Τόσο το εξώφυλλο όσο και η σύνοψη του βιβλίου μας προϊδεάζουν εξαρχής για το τι πρόκειται να βιώσουμε στις σελίδες του. Η αφιέρωσή από την συγγραφέα άλλωστε αφορά «Στους ονειρευτές και στους ερωτευμένους».
Ας περιπλανηθούμε λοιπόν στα μονοπάτια της Υφάντρας…
Όπως και στο προηγούμενο βιβλίο της Βασιλικής Διαμαντή «Μοιραίες Παρεμβάσεις» έτσι κι εδώ, δίνεται εξαρχής στον αναγνώστη ένα σύνολο από αναπάντητα ερωτηματικά, «σηκώνοντας την κουρτίνα» για να δούμε ένα ίχνος απ’ το σύνολο της πλοκής που ακολουθεί.
Αρχικά μεταφερόμαστε στο 1979 στην πόλη της Ξάνθης, εκεί που η επιφανής δικηγόρος της Κωνσταντινούπολης, Λυδία, ζει την γέννηση του πρώτου μωρού του γιου της Δημήτρη Κουγιουτζόγλου, ο οποίος και εξασκεί το ίδιο επάγγελμα με την ίδια. Ωστόσο για έναν λόγο που θα μας αποκαλυφθεί στην συνέχεια, το χαρμόσυνο αυτό γεγονός σκορπά αγαλλίαση σε όλους τους άλλους εκτός από την ίδια.
Ενδεικτικές είναι και οι σκέψεις που την κατακλύζουν: Το χρέος προς τη γενιά της και την ιστορία του λαού της από τη μία και η αγάπη της οικογένειας από την άλλη στην ίδια ζυγαριά. (…) Ποιο ήταν το σωστό και ποιο το λάθος μέσα στον κυκεώνα των συναισθημάτων και των ενοχών που ένιωθε απέναντί στο παιδί της;
Αντίθετα με την πεπατημένη που χρησιμοποιούν πολλοί δημιουργοί, το επόμενο κεφάλαιο δεν μας ωθεί στο μέλλον, μα τουναντίον μας βυθίζει ακόμη πιο πίσω στο παρελθόν.
Συγκεκριμένα μας εξιστορεί τις συνθήκες που επικρατούσαν το 1917 στην περιοχή της Ξάνθης με όλες τις γεωπολιτικές ανακατατάξεις που διέπουν την εποχή. Μες από αυτήν την αναδρομή μαθαίνουμε μια δραματική ιστορία που προϋπήρχε της εμφάνισης της Λυδίας.
Τότε δηλαδή που τα δίδυμα Ευανθία και Άγγελος έρχονται στο κόσμο από τη μάνα τους Ολυμπία όντας εξαρχής ορφανά. Κι αυτό γιατί πριν ακόμη γεννηθούν, ο πατέρας τους Δημήτρης Κουγιουτζόγλου έπεσε θύμα της φωτιάς προσπαθώντας να σώσει την καπναποθήκη τους από πυρκαγιά.
Μετά από δυο χρόνια η μητέρα τους πεθαίνει και τα παιδιών καταλήγουν στην Τσανάκλειο Σχολή της Κομοτηνής. Εκεί, όταν η όμορφη Ευανθία συμπληρώνει τα 18 της χρόνια δέχεται την πρόταση γάμου ενός ευεργέτη της Σχολής, του καπνέμπορα Βασίλη Δάλιου. Το σχέδιο της ήταν να κάνει οικογένεια με οποιοδήποτε κόστος, δίχως να είναι προτεραιότητά της η αγάπη. Σύντομα παντρεύονται, μα ο αρκετά μεγαλύτερός της πλούσιος και αξιότιμος κύριος Βασίλης Δάλιος δεν συμπάθησε ποτέ τον αδερφό της γυναίκας του.
Εντέλει ο Άγγελος βρίσκεται υπό τη δούλεψη του κυρ Παντελή στην Κωνσταντινούπολη.
Εκεί όπου μετά το χαμό του αφεντικού του, κληρονομεί τα τρία εστιατόρια, μια εταιρία τροφίμων και το σπίτι του (…) στη Βλάγκα.
