Ήρθε και στην Ελλάδα το θεατρικό έργο του Αμερικανού συγγραφέα Adam Szymkowicz με τίτλο Nerve, ένα κείμενο που πραγματεύεται το on line dating και όχι μόνο! Οι νευρώσεις, οι φοβίες, οι αναστολές, το άγχος για να βρει κάποιος επιτέλους αυτόν που θα αγαπήσει για την υπόλοιπη ζωή του καταγράφονται ανελέητα και ωμά, μέσα από ευρηματικές σκηνές, κωμικούς και δραματικούς διαλόγους. Στην Ελλάδα υποστηρίζεται από ένα ταλαντούχο ζευγάρι νέων ηθοποιών, της Μαριάνθης Κολιάκη και του Γιάννη Ρούσσου.
Ένα κορίτσι κι ένα αγόρι βγαίνουν το πρώτο τους ραντεβού. Η αμηχανία θα φέρει την άνεση, η άνεση την εξοικείωση, η εξοικείωση τις γκάφες, οι γκάφες τη συγνώμη, η συγνώμη τη συγχώρεση και η συγχώρεση... τι; Γιατί εκείνη κουβαλάει ένα μαχαίρι πάνω της; Γιατί εκείνος είναι τόσο νευρικός; Τι μυστικά έχουν ο καθένας; Τι τραύματα φέρουν στις ψυχές τους, τις οποίες δε φρόντισαν εγκαίρως να επουλώσουν; Ποιο μπορεί να είναι το τέλος μιας τέτοιας ιστορίας και σε τι διαφέρει από τις χιλιάδες ιστορίες που μπορεί να προκύψουν σε ένα ραντεβού μετά από ηλεκτρονικό φλερτ;
Το κείμενο έχει πολλές πτυχές και διεισδύει βαθιά στην ψυχολογία των παιδιών. Χωρίς δισταγμό και χωρίς να το καταλάβω τους απογυμνώνει συναισθηματικά και ψυχικά μπροστά στα μάτια μου κι εκεί που η ιστορία ξεκινάει χαλαρά και αμήχανα, αρχίζει να κλιμακώνεται, αφήνοντας πίσω της πολλά ίχνη που τα κουβάλησα μαζί μου στο σπίτι και τα φόρτωσα στους φίλους μου μπας και βγάλω άκρη με τον εαυτό μου και με την κοινωνία στην οποία μεγαλώνω.
Η παράσταση, παρά τα όσα γράφω ανωτέρω, δεν είναι «βαριά» ή καταθλιπτική ή μονότονη ή κουραστική. Είναι ανάλαφρη εκεί που πρέπει, είναι δραματική όσο πρέπει, έχει εκπλήξεις και, το ξαναγράφω, υποστηρίζεται σωστά από τους δύο νέους πρωταγωνιστές. Δυο παιδιά ψάχνουν και ψάχνονται, αναρωτιούνται αν είναι ο άλλος το πεπρωμένο του, αν τα κατάφεραν να βρουν τελικά το ταίρι της ζωής τους. Δεν είναι τυχαίο που σε όλο το έργο δε γίνονται αναφορές στις οικογένειές τους ενώ οι φίλοι τους αχνοφαίνονται κάπου στο βάθος και μάλλον θα φύγουν με το πρώτο φύσημα του ανέμου των αλλαγών.
Η Μαριάνθη Κολιάκη υποδύεται ένα χαριτωμένο αλλά και «μαγκάκι» κορίτσι, μια τραυματισμένη ψυχικά κοπέλα που έχει ακριβώς όλα τα τυπικά χαρακτηριστικά μιας έφηβης ή έστω νεαρής κοπέλας. Θέλει να φιλήσει, θέλει να κάνει τα πάντα αρκεί να πάψει να νιώθει μόνη και να κάνει κακό στον εαυτό της. Ο Γιάννης Ρούσσος, με την υπέροχη χροιά φωνής, μπορεί να γίνει διασκεδαστικός, νευρικός, ερωτευμένος αλλά και να αντιδράσει ατακαδόρικα στα απρόοπτα της παράστασης με άνεση και αβίαστο χαμόγελο, χωρίς να κρεμάσει την παράσταση, σκορπώντας το γέλιο! Από την άλλη, δε θα τον ξεχάσω πόσο τρομακτικός μπορεί να γίνει όταν μιλάει κατάφατσα στις εμμονές του, που προσωποποιούνται από μια μαριονέτα, την οποία αυτός κινεί! Και δεν έφταιγε μόνο ο φωτισμός αλλά και τα εκφραστικά του μέσα.
