Η Μάγια Μελάγια (ψευδώνυμο της Μελπομένης Τσιριγώτη) γεννήθηκε το 1928 στην Πλάκα και υπήρξε σπουδαία τραγουδίστρια και ηθοποιός. Η πορεία της στο βινύλιο και το θεατρικό σανίδι ήταν ανοδική ως τα μέσα της δεκαετίας του 1970, χαρίζοντας τραγούδια όπως «Σκότωσέ με», «Σήκω παιδί μου και σπάστα», «Το πεπρωμένο μου» κ.λ.π. Έζησε για το τραγούδι, το οποίο δε δίσταζε να παρατήσει για τον έρωτα κι έτσι βρέθηκε παντρεμένη στην Αμερική, όπου έμεινε για πολλά χρόνια. Μετά τον πρόωρο θάνατο του συζύγου της επέστρεψε στην Ελλάδα της δεκαετίας του 1980, αγωνιζόμενη να στραφταλίσει σε μια νύχτα με ψεύτικα αστέρια.
Αυτή είναι εν συντομία η ζωή της Μάγιας Μελάγιας, την οποία ενσαρκώνει πειστικότατα η κυρία Μίνα Χειμώνα σε μια παράσταση-έκπληξη με κέφι, τραγούδι, χορό αλλά και πικρές αλήθειες, κωμικά και δραματικά στιγμιότυπα, ατάκες και απόψεις ζωής. Ο κύριος Γιώργος Βασιλειάδης έγραψε έναν υπέροχο μονόλογο (που υπάρχει στο πρόγραμμα της παράστασης) και δείχνει πόσο αγάπησε αυτήν την τραγουδίστρια και πόσο βαθιά έψαξε για τη ζωή της. Το κείμενό του στέκεται αντάξια δίπλα σε αυτά του του Γιώργου Χρονά για τη Σεβάς Χανούμ και του Δημήτρη Μαλισόβα για τη Ζωζώ Σαπουντζάκη, τον Αλέκο Σακελλάριο και την Εντίθ Πιάφ. Φωτογράφισε στιγμιότυπα από την αρχή ως τη δύση της ζωής της μεγάλης ερμηνεύτριας και άφησε την κυρία Χειμώνα να αναπαραστήσει αυτόν τον μύθο.
Και η ηθοποιός τα καταφέρνει επάξια! Μπάσα φωνή, κοφτές κινήσεις, μπρίο και σπιρτάδα, εκφραστικότητα, ζωντάνια, ποικιλία σε περιστατικά και στιγμιότυπα συντροφεύουν τους θεατές της παράστασης και τους μεταφέρουν σε εκείνη την εποχή που όλοι ακόμη την αναζητούμε. Ο κύριος Νίκος Πλάτανος στο πιάνο και το ακορντεόν είναι ιδανικός συνοδός για μια σημαντική κυρία του θεάτρου που δοκιμάζεται σε κάτι διαφορετικό και βγαίνει νικήτρια, γιατί δεν κοπιάρει και δε μιμείται, αντίθετα στηρίζεται στις δικές της δυνάμεις και αξιοποιεί τα δικά της υλικά.
Την ευχαριστήθηκα και την απόλαυσα και άνετα θα πήγαινα και δεύτερη φορά.
Καταφέρνει να μεταμορφώνεται από αθώα παιδίσκη που ανακαλύπτουν το ταλέντο της σε πρωταγωνίστρια του τραγουδιού, σε ερωτευμένη γυναίκα, σε νοικοκυρά που αφοσιώνεται στον έρωτα και τέλος σε κυρία που κρατιέται ακόμη από τα ξέφτια του παρελθόντος της σε μια κουρτίνα διασκέδασης που έχει ήδη πεταχτεί στα σκουπίδια της μοντερνιάς. Το «μπράβο» είναι πολύ λίγο.