Εφόσον όλα κυλούν ρόδινα για τον ίδιο, εκείνο που απομένει για να ολοκληρωθεί η ευτυχία του είναι να μπει στη ζωή του και η πινελιά της αγάπης. Τότε εισβάλει στη καρδιά του η μουσουλμάνα Λεϊλά-Λυδία ερχόμενη στο μαγαζί του μαζί με κάποιους κοινούς τους φίλους.
Όπως αποδείχτηκε στη συνέχεια είχε πάρει το όνομά της απ’ το ομώνυμο μέρος της γενέτειράς της στη δυτική Μικρά Ασία. Όσο για το παρουσιαστικό της, ήταν ψηλή, μελαχρινή, με μαλλιά μακριά και μεγάλα μαύρα αμυγδαλωτά μάτια.
Η παρουσία της και μόνο αποτελεί και την αφορμή για να κινηθούμε στη συνέχεια στα δύσβατα μονοπάτια ενός έρωτα που τα ήθη και τα έθιμα εκείνων των καιρών τον καταστούσαν από την αρχή καταδικασμένο.
Μεταξύ τους εκτυλίσσεται μια σχέση που μόνο τρικυμίες και πόνο φέρνει στις ζωές τους, ερχόμενοι αντιμέτωποι με το μίσος που γεννάει η αγάπη τους. Γιατί ο Άγγελος και η Λυδία νόμιζαν κι αυτοί ότι αποφάσιζαν μόνοι τους για το κοινό τους μέλλον! Η ιστορία όμως και η μοίρα τους ετοίμαζαν τη δική τους εκδοχή…
Στις επόμενες σελίδες παρελαύνουν χαρούμενα, τραγικά, παράξενα και ανεξήγητα γεγονότα. Τα ανεκπλήρωτα μητρικά ένστικτα που γίνονται μίσος και εγωισμός. Οι καταραμένες επιστολές που καθορίζουν ολάκερες ζωές κι αμφιβολίες που σπέρνουν οδυνηρές αλήθειες.
Βιώνουμε σημαδιακά γεγονότα, όπως τον διωγμό των Ελλήνων στα Σεπτεμβριανά της Κωνσταντινούπολης και παράλληλα μαθαίνουμε για το μυστηριώδες «συμβόλαιο των εταίρων» που περιέχει όρους απαράβατους. Ανάμεσα σ’ αυτά κάνουν την εμφάνισή τους πληγωμένοι εγωισμοί, ανατροπές και πλήθος συγκαλύψεων και αποκαλύψεων.
Η συνολική μου αίσθηση είναι πως η συγγραφέας εμφανίζεται ολοένα και πιο ώριμη στις γραφές της. Συνθέτει μια δραματική, ανθρώπινη περιπέτεια δένοντάς την με ιστορικά γεγονότα, μα και με σκιώδες προεκτάσεις προς το απόκοσμο στοιχείο. Ένα χαρακτηριστικό που αποδεικνύεται ωστόσο κατανοητό και οικείο στον αναγνώστη, καθώς συνάδει με ένα υπαρκτό υπόβαθρο.
Θεωρώ επίσης πως η αποτύπωση κάποιων ιστορικών καταγραφών μας βοηθούν κατάλληλα ώστε να εγκλιματιστούμε άμεσα στις συνθήκες της εκάστοτε εποχής που μας παρουσιάζεται.
Τα συναισθήματα των πρωταγωνιστών μας αποδίδονται με τρόπο ρεαλιστικό, αναλύοντας αυθόρμητα κάθε πτυχή της σκέψης τους. Κι αυτό συνιστά από μόνο του μια είδους ατμοσφαιρική μαγεία, καθώς όσο προχωρούμε την ανάγνωση γινόμαστε ολοένα και περισσότερο συμμέτοχοι στις δυσάρεστες καταστάσεις που τους ταλανίζουν.
Γι’ αυτό οφείλω να παραδεχτώ πως ταυτίστηκα απόλυτα με τα διλήμματα που τίθενται στην πορεία της ζωής της Λυδίας. Αποφάσεις που αποδεικνύονται δίκοπο μαχαίρι για την ίδια και τους αγαπημένους της ανθρώπους, οδηγώντας μας μοιραία σε ένα απρόβλεπτο τέλος.
