσότερα από/για τον Γιώργο Περισανίδη:
Βρείτε την αρθρογραφία του Γιώργου Περισανίδη, για τη στήλη του art for dummies, στο koukidaki ακολουθώντας το σύνδεσμο.
[1] Ο Γιώργος Περισανίδης συμπληρώνει την ακροστιχίδα του τίτλου του βιβλίου του. Η ακροστιχίδα είναι ένα παλαιό ποιητικό παιχνίδι στο οποίο τα αρχικά γράμματα των στίχων αν διαβαστούν από πάνω προς τα κάτω δίνουν μια λέξη ή φράση. Στην δική μου εκδοχή τα αρχικά γράμματα δίνουν τον τίτλο του έργου εκείνου που γράφει το παζλ και, εφόσον είναι ελεύθερος να συμπληρώσει τα αρχιγράμματα με όποιον τρόπο θέλει (μονολεκτικά, ποιητικά, περιγραφικά, κ.ο.κ. ακόμα και μονοσύλλαβα) ονόμασα την στήλη Ακρότιτλο. Περισσότερα σαν κι αυτό εδώ.