Ο Νίκος Τζόγιας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1921 και σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Γνωστοί ήταν και οι ζωγραφικοί του πίνακες, τους οποίους είχε εκθέσει αρκετές φορές. Η εμφάνισή του ήταν αρρενωπότατη και η υποκριτική του τέχνη άφθαστη. Με τη χαρακτηριστική, βροντώδη φωνή του, αποτυπώθηκε σε πολλούς θεατές και θεατρόφιλους. Πέθανε το 1996.
Ξεκίνησε να εργάζεται στο Εθνικό Θέατρο από το 1944 αλλά την πρώτη του φωτογραφία την εντόπισα σε θεατρικό πρόγραμμα του 1957 και μάλιστα σε αυτό που συνόδευε την παράσταση «Ηδονή της τιμιότητας» (1956). Μάλιστα, αυτή είναι και η πρώτη του συμμετοχή σε παράσταση του Εθνικού Θεάτρου μετά την αποχώρησή του το 1946, οπότε στο διάστημα αυτό εργαζόταν στο ελεύθερο θέατρο ή έκανε δικό του θίασο. Διετέλεσε Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Θεάτρου, διευθυντής της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου (1977-1982), στην οποία επίσης δίδαξε Υποκριτική (1968-1983, 1989-1995).
Έπαιξε σε 41 κινηματογραφικές ταινίες, με πρώτη την «Τελευταία αποστολή» (1949) και τελευταία τις «Απουσίες» (1987), συμμετέχοντας κυρίως σε πολεμικές περιπέτειες και μελοδραματικές ταινίες, ενώ τον βρίσκουμε και στην ξένη ταινία «Φαίδρα» (1962) με τη Μελίνα Μερκούρη.
Ο Νίκος Τζόγιας χάρισε τη μορφή του και σε τηλεοπτικές σειρές, από τις γνωστές και σβησμένες σειρές της δεκαετίας του 1970 («Οι έμποροι των εθνών», «Γυφτοπούλα», «Περίπλους» και άλλες) ως τις σειρές της δεκαετίας του 1980 επίσης στην κρατική τηλεόραση και το «Θέατρο της Δευτέρας» ενώ δε δίστασε να τσαλακώσει την εικόνα του σε ελαφρές κωμωδίες του MEGA, όπως «Ρίχτερ μιούζικ» (1993-1994) και «Ένας αξιολάτρευτος μπελάς» (1994-1995). Ας μου επιτραπεί να γράψω ότι ευτυχώς η τελευταία του εμφάνιση ήταν στις «Βραδινές καμπάνες» (ΕΤ1, 1996-1997), μια υπέροχη σειρά εποχής. Εμένα με συγκλόνισε στον ρόλο του Φεγγαριού, στον «Ματωμένο γάμο» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, από όπου και η φωτογραφία («Θέατρο της Δευτέρας», 1989).
Στη μέχρι στιγμής έρευνα που έχω κάνει, ο ηθοποιός αποτυπώθηκε σε τρία εξώφυλλα, όλα του περιοδικού «Ραδιοτηλεόραση», με αφορμή την προβολή πολυαγαπημένων, θρυλικών σειρών της ασπρόμαυρης τηλεόρασης. Εδώ το 1ο του μέχρι στιγμής εξώφυλλο (14/10/1973) με τον Ανδρέα Μπάρκουλη και την Κατερίνα Αποστόλου.
Πηγές:
Η φωτογραφία 2 προέρχεται από το ψηφιοποιημένο αρχείο του Εθνικού Θεάτρου (www.nt-archive.gr).
Η φωτογραφία του ηθοποιού (από την παράσταση «Ξυπόλητη στο πάρκο» 1984-1985), το εξώφυλλο και τα screenshots προέρχονται από το προσωπικό μου αρχείο.