Πιστεύω ολόψυχα ότι είναι ένα έργο που έχει πράγματα να πει σε όλον τον κόσμο και δεν πρόκειται για μια παράσταση που ανεβαίνει για να μείνει στο «μεταξύ μας» και να τη δουν μόνο οι φίλοι των συντελεστών της παράστασης. Αξίζει να τη δει κανείς για να δει την κοινωνία μας μέσα από τα μάτια δυο παιδιών, για να καταλάβει πως το on-line dating δεν είναι η αφορμή αλλά η καλύτερη λύση που έχει να διαλέξει μια κοινωνία που αποδομείται και αποπροσωποποιείται. Στα μείον το μπαλκόνι της Ιουλιέτας, όπου ο φωτιστής ρυθμίζει τον ήχο και τα φώτα της σκηνής. Χωρίς να εμποδίζει ή να παρεμβαίνει ή να χαλάει το σύνολο της παράστασης, δυστυχώς τραβούσε συχνά το δικό μου αεικίνητο βλέμμα, αποσπώντας με από την ατμόσφαιρα της παράστασης.
Ταυτότητα:
Συγγραφέας: Adam Szymkowicz
Σκηνοθεσία: Μάριος Παϊτάρης
Μετάφραση: Θωμάς Βούλγαρης
Εικαστική επιμέλεια : Αγγελίνα Παγώνη
Επιμέλεια κίνησης/Χορογραφίες: Αναστασία Γεωργαλά
Μουσική επιμέλεια/Μίξη ήχου: Dub punk
Κατασκευή μαριονέτας: Σωκράτης Παππάς
Σχεδιασμός αφίσας/Φωτογραφίες: Βασίλης Τασιόπουλος
Teaser trailer: gcldp / Γιώργος Συμεωνίδης – Άρτεμις Σταθάκου
Το δελτίο τύπου αναφέρει:
Ο Έλιοτ και η Σούζαν συνομιλούν σε κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης για αρκετό διάστημα και αποφασίζουν να κάνουν το μεγάλο βήμα και να γνωριστούν από κοντά. Κλείνουν το πρώτο τους ραντεβού και η βραδιά τους ξεκινά στην σκοτεινή αίθουσα παρακολουθώντας ένα ντοκιμαντέρ του Μάικλ Μουρ και συνεχίζεται σε ένα συνοικιακό μπαρ για ένα ποτό. Η ιστορία ξεκινά από την στιγμή που ο Έλιοτ και η Σούζαν μπαίνουν στο μπαρ.
Το έργο του Szymkowicz έχει παρασταθεί σε πολλούς θεατρικούς οργανισμούς εντός και εκτός Ηνωμένων Πολιτείων, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Σκιαγραφεί με διεισδυτικότητα αλλά και με χιούμορ όλους τους κανόνες(;) ενός πρώτου ραντεβού και πως αυτοί μπορούν να ανατραπούν μέσα από λάθος χειρισμούς, λέγοντας και κάνοντας τα λάθος πράγματα στην λάθος στιγμή. Ένα κείμενο βαθιά ανθρώπινο, σύγχρονο, με χαρακτήρες απόλυτα αναγνωρίσιμους, ανθρώπους της διπλανής μας πόρτας. Πραγματεύεται ζητήματα όπως η έλλειψη συναισθηματικής ευφυίας, η μοναξιά, η ανάγκη για επικοινωνία. Άνθρωποι, έρμαια των νευρώσεων και των συναισθηματικών τους εγκλωβισμών αναζητούν απεγνωσμένα την αποδοχή και την ουσιαστική συντροφικότητα.