Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Ο καπετάνιος τση Ζάκυθος * Το κορίτσι της Σελήνης * Οι τρεις πίνακες * Η φυγή των τεσσάρων * Από τις στάχτες της Καντάνου * Σαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ * 4ος όροφος ** Αληθινή ιστορία: Το ανυπεράσπιστο αγόρι ** Διηγήματα: Αγόρια και κορίτσια * Pelota * Backpack: Ιστορίες χίμαιρες ** Διάφορα άλλα: Έξι τίτλοι από τις εκδόσεις Ελκυστής * Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Για παιδιά: Η περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη * Ρόνι ο Σαλιγκαρόνης

Άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής

Λεονάρντο Ντα Βίντσι (1452-1519)
Φίλες και φίλοι,

Ένας μικρός πίνακας (69x57 εκ.), ζωγραφισμένος πάνω σε ξύλο, ένα μεγάλο αριστούργημα, φιλοτεχνημένο από την ιδιοφυΐα της ζωγραφικής -και όχι μόνο- που θα το δείτε στο Μουσείο του Λούβρου.
Μάλλον πουλήθηκε από τους κληρονόμους του Ντα Βίντσι, έφτασε στη συλλογή του E. Jabach κι εκείνος με τη σειρά του τον παραχώρησε στον Λουδοβίκο ΙΔ΄ πριν το 1666.
Και ο Λουδοβίκος τον μετέφερε, κάποια στιγμή, στο Λούβρο.

Ο Άγιος Ιωάννης αποδίδεται ημίσωμος, σε μια παραλλαγή του θέματος της κλασικής, μνημειώδους μορφής, αποτελώντας σαφή αναφορά σε αρχαία πρότυπα. Η μορφή του είναι «τυλιγμένη» σε μια απαλή σκιά, ενώ το πρόσωπο παρουσιάζει μια νωχελική και διφορούμενη έκφραση -χαρακτηριστική στα τελευταία έργα του Λεονάρντο. Η χρήση του σφουμάτο που προσδίδει κάποιο βάρος στον πίνακα, είναι κάτι παραπάνω από προφανής, ενώ μέσω της φωτοσκίασης ο καλλιτέχνης επιχειρεί να εισαγάγει την Τρίτη διάσταση στην δισδιάστατη ζωγραφιστή επιφάνεια.

Σήμερα, το έργο είναι μαυρισμένο από την πολυκαιρία, αλλά στο βυθισμένο στη σκιά φόντο του υπάρχει κάποια φωτεινή αντανάκλαση και μπορούμε να διακρίνουμε τις διαβαθμίσεις των σκιών.
Οι αποχρώσεις στο περίγραμμα του προσώπου δείχνουν το ενδιαφέρον του Λεονάρντο για τους ατμοσφαιρικούς, απαλούς χρωματικούς τόνους.

Το θέμα του πίνακα είναι το φως, ένα φως ζωντανό και εκφραστικό.
«Κανείς δεν μπορεί ν’ αρνηθεί ότι ο Άγιος Ιωάννης αποπνέει μια έντονη αύρα συγκινησιακής συμμετοχής, η φύση της οποίας, ωστόσο, έχει ερμηνευτεί με διάφορους τρόπους, συχνά δυσμενείς για τον Λεονάρντο. Στη χειρότερη των περιπτώσεων, η κριτική είδε στον πίνακα τους μύχιους πόθους ενός γέρου ομοφυλόφιλου, και ίσως από μια άποψη να είναι έτσι.» (Kemp, 1982).

(Το μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε είναι ο Σαλάι, εραστής του Λεονάρντο. Λέγεται ότι το δικό του πρόσωπο κρύβεται και πίσω από την μοναδική και αινιγματική Μόνα Λίζα).
Κλικ εδώ για περισσότερα της Δήμητρας Παπαναστασοπούλου

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Pelota, Σταμάτη Γιακουμή4ος όροφος, Μάριου ΛιβάνιουΗ φυγή των τεσσάρων, Χάρη ΜπαλόγλουΑγόρια και κορίτσια, Δημήτρη ΣιάτηΣαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ, Αντώνη ΠαπαδόπουλουBackpack: Ιστορίες χίμαιρεςΑπό τις στάχτες της Καντάνου, Χριστίνας Σουλελέ
Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΟι τρεις πίνακες, Βαΐας ΠαπουτσήΈξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΤο κορίτσι της Σελήνης, Μαργαρίτας ΔρόσουΤο ανυπεράσπιστο αγόρι, Αλέξανδρου ΠιστοφίδηΡόνι ο Σαλιγκαρόνης, Χριστίνας ΔιονυσοπούλουΗ περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη, Ευαγγελίας Τσαπατώρα