Εκεί δηλαδή που υπερισχύει η ανάγκη για εξιλέωση και για αλήθειες που πρέπει επιτέλους να αποκαλυφθούν.
Το μυθιστόρημα της Βασιλικής Διαμαντή, Η υφάντρα της Πόλης, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πηγή. Θα το βρείτε εδώ!
Στο οπισθόφυλλο γράφει:
Αήθης έρωτας χαρακτηρίστηκε και πολεμήθηκε άγρια από την Ιστορία. Ο καμβάς του υφάνθηκε περίτεχνα από μια μυστηριώδη Υφάντρα της Κωνσταντινούπολης.
Πρωταγωνίστρια η Λυδία, μουσουλμάνα γεννημένη σε μια περιοχή της Μικράς Ασίας, μια δύσκολη εποχή που οι πατρίδες «άλλαζαν χέρια». Η ζωή της καθορίζεται από το όνομα και την καταγωγή της· δέσμια μιας δύσκολης αποστολής, σφιχτοδεμένη στον ιστό της Υφάντρας, σαν την «Ιφιγένεια» καλείται να θυσιαστεί… Στην ίδια παράσταση και ο όμορφος Ξανθιώτης Άγγελος, γεννημένος μια μαύρη εποχή που η Ιστορία «άλλαζε σελίδα».
Ενώνονται οι δυο τους εξαίσια στο ίδιο υφαντό, ταξιδευτές και γητευτές του ανέφικτου, ονειρευτές και ερωτευμένοι, μέσα από διωγμούς, θανάτους, μυστικά και αποκαλύψεις. Ο έρωτας είναι τρελός, ποτέ δεν μπήκε σε καλούπια. Μεγαλούργησε για άλλη μια φορά και άνοιξε δρόμο στα απάτητα, ταγός και φωτοδότης της ζωής, μπροστάρης και οδηγητής. Ζωντάνεψε στο Βόσπορο, θέριεψε στη γέφυρα του Γαλατά, έστησε χορό στο Πέραν και στα Ψωμαθειά. Τόλμησε και σήκωσε ανάστημα στην Ιστορία!
Στις 6 Σεπτεμβρίου του 1955 όμως η Υφάντρα άλλαξε σχέδιο στο υφαντό…
Μπορεί η αγάπη να σκίσει όλα τα υφαντά και ν’ αφανίσει την Υφάντρα;
Μπορεί μια ζωή να ολοκληρωθεί μέσα από μια άδικη θυσία;
Οι πλαγιογραμμένες φράσεις είναι αποσπάσματα από το μυθιστόρημα και συγκεκριμένα από τις σελίδες 18, 19, 31, 47 και 122
Περισσότερα από/για τη Βασιλική Διαμαντή:
Η Διαµαντή Βασιλική γεννήθηκε στο χωριό Μαυραχάδες του Ν. Καρδίτσας. Σπούδασε Hλεκτρολόγος Mηχανικός και Μηχανικός Η/Υ στο Δηµοκρίτειο Πανεπιστήµιο Θράκης. Από το 2000 και µετά εργάζεται ως εκπαιδευτικός στη Δευτεροβάθµια Εκπαίδευση.
Διετέλεσε σύµβουλος Σχολικού Επαγγελµατικού Προσανατολισµού στα σχολεία της περιοχής της και υποστήριξε τις καινοτόµες και βιωµατικές δράσεις στο χώρο των σχολείων. Είναι µέλος της «Πύλης απασχόλησης», σαν εκπαιδευτικός σύµβουλος επαγγελµατικού προσανατολισµού και µέλος του Δ.Σ. του συλλόγου «Καρδιτσιωτών» Θεσσαλονίκης. Είναι επίσης µέλος της Ένωσης Λογοτεχνών Β. Ελλάδος.
Είναι παντρεµένη, έχει τρία παιδιά και ζει µόνιµα στη Νέα Μαγνησία Θεσσαλονίκης.
Έχει εκδοθεί το πρώτο της µυθιστόρηµα «Μοιραίες Παρεµβάσεις» από τις Πρότυπες Εκδόσεις Πηγή (2015). Το βιβλίο «Η Υφάντρα της Πόλης» είναι το δεύτερο µυθιστόρηµα της που κυκλοφορεί.