Είναι κάποια βιβλία που σου αφήνουν την αόριστη επίγευση μιας συνέχειας, μιας συνέχειας με πολλές προεκτάσεις. Η διάρκεια και η ρευστότητά της ξεπερνούν το πλαίσιο του βιβλίου, αφορούν ουσιαστικά μια συμπυκνωμένη γνώση που δεν αποτυπώνεται ρητά αλλά αιωρείται σαν μικρό σύννεφο που μπορεί να μεγαλώσει ανάλογα με την οπτική και το βάθος που θέλει να δώσει ο αναγνώστης. Ένα τέτοιο βιβλίο είναι το «Ένας χωρισμός» της Katie Kitamura.
Το θέμα φαίνεται απλό. Ένας χωρισμός. Ένας χωρισμός που σε πρώτο επίπεδο διατηρείται στα στενά πλαίσια του ζευγαριού, χωρίς να τον γνωρίζει κανείς τρίτος. Ωστόσο η απλότητα και η προσέγγισή της είναι το δύσκολο επίτευγμα της γραφής της Kitamura. Η τοποθέτηση των γεγονότων, ο τρόπος διήγησης, η κλιμάκωση και η συναισθηματική ένταση που προκαλείται στον αναγνώστη, οι υποθέσεις για το τι έχει συμβεί και το πέπλο μυστηρίου σε όσα τελικά έχουν συμβεί παραμένοντας μέχρι το τέλος του βιβλίου υποθέσεις πλέκουν ένα ψυχογράφημα αξιώσεων, που αψηφά τη βαρύτητα των γεγονότων και εστιάζει στην εσωτερική οπτική της ηρωίδας η οποία είναι έξυπνα οριοθετημένη από τη φαντασία της, μια φαντασία που τρέφεται από τη λογική, το συναίσθημα και τις αναμνήσεις.
Και ενώ έχεις την αίσθηση πως στα χέρια σου κρατάς ένα βιβλίο που αφορά τις ανθρώπινες σχέσεις και μόνο, συνειδητοποιείς μέσα από την ανατροπή της διήγησης ότι έχει μια αίσθηση μυστηρίου που ναι μεν εξυπηρετεί το ευρύτερο πλαίσιο της ψυχικής ενδοσκόπησης των χαρακτήρων, ωστόσο δίνει έναν σκοτεινό και ιδιαίτερα γοητευτικό τόνο στο τελικό αποτέλεσμα.
Ένα επιπρόσθετα ενδιαφέρον στοιχείο στο συγκεκριμένο βιβλίο είναι η οπτική μιας ξένης συγγραφέως για την Ελλάδα και τους Έλληνες, μέσα από τα μάτια φυσικά της ηρωίδας της.
Έτσι, ένα ταξίδι θα φέρει την ηρωίδα στην πανέμορφη Μάνη και η άγρια ομορφιά του μέρους αποτελεί δομικό στοιχείο της ιστορίας, σε τέτοιο βαθμό που θεωρώ πως η επιλογή ενός άλλου μέρους μπορεί να άλλαζε εντελώς την ιστορία.
Για του λάτρεις της πλοκής, λοιπόν, τους οποίους συναρπάζει μια εξαιρετική υπόθεση με πολλές ανατροπές και τους κουράζει η υπερανάλυση των χαρακτήρων, διατηρώ τις επιφυλάξεις μου ως προς το συγκεκριμένο βιβλίο. Για τους λάτρεις των ψυχογραφημάτων είμαι βέβαιος πως θα έχετε στα χέρια σας ένα μυθιστόρημα που θα σας ικανοποιήσει και θα σας αφήσει με τα αποσιωπητικά του προβληματισμού για να προσθέσετε τις δικές σας σκέψεις.
Καλές αναγνώσεις και όσο το δυνατόν λιγότεροι επώδυνοι χωρισμοί…
Το μυθιστόρημα της Katie Kitamura, Ένας χωρισμός, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος. Περισσότερα για το βιβλίο θα βρείτε εδώ!
Διαβάστε κι ένα απόσπασμα.
Στο οπισθόφυλλο λέει μεταξύ άλλων:
Μια νεαρή γυναίκα και ο άπιστος σύζυγός της συμφωνούν ότι ο γάμος τους έχει τελειώσει. Αποφασίζουν να μην αποκαλύψουν σε κανέναν τον χωρισμό τους. Όμως μια μέρα, και ενώ η γυναίκα έχει προχωρήσει πια στη ζωή της, μαθαίνει ότι ο Κρίστοφερ, ο άνθρωπος που παραμένει τυπικά σύζυγός της, έχει εξαφανιστεί.
Μια ιστορία για την απιστία και τη συμπόνια, για την απόσταση που μας χωρίζει από τις ζωές των άλλων και για τις αφηγήσεις που επινοούμε για να κρύψουμε τα αληθινά μας αισθήματα. Καθώς η ηρωίδα επανεξετάζει τον έρωτά της για έναν άντρα που ίσως να μην ήταν αυτός που έδειχνε, η Κέιτι Κιταμούρα μας εισάγει στην εμπειρία μιας γυναίκας που βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης.
Η Katie Kitamura είναι πεζογράφος και κριτικός λογοτεχνίας. Έχει γράψει τα μυθιστορήματα Gone to the Forest και The Longshot, τα οποία ήταν φιναλίστ για το λογοτεχνικό βραβείο New York Public Library’s Young Lions. Έχει λάβει επίσης υποτροφία από το Ίδρυμα Lannan. Είναι τακτική συνεργάτιδα στο Frieze, ενώ κείμενά της έχουν δημοσιευθεί στα εξής έντυπα: The New York Times, The Guardian, Granta, BOMB, Triple Canopy. Ζει στη Νέα Υόρκη.