Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Ο καπετάνιος τση Ζάκυθος * Το κορίτσι της Σελήνης * Οι τρεις πίνακες * Η φυγή των τεσσάρων * Από τις στάχτες της Καντάνου * Σαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ * 4ος όροφος ** Αληθινή ιστορία: Το ανυπεράσπιστο αγόρι ** Διηγήματα: Αγόρια και κορίτσια * Pelota * Backpack: Ιστορίες χίμαιρες ** Διάφορα άλλα: Έξι τίτλοι από τις εκδόσεις Ελκυστής * Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Για παιδιά: Η περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη * Ρόνι ο Σαλιγκαρόνης

Γυναίκες του Παπαδιαμάντη

Πριν επτά χρόνια είχα δει την «Φόνισσα» του Παπαδιαμάντη σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού στο θέατρο Κεφαλληνίας με πρωταγωνίστρια την Μπέττυ Αρβανίτη. Σκληρό έργο, καταγγελία και ψυχογράφημα ταυτόχρονα.

Όταν ξεκίνησα να δω την παράσταση «Γυναίκες του Παπαδιαμάντη» πληροφορήθηκα από τα διάφορα ενημερωτικά δημοσιεύματα ότι είναι μια παράσταση με ηρωίδες από τα διάφορα διηγήματα και μυθιστορήματα του λογοτέχνη, που επικεντρώνεται στους γυναικείους ρόλους. Όντως αυτό ήταν με την μόνη διαφορά ότι ο σκηνοθέτης και θεατράνθρωπος Πέτρος Ζούλιας, επικεντρώνεται στην Φόνισσα, εκμεταλλευόμενος ίσως την θεατρική δεινότητα αλλά και την αναγνωρισιμότητα της πρωταγωνίστριάς του, Νένας Μεντή. Οπότε ο τίτλος είναι λίγο παραπλανητικός, ετοιμαστείτε να δείτε την Φραγκογιαννού να κυριαρχεί στην σκηνή, όλοι οι άλλοι γυναικείοι χαρακτήρες είναι βοηθητικοί θα μπορούσα να πω.

Ο Πέτρος Ζούλιας επιλέγει γυναικείες περσόνες μέσα από τα έργα του Παπαδιαμάντη και τις συνδέει με τον βασικό πόλο της φόνισσας. Πρωτότυπη η ιδέα, απλά το όλο εγχείρημα δεν βασίζεται σε κάποιο συγκεκριμένο έργο του λογοτέχνη. Παίρνοντας ως κύριο άξονα την Φόνισσα, συνδυάζει μαζί τις άλλες γυναίκες εκείνης της εποχής.
Βρισκόμαστε στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα, σε μια επαρχία, σε μια φτωχή, κλειστή κοινωνία. Ίσως αυτό τελικά να είναι το συνδετικό όλων των ιστοριών. Η θέση της γυναίκας υπό αυτές τις συνθήκες, σε αυτό το περιβάλλον είναι μειονεκτική. Οι άντρες είναι οι αφέντες, που δουλεύουν και που ορίζουν το μέλλον της οικογένειας. Η Ελλάδα πεινάει και τα κορίτσια είναι βάρος γιατί πρέπει να παντρευτούν και να δοθεί η κατάλληλη προίκα. Αλλιώς δεν τις παίρνει ο γαμπρός. Κάθε θηλυκό παιδί που γεννιέται είναι βάρος για την οικογένειά του. Οι πεθερές «βασανίζουν» τις νύφες με τις υπερβολικές απαιτήσεις τους. Σε αυτήν την πατριαρχική οικογένεια ο άντρας έχει ελάχιστα δικαιώματα και ελάχιστες διασκεδάσεις: του επιτρέπεται να πάει στο καφενείο να παίξει τάβλι και να πιει ένα ποτήρι κρασί. Η γυναίκα πρέπει να είναι ένα εκμεταλλεύσιμο ζώο: να ξυπνήσει από τα χαράματα, να αρμέξει την κατσίκα, να ταΐσει τις κότες, να ντύσει τα παιδιά, να ετοιμάσει φαγητό για όλους, να φροντίσει το σπίτι, να οργώσει τα χωράφια, να γηροκομήσει τα πεθερικά της, να κατηγορηθεί για ενδεχόμενες κακοτυχίες οποιουδήποτε είδους.

Διάφοροι χαρακτήρες κάνουν γρήγορο πέρασμα επί της σκηνής. Γιατί για περάσματα μόνο μπορούμε να τα χαρακτηρίσουμε. Η κοπελίτσα που η πεθερά της πήγε να την δηλητηριάσει επειδή δεν έμενε έγκυος, η αρραβωνιάρα που την άφησε έγκυο ο μέλλοντας σύζυγος και κανείς δεν την πίστευε, η σύζυγος του ναυτικού που το έριξε στο ποτό λόγω της μοναξιάς της και της κακής της τύχης, η μάνα που έδωσε το χειρότερο κτήμα ως προίκα στην κόρη για να κρατήσει το καλύτερο για το αρσενικό, η φτωχή, ηλικιωμένη γυναίκα που ελπίζει να δει τα ξενιτεμένα παιδιά της.
Και φυσικά πάνω από όλα ο εμβληματικός χαρακτήρας του Παπαδιαμάντη: Φραγκογιαννού, η φόνισσα. Η γυναίκα που σκότωνε τα θηλυκά βρέφη και παιδάκια του χωριού για να μην γίνουν ποτέ γυναίκες, για να τα απαλλάξει από την κακή τους μοίρα που γεννήθηκαν θηλυκά! Παρένθεση σε όλα αυτά: δεν υπάρχει μεγαλύτερος φεμινιστής με την καλή έννοια από τον Παπαδιαμάντη!

Ο σκηνοθέτης Πέτρος Ζούλιας επικεντρώνεται στην πρωταγωνίστριά του, Νένα Μεντή, η οποία ερμηνεύει την Φραγκογιαννού: τη γυναίκα που σκότωνε θηλυκά βρέφη για να μην μεγαλώσουν, για να μην ζήσουν αυτό που έζησε η ίδια. Εκεί στοιχηματίζει, στην Νένα Μεντή. Ο κόσμος έρχεται για να δει την μεγάλη πρωταγωνίστρια. Έτσι και ο Πέτρος Ζούλιας, στηρίζεται σε αυτό το ατού για να ανεβάσει την παράστασή του.

Υπέροχη πρωταγωνίστρια η Νένα Μεντή, δεσπόζει στην σκηνή σε ένα ρόλο φιλέτο! Κοντά της η Έρση Μαλικένζου, η Ευγενία Δημητροπούλου, η Χριστιάννα Μαντζουράνη, η Μαριάννα Τουντασάκη και η Ευφροσύνη Σακελλαρίου, που μοιράζονται επάξια όλους τους άλλους ρόλους.

Τα σκηνικά πάλι είναι μινιμαλιστικά (τρίτη φορά στο θέατρο Χώρα τα σκηνικά ήταν σχεδόν ανύπαρκτα). Ένα τραπέζι, δυο καρέκλες και …η Νένα Μεντή! Όλα στηρίζονται στην επώνυμη πρωταγωνίστρια.
Δεν μιλώ για τα κουστούμια, εδώ τους βόλεψε πολύ η εποχή και η επαρχία της Ελλάδας: όλες τους είναι ντυμένες με μαύρα φορέματα.
Κλικ για περισσότερα της Εύης Ρούτουλα
Συντελούν:
Κείμενο- σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας
Σκηνικά – Κοστούμια: Αναστασία Αρσένη
Φώτα: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Μουσική επιμέλεια: Παναγιώτης Αυγερινός
Φωτογραφίες: Μαριλένα Αναστασιάδου
Πρωταγωνιστούν: Νένα Μεντή, ΄Ερση Μαλικένζου, Ευγενία Δημητροπούλου, Χριστιάννα Ματζουράνη, Μαριάννα Τουντασάκη, Έφη Σακελλαρίου

Στο Θέατρο ΧΩΡΑ, Αμοργού 20, Κυψέλη, 2108673945

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Pelota, Σταμάτη Γιακουμή4ος όροφος, Μάριου ΛιβάνιουΗ φυγή των τεσσάρων, Χάρη ΜπαλόγλουΑγόρια και κορίτσια, Δημήτρη ΣιάτηΣαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ, Αντώνη ΠαπαδόπουλουBackpack: Ιστορίες χίμαιρεςΑπό τις στάχτες της Καντάνου, Χριστίνας Σουλελέ
Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΟι τρεις πίνακες, Βαΐας ΠαπουτσήΈξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΤο κορίτσι της Σελήνης, Μαργαρίτας ΔρόσουΤο ανυπεράσπιστο αγόρι, Αλέξανδρου ΠιστοφίδηΡόνι ο Σαλιγκαρόνης, Χριστίνας ΔιονυσοπούλουΗ περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη, Ευαγγελίας Τσαπατώρα