Είναι το βιβλίο της Κωνσταντίνας Πίστα για το πώς τα κόμικ αμφισβητούν τον κόσμο μας, το κοινωνικό σύστημα, τις δομές του και την καθημερινότητα. Και για να ακριβολογούμε, πώς αμφιβάλλουν (για) τον κόσμο των μεγάλων οι: Charlie Brown του Schulz, Mafalda του Quino και το Σπουργίτι του Αρκά όντας όλοι τους πολύ μικρής ηλικίας. Εντάξει, και η Μνημόνικα της ίδιας που αναλαμβάνει δράση όταν η μελέτη των τριών πρώτων ολοκληρωθεί.
Το βιβλίο χωρίζεται σε πέντε συν ένα μέρη από τα οποία το πρώτο αφορά στα εικονογραφηγήματα στο σύνολό τους, τα επόμενα τρία μέρη αναφέρονται σε κάθε μία από τις τρεις σειρές (ανάλυση, βασικός χαρακτήρας, λοιποί χαρακτήρες, κ.ο.κ.) και στο πέμπτο γίνεται σύγκριση όλων (ομοιότητες, διαφορές, γλώσσα, περιβάλλον, θεματολογία, έκταση, κ.λ.π.) ενώ αμέσως μετά τα ηνία αναλαμβάνει η Μνημόνικα της ίδιας που την εμπνεύστηκε από τους τρεις παραπάνω χαρακτήρες.
Το δοκίμιο της Κωνσταντίνας Πίστα καλύπτει σφαιρικά τα κόμικ ξεκινώντας από το πώς ξεκίνησαν, πώς αναπτύχθηκαν κι εξελίχθηκαν στη χώρα μας με επεξηγηματικά παραδείγματα κατά περίπτωση. Παρόλο που τα κόμικ είναι εξαιρετικά διαδεδομένα και αγαπητά (δεν υπάρχει αναγνώστης που να μην έχει διαβάσει και διασκεδάσει με τους ήρωές τους) δε θα βρείτε μεγάλη βιβλιογραφία που να τα αφορά -και δη τόσο απολαυστική. Ευκαιρία να μάθετε πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία, ορισμούς, χαρακτηριστικά και ετοιμολογία (η λέξη κόμικ προέρχεται από την λέξη κωμικός επειδή οι πρώτες ιστορίες ήταν αστείες), τους προγόνους τους, την ιστορία, τα προτερήματά τους (θετική επίδραση στον ψυχισμό, χρήση για παιδαγωγικούς σκοπούς και οικονομία είναι κάποια από αυτά) και πολλά πολλά άλλα χαρακτηριστικά, σημειώσεις, προεκτάσεις και θέματα· όπως για παράδειγμα ότι ένας ήρωας μπορεί να έχει τη μορφή ζώου και να σκέφτεται, αφηγείται και μιλά ως άνθρωπος ή για το μεταφραστικό πρόβλημα ως προς την απόδοση του χιούμορ...
Κράτησα δυο τρεις σημειώσεις διαβάζοντας τη μελέτη και περισσότερο στάθηκα στην ιστορία των εικονογραφηγημάτων. Έμαθα λοιπόν ότι πρωτοεμφανίσθηκαν στην Ελλάδα το 1951 στη σειρά Κλασσικά Εικονογραφημένα[1] και ότι η πρώτη προσπάθεια δημιουργίας ελληνικών κόμικ έγινε το 1978 στο περιοδικό Κολούμπρα -σύμφωνα με τον Soloup, κατά κόσμον Αντώνη Νικολόπουλο. Επίσης, ότι μία βασική αιτία της δημιουργίας τους ήταν η ανάγκη να γίνουν ελκυστικότερα τα μυθιστορήματα προκειμένου να προσεγγίσουν τις νεαρότερες ηλικίες, και όντως το κατάφεραν κρίνοντας από τον εαυτό μου. Οι ατελείωτες πυκνογραμμένες σελίδες των βιβλίων δεν ενθουσίαζαν μια μαθήτρια που αν και είχε μεγάλη όρεξη να εισχωρήσει στους κόσμους τους, δεν είχε όμως την απαραίτητη ευχέρεια για τα μεγάλα αυτά κείμενα που προέκυπταν δυσπρόσιτα λόγω λεξιλογίου, χρονοβόρα και άνευρα, άρα κατά συνέπεια βαρετά.
Ολοκληρώνοντας, πρόκειται για απολαυστική εμπειρία που αφήνει και μια βαθιά εμπεριστατωμένη γνώση. Το βιβλίο διαθέτει υπέροχο χαρτί, εκτύπωση πολυτελείας και εξαιρετική επιμέλεια σε όλα τα επίπεδα ενώ δε θα πρέπει να σας προβληματίσει το είδος, μελέτη ή δοκίμιο, στο οποίο ανήκει καθώς διαβάζεται απνευστί και από όλους! Αποτελεί μια τιμή για το είδος και μια ολοκληρωμένη προσέγγιση.
Υ.Γ.: Εσείς ξέρετε ποια είναι η ένατη τέχνη; Έχετε σκεφτεί ποτέ τι είναι το χιούμορ ή που έχει τις ρίζες του; Οι απαντήσεις εντός.
Το βιβλίο της Κωνσταντίνας Πίστα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Το ανώνυμο βιβλίο. Περισσότερα θα βρείτε εδώ!Υ.Γ.: Εσείς ξέρετε ποια είναι η ένατη τέχνη; Έχετε σκεφτεί ποτέ τι είναι το χιούμορ ή που έχει τις ρίζες του; Οι απαντήσεις εντός.
πίστα (η) ουσ.[<γαλλ. piste <λατιν. pista] φουντοτόμαλλο δίποδο που ενδημεί στο Βέλο Κορινθίας, γένους θηλυκού, μητέρα δύο μικρών, επίσης θηλυκών|| άτομο που ανακατεύεται με πάσης φύσεως καλώδια και που συχνά γίνεται αντικείμενο πειράγματος για ένα υπόλοιπο αμερικάνικης προφοράς|| εκπαιδευτικός μέσης εκπαίδευσης, ελαφρώς αμειβόμενη, με αμοιβή διαρκώς εξατμιζόμενη|| αν και σπούδασε Πληροφορική, εξαιτίας της αγάπης της για το γράψιμο έφτασε στη Φλώρινα να παίρνει μεταπτυχιακό στη «Δημιουργική Γραφή»|| ακούει και στο όνομα Κωνσταντίνα._
Ευχαριστώ τις εκδόσεις Το ανώνυμο βιβλίο για τη διάθεση του δοκιμίου.
[1] Τα Κλασσικά Εικονογραφημένα έχουν φιλοξενηθεί στο koukidaki αλλά και δωρηθεί στους αναγνώστες.
Ευχαριστώ τις εκδόσεις Το ανώνυμο βιβλίο για τη διάθεση του δοκιμίου.
[1] Τα Κλασσικά Εικονογραφημένα έχουν φιλοξενηθεί στο koukidaki αλλά και δωρηθεί στους αναγνώστες.