Επίσης με κέρδισε απόλυτα ο χώρος. Έχω παρακολουθήσει αρκετές παραστάσεις του Altera Pars και μου αρέσουν πολύ και οι προτάσεις του και το ευγενικό προσωπικό του. Να παίζεται όμως ο μονόλογος πάνω στο φουαγιέ-μπαρ του θεάτρου, ανάμεσα στους θεατές, ήταν κάτι που με εξέπληξε ευχάριστα. Λατρεύω τη διαδραστικότητα στο θέατρο, πόσο μάλλον όταν μια τέτοια παράσταση θέλει ακριβώς αυτόν τον χώρο: όχι το αποστασιοποιημένο παλκοσένικο αλλά τη ζεστασιά της εξομολόγησης ενός ρόλου. Έτσι λοιπόν απόλαυσα την παράσταση πίνοντας την πάμφθηνη ζεστή σοκολάτα μου ενώ η Μίνα «με το ντέφι γελάει και μου γνέφει!». Μην ξεχάσετε να αγοράσετε το πρόγραμμα, γιατί είναι εξίσου φροντισμένο, γεμάτο με φωτογραφίες της Μάγιας Μελάγιας και της κυρίας Χειμώνα αλλά έχει και το κείμενο της παράστασης. Στα μείον η ανοιχτωσιά του φουαγιέ, οπότε σε κρύα βραδιά μη βγάλετε το μπουφάν σας. Σπεύστε να απολαύσετε μια όμορφη, δυνατή ερμηνεία, σε μια διαφορετική θεατρική πρόταση και δακρύστε ελεύθερα όπως κι εγώ στα τελευταία λόγια: «[Το σπίτι όπου έμενε δε βρέθηκε κανείς να το νοικιάσει, χρόνια τώρα]. Το κουδούνι γράφει ακόμη Μάγια Μελάγια. Για φαντάσου...».
Στο δελτίο τύπου αναφέρεται μεταξύ άλλων:
Ο Τώνης Μαρούδας τη βάφτισε «Αυτοκράτειρα της Νύχτας». Τραγούδησε στα μεγαλύτερα θέατρα και κέντρα της Αθήνας. Όλοι σχεδόν οι άντρες ήταν ερωτευμένοι μαζί της. Οι θαυμαστές της ήταν από όλες τις τάξεις, από μεροκαματιάρηδες μέχρι βιομηχάνους και εφοπλιστές. Η Μάγια Μελάγια υπήρξε μία πραγματική σταρ και το απόλυτο sex symbol στο ελληνικό μουσικό στερέωμα των δεκαετιών του ’50 και του ’60.
Ο Τώνης Μαρούδας τη βάφτισε «Αυτοκράτειρα της Νύχτας». Τραγούδησε στα μεγαλύτερα θέατρα και κέντρα της Αθήνας. Όλοι σχεδόν οι άντρες ήταν ερωτευμένοι μαζί της. Οι θαυμαστές της ήταν από όλες τις τάξεις, από μεροκαματιάρηδες μέχρι βιομηχάνους και εφοπλιστές. Η Μάγια Μελάγια υπήρξε μία πραγματική σταρ και το απόλυτο sex symbol στο ελληνικό μουσικό στερέωμα των δεκαετιών του ’50 και του ’60.
Το περιβόητο περιστατικό με την Κατίνα Παξινού στην Επίδαυρο είναι χαρακτηριστικό της εκρηκτικής δημοφιλίας της.
Μέσα δεκαετίας ’50 και η Παξινού έπαιζε την Εκάβη στην Επίδαυρο. Στο θέατρο το αδιαχώρητο από τα αυτοκίνητα. Εξαιτίας αυτού του χαμού άργησε η Παξινού να φτάσει. Πήγε λοιπόν να περάσει για τα καμαρίνια και ο αστυφύλακας δεν την γνώρισε και δεν την άφηνε να περάσει.
- Απαγορεύεται, της λέει.
- Μα είμαι η Παξινού!, του λέει νευριασμένη.
- Κυρά μου, και η Μάγια Μελάγια να είσαι δεν περνάς!
Συντελεστές:
Κείμενο: Γιώργος Βασιλειάδης
Δραματουργική επεξεργασία – Σκηνοθετική επιμέλεια: Δημήτρης Χαλιώτης
Κοστούμια: Δέσποινα Χειμώνα
Κινησιολογία: Ελβίρα Μπαρτζώκα
Βίντεο/Φωτισμοί: Τάκης Ποδαρόπουλος
Επιμέλεια χτενίσματος: Κωνσταντίνος Σαββάκης
Φωτογραφίες: Κώστας Δελχάς
Παίζει και τραγουδάει η Μίνα Χειμώνα
Πιάνο/ακορντεόν: Νίκος Πλάτανος
Κάθε Τετάρτη στις 20:15
Θέατρο Altera pars, Μεγάλου Αλεξάνδρου 123, Κεραμεικός, 2103410011
Περισσότερες παραστάσεις στο Altera Pars
Περισσότερες παραστάσεις στο Altera